۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۰۷
کد خبر: 83267314
T T
۰ نفر

پرديس «پيرانشهر» مقصد طبيعت گردان و گردشگران بازار

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۰۷
کد خبر: 83267314
پرديس «پيرانشهر» مقصد طبيعت گردان و گردشگران بازار

اروميه - ايرنا - پيرانشهر با داشتن جاذبه هاي طبيعي و بازارچه هاي عام پسند، پرديسي براي طبيعت گردان و گردشگران بازار در فصل هاي بهار و تابستان به شمار مي رود؛ بهشتي كه اين روزها پذيراي گردشگران داخلي و شمار زيادي از اتباع كشورهاي همسايه است.

به گزارش ايرنا اين گنجينه كم نظير گردشگري در فاصله 129 كليومتري جنوب اروميه و در امتداد مرزهاي ايران با شمال كشور عراق واقع شده و داراي ظرفيت قابل توجه در بخش گردشگري است.
جاذبه هاي طبيعي متعددي چون جنگل هاي پردانان، سنگ هاي افسانه اي خورنج، كوهستان قنديل و آبشار خراپاپ در اين شهرستان وجود دارد؛ مناظر بكري كه امسال با وجود بارش هاي قابل توجه بهاري از طراوت و سرسبزي رويايي برخوردار است.

** سرزمين سنگ هاي افسانه اي
روستاي «خورنج» در 20 كيلومتري شمال شرقي پيرانشهر و مسير پيرانشهر - مهاباد واقع شده و در مجاورت اين روستا، منطقه اي پوشيده از سنگ هاي عظيم الجثه قرار دارد كه به طور شگفت انگيزي بر روي هم انباشته شده است.
اين سنگ هاي افسانه اي هر ساله پاي هزاران مسافر داخلي و خارجي را براي بازديد به اين روستا مي كشاند و لانه سازي برخي پرندگان از جمله لك لك و عقاب در بلنداي اين سنگ ها، جلوه هاي خاصي به اين منطقه بخشيده است.

** جنگل هاي پردانان
جنگل هاي درهم تنيده و سرسبز «پردانان» در 22 كيلومتري جنوب پيرانشهر و در جاده پيرانشهر به سردشت واقع شده و جاري بودن يك رودخانه دايمي و خروشان به همين نام كه يكي از سرچشمه هاي اصلي رود «زاب» كوچك به شمار مي رود، بر زيبايي هاي آن افزوده است.
وجود يك منطقه نمونه گردشگري در اين جنگل ها، زيرساختي براي جذب روزافزون گردشگران به شمار مي رود و به گفته مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي فاز نخست اين طرح در سال گذشته به بهره برداري رسيده است و عمليات اجرايي آن ادامه دارد.

** آبشار خرپاپ
آبشار خرپاپ در ميان جنگل هاي سرسبز و پوشيده «پردانان» نيز از مناظر زيبا و بي بديل اين شهرستان است كه تحسين هر بازديدكننده اي را برانگيزند.
«خرپاپ» در زبان محلي /كردي/ به معني جاي قشنگ و زيبا و داراي آب فراوان مي‌باشد و وجود آن كه يكي از سرچشمه‌هاي اصلي رود «زاب» كوچك است، بر جاذبه هاي جنگل هاي پردانان افزوده است.

** كوهستان قنديل
قنديل جزء رشته كوه هاي زاگرس است كه در مرز ايران و تركيه و نيز ايران و عراق قرار دارد و بلندترين قلهٔ آن به نام «كه و كز/kavkez» به ارتفاع سه هزار و 800 متر در تركيه واقع شده اما وجود بخشي از همين رشته كوه در پيرانشهر براي كشاندن كوهنوردان و طبيعت گردان به منطقه كافي است.
كوهي كه اكثر كوهنوردان آن را به نام «قنديل بزرگ» مي شناسند، «سيا كيو يا سياه كوه» نام دارد كه ارتفاع آن سه هزار و 610 متر است؛ كوه قنديل كوچك نيز با ارتفاع سه هزار و 250 متر داراي ديواره اي به ارتفاع 450 متر بوده كه جزء ديواره هاي بلند كشور است.
قنديل با برخورداري از يخچال طبيعي يكي از پربرف ترين كوه هاي ايران محسوب مي شود و مناطقي همچون «دوله ني، بادين آوي، حاجي برايم، آوخوارده، دالاوان، قلات شاي، كاني زرد و زيوكه» از جاذبه هاي خاص اين كوهستان مرتفع است كه هر ساله پاي شمار زيادي از دوستداران محيط زيست را به اين منطقه مي كشاند.
علاوه بر جاذبه هاي طبيعي، ظرفيت هاي گردشگري متعددي در بخش هاي دفاع مقدس، بازار و آثار تاريخي در پيرانشهر وجود دارد كه هر يك از آنها در جذب مسافران و رونق اقتصاد منطقه تاثيرگذار است.

** منطقه عملياتي حاج عمران
پيرانشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه شاهد رشادت ها و جانفشاني هاي جوانان سلحشور اين مرز و بوم بوده و ياد و خاطره آنان در تاريخ اين منطقه ثبت شده است.
هر ساله كاروان هاي زيادي از بسيجيان و عاشقان انقلاب در قالب كاروان راهيان نور از مناطق عملياتي اين شهرستان ديدن مي كنند و گردشگري دفاع مقدس در منطقه روز به روز در حال شكوفايي است.

** بازارچه هاي متنوع و عام پسند
يكي از مهمترين جاذبه هاي پيرانشهر وجود بازارچه هايي است كه در امتداد خيابان امام خميني (ره) اين شهر واقع شده است و بيشتر مسافران اين شهرستان به نيت بازديد و خريد از آن ديدن مي كنند.
خريد از بازارچه اين شهر به دليل مرزي بودن، پايين بودن قيمت ها و تنوع مارك ها بسيار مورد علاقه خانواده ها و گردشگران است.

** گمرك و پايانه مرزي تمرچين
گمرك زميني تمرچين در 15 كيلومتري غرب پيرانشهر و نقطه مقابل حاج عمران عراق قرار دارد و كوتاه ترين مسير جمهوري اسلامي ايران به شمال عراق، بنادر سواحل درياي مديترانه و بندر عقبه اردن محسوب مي شود.
سالانه بيش از يك ميليون و 100 هزار مسافر از طريق گمرك مرزي تمرچين بين 2 كشور ايران و عراق تردد مي كنند و طي سال هاي اخير به علت تغيير ارزش پولي ورود گردشگران اين كشور همسايه به پيرانشهر افزايش يافته است.

** تپه هاي تاريخي
مسوول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پيرانشهر با اشاره به وجود 157 تپه باستاني در اين شهرستان گفت: وجود اين تپه ها از وجود تمدن هاي نيرومند و درخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، ماد، زاموا و تمدن اسلامي در اين منطقه حكايت دارد.
سليمان بشيري با بيان اينكه 160 محوطه تاريخي نيز شناسايي و در حال طي مراحل ثبت است، بيان كرد: اين شهرستان داراي پنج منطقه نمونه گردشگري و سه روستاي گردشگري است.
وي اضافه كرد: روستاي خورنج، پردانان، كهنه لاهيجان از جمله اين روستاهاست و تفرجگاه هاي پردانان، آبشار خرپاپ، سد جلديان، سد كاني سيب و سد سيلوه نيز جزء جاذبه هاي گردشگري شهرستان است.
بشيري اظهار داشت: از آغاز تعطيلات نوروزي تا روز 11 فروردين ماه بيش از 52 هزار نفر از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي اين شهر بازديد و بيش از سه هزار نفر نيز در واحدهاي اقامتي و هتل ها و كمپ هاي آن اقامت كردند.
به گزارش ايرنا برنامه هاي در دست مطالعه و اجراي پيرانشهر مانند سدهاي متعدد، تبديل شدن اين شهرستان به مسير ترانزيت زايران عتبات عاليات عراق و سوريه در كنار توسعه زيرساخت هاي گردشگري در آينده اي نزديك، اين شهرستان را به يكي از قطب هاي مهم گردشگري شمالغرب كشور تبديل مي كند.
7125/3072/7129