۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83267780
T T
۰ نفر

واكسيناسيون دام ها عليه تب مالت در مياندوآب آغاز شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83267780
واكسيناسيون دام ها عليه تب مالت در مياندوآب آغاز شد

مهاباد - ايرنا - رييس شبكه دامپزشكي مياندوآب گفت: طرح واكسيناسيون دام هاي سبك عليه بيماري بروسلوز يا تب مالت با همكاري بخش خصوصي در اين شهرستان آغاز شده است.

مهدي فتاحي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر همكاري دامداران با ماموران اين شبكه اظهار داشت: در مرحله اول اجراي اين طرح، 62 هزار راس دام سبك واكسينه مي شود.
وي با اشاره به اينكه تب مالت يا بروسلوز از خطرناك ترين بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است، گفت: ميزان شيوع تب مالت در انسان به شيوع بروسلوز در دام ها بستگي دارد كه از طريق مصرف شير خام و فرآورده هاي لبني آلوده غير پاستوريزه يا نجوشيده مانند خامه، پنير تازه و ديگر محصولات لبني منتقل مي شود‌.
وي بيان كرد: با توجه به اينكه در سال هاي گذشته آمار افراد مبتلا به بيماري تب مالت در مياندوآب بيشتر بود، در سه سال گذشته با هماهنگي سازمان دامپزشكي و دانشگاه علوم پزشكي، واكسيناسيون دام سبك و سنگين عليه اين بيماري به طور منظم اجرا مي شود.
وي گفت: امسال حدود 300 هزار راس دام سبك عليه بيماري تب برفكي واكسينه مي شود كه با توجه به شروع مايه كوبي از ابتداي اسفند سال گذشته تاكنون 230 هزار راس دام سبك شهرستان عليه اين بيماري واكسينه شده است و مابقي نيز تا پايان فروردين ماه به اتمام مي رسد.
رييس‌ شبكه دامپزشكي مياندوآب افزود: باتوجه به اينكه مياندوآب يكي از قطب هاي دام در سطح كشور است و به تبع وجود بازارهاي دواب در اين شهرستان، انتقال دام از سراسر كشور به مياندوآب بيشتر است و اين امر هميشه دام هاي اين شهرستان را با بيماري هايي مثل تب برفكي مواجه مي سازد كه در سال گذشته با تمهيدات انديشيده شده، مشكلي در كنترل و مهار اين بيماري به وجود نيامد.
فتاحي با اشاره به شيوع اين بيماري در برخي استان‌هاي كشور و تلفات گسترده آن افزود: در آذربايجان غربي اين بيماري تشخيص داده شده ولي تاكنون تلفاتي نداشته و در سال جاري واكسيناسيون عليه آن آغاز مي شود.
به گزارش ايرنا، مياندوآب داراي 70 هزار راس دام سنگين و 450 هزار دام سبك است.
در اين شهرستان چهار بازار دواب سنتي و يك بازار صنعتي نيز فعاليت دارد.
9871/6185/2093