۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۱
کد خبر: 83268282
T T
۰ نفر
رویكرد مبارزه با مواد مخدر ایران بدون همكاری دنیا تغییر می كند

تهران- ایرنا- دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و جامعه بین‌الملل باید مسئولیت خود را در این مبارزه جهانی ایفا كند، در غیر این صورت رویكرد كشورمان تغییر خواهد كرد.

به گزارش ایرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار اسكندر مؤمنی روز یكشنبه در دیدار نوروزی با كاركنان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برگزاری اجلاس كمیسیون مواد مخدر در اسفند سال گذشته در وین، گفت: این اجلاس، دستاوردهای خوبی برای كشورمان داشت و در جلسات متعددی كه در مقر سازمان ملل برگزار شد، به صراحت اعلام كردیم كه جمهوری اسلامی ایران نیازی به تشویق‌ها و قدردانی‌های شفاهی ندارد.

* رویكرد اساسی این ستاد، پیشگیری از اعتیاد است
دبیركل ستاد مبارزه با بیان اینكه رویكرد اساسی این ستاد پیشگیری از اعتیاد است، اظهار داشت: باید چرخه فعلی را مدیریت كنیم و شرط این مدیریت، آن است كه به این چرخه، معتادی اضافه نشود. در این صورت دائم باید هزینه بدهیم و مركز درمانی احداث كنیم.
وی به اولویت‌های این ستاد در سال 98 اشاره كرد و افزود: كارشناسان ستاد باید به‌طور دائم در جلسات مدارس، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و دیگر بخش‌های مختلف حضور یابند و اطلاع ‌رسانی كنند تا حساسیت عمومی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ایجاد شود.
مومنی ادامه داد: خانواده‌ها نیز باید هوشیار باشند كه این بلای خانمان ‌سوز بیخ گوششان است و اگر فرزندشان را سالم می‌ خواهند باید بر آنان نظارت بیشتری داشته باشند.
دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در باره اولویت های حوزه درمان اعتیاد گفت: متولیان این حوزه باید بررسی‌های دقیق علمی را انجام دهند و تكنیك‌ها و روش درمانیِ مؤثر كشورهایی را كه در پایداری درمان اعتیاد موفق بوده‌اند، ارزیابی كنند.
وی اضافه كرد: این روش‌ها ابتدا باید در بخش‌های كوچك اجرایی و در صورت نتیجه بخش بودن، در سطح كشور توسعه یابند.
مومنی اظهارداشت: ارزیابی تعداد افراد تحت پوشش درمان در سال 97 و بررسی تعداد افراد ماندگار در ترك اعتیاد و بازگشته به سوی اعتیاد در سال گذشته از دیگر اقداماتی است كه انتظار است متولیان درمان، گزارشِ آماری از آن تهیه كنند تا مبنای برنامه ‌ریزی قرار گیرد.
دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه مقابله با عرضه، باید تحولات اساسی انجام شود، تمركز بر مرزها و مناطق مرزی، استفاده از فناوری‌های جدید مثل پهپاد به جای عوامل انسانی، ترجیح اولویت اقدامات اطلاعاتی نسبت به اقدامات عملیاتی و جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر به صورت مستمر از اهمیت بسیاری در این حوزه برخوردارند.
دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأكید بر اینكه واگذاری اعتبارات به بخش‌ها باید براساس اثربخشی باشد، افزود: یكی از زیرساخت‌های اساسی برای اثربخشی و نظارت و ارزیابی، مكانیزه شدن فرآیندها و هوشمند شدن اقدامات است، باید سیستم‌ها به ‌روز باشند و اطلاعات در سامانه‌ای وارد و امكان نظارت و آمار درست فراهم شود؛ بنابراین بانك اطلاعاتی در همه بخش‌های ستاد باید ایجاد و به مرور به روز شود.
اجتمام*٣٢٢٩*1193
۰ نفر