۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۷
کد خبر: 83267380
T T
۰ نفر

كارشناس دارویی: قارچ های خودرو مصرف نكنید

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۷
کد خبر: 83267380
كارشناس دارویی: قارچ های خودرو مصرف نكنید

همدان- ایرنا- كارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مكمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان برای پیشگیری از بروز مسمومیت های ناشی از خوردن قارچ های سمی نسبت به پرهیز از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت هشدار داد.

نگار مهری روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: با توجه به گزارش های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت در سال های گذشته، یكی از انواع قارچ های عامل مسمومیت در كشور از جنس و گونه Amanita virosa است كه تا حدودی به قارچ های خوراكی شباهت داشته و حتی می تواند در كنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.
وی به شهروندان توصیه كرد: از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت، به ویژه قارچ هایی كه در كنار تنه درختان به خصوص درختان خشك می رویند، پرهیز كنند.
كارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآوردهای طبیعی، سنتی و مكمل معاونت غذا و دارو همدان ادامه داد: باید از مصرف قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ هایی كه به صورت فله ای با منشا نامشخص عرضه می شوند، خودداری كرد.
مهری تاكید كرد: تنها باید قارچ هایی را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشكی هستند مصرف كرد.
وی گفت: شناسایی انواع خوراكی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امكان پذیر است بنابراین به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراكی قارچ به هیچ وجه توجه نكنید.
كارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مكمل معاونت غذا و دارو همدان بیان كرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
مهری اضافه كرد: برخی از روش ها و معیارهای سنتی همچون تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ و وجود حشرات در اطراف قارچ یا محل رویش آن، معیار علمی دقیق و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ در همه موارد نیست.
وی با بیان اینكه نباید هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف كرد اظهار داشت: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند كباب كردن، آب پز و سرخ كردن یا بخار پز كردن قادر به از بین بردن كامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
كارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مكمل معاونت غذا و دارو همدان گفت: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی همچون تهوع، استفراغ و اسهال چهار تا 12 ساعت پس از مصرف خوراكی قارچ، باید بیمار را به مركز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل كرد.
مهری ادامه داد: در مواردی كه علائم گوارشی به صورت تاخیری با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ رخ دهد این دسته از قارچ ها به مراتب سم بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد كبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان در سال های گذشته نیز همین مساله بوده است.
وی انتقال به موقع مسموم به یك مركز درمانی تخصصی مسمومیت ها را در موفقیت آمیز بودن فرایند درمان موثر دانست.
كارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مكمل معاونت غذا و دارو همدان افزود: هر گونه تاخیر در این زمینه موجب افزایش احتمال بی تاثیر بودن درمان و حتی مرگ بیمار می شود.
مهری ادامه داد: بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراكی قارچ ، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز كرده و بیمار را در كمترین زمان به بیمارستان منتقل كنید.
وی گفت: همراهان بیمار در صورت امكان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارایه به كادر پزشكی، به همراه داشته باشند.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها از میان بیش از هزار گونه قارچ كلاهك دار و چتری شناسایی شده در كشور حدود 50 گونه آنها سمی و خطرناك تشخیص داده شده اند، كه برای انسان سمی هستند.
7526/2087