۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹
کد خبر: 83269119
T T
۰ نفر

توضیحات فدراسیون كشتی در خصوص تغییر تابعیت آذرشكیب

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹
کد خبر: 83269119
توضیحات فدراسیون كشتی در خصوص تغییر تابعیت آذرشكیب

تهران- ایرنا- فدراسیون كشتی اعلام كرد: «محمدرضا آذرشكیب» برای حضور در مسابقات با نام كشور جمهوری آذربایجان، نیازی به دریافت رضایتنامه از فدراسیون كشتی ندارد.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا آذرشكیب» آزادكار اسبق تیم ملی كه مدال برنز بزرگسالان آسیا در سال 2010 هند، دو نقره جوانان جهان در سال های 2006 و 2007 و نقره جوانان آسیا در سال 2006 را در كارنامه دارد، اخیرا به عضویت تیم ملی كشتی آزاد جمهوری آذربایجان در رقابت های قهرمانی اروپا در رومانی در آمده است.
او امیدوار است كه از این طریق بتواند برای نخستین مرتبه در بازی های المپیك حضور یابد.
حضور او در تیم جمهوری آذربایجان در روز گذشته و در رسانه های مختلف بازتاب داشت و این سئوال مطرح شد كه آیا فدراسیون رضایت نامه او را برای حضور در این كشور صادر كرده یا خیر؟
در همین راستا فدراسیون كشتی اعلام كرد: «محمد رضا آذرشكیب» آزادكار وزن 125 كیلوگرم كه دارای تابعیت كشور آذربایجان است، بیش از دو سال است كه در هیچ یك از مسابقات رسمی برای تیم ملی ایران به میدان نرفته و با توجه به ماده 8 قوانین ترانسفر اتحادیه جهانی كشتی، برای حضور در مسابقات با نام كشور جمهوری آذربایجان نیازی به دریافت رضایتنامه از فدراسیون كشتی ایران ندارد.
در ادامه توضیحات فدراسیون كشتی آمده است: آذرشكیب در سال 2011 میلادی گذرنامه (پاسپورت) كشور جمهوری آذربایجان را دریافت كرده و از سال 2016 میلادی به بعد نیز در هیچ رقابت رسمی اتحادیه جهانی با نام ایران شركت نكرده است.
به گزارش ایرنا، اتحادیه جهانی كشتی با توجه به خطر حذف این رشته از المپیك و توسعه بیش از پیش این رشته در جهان در خصوص تغییر تابیعت كشتی گیران، همچون سایر رشته ها، قوانینی را برای تغییر تابعیت ورزشكاران دارد.
«نناد لالوویچ» رییس اتحادیه جهانی كشتی پیش از این و در پاسخ به این سوال كه اكنون تابعیت كشتی‌گیران زیاد شده و شما با این موضوع موافق هستید یا خیر گفته بود: این یك فرایند جدید است كه در ورزش دنیا شروع شده فیلا قبلا قانون داشت كه اگر كشتی گیری تغییر تابعیت بدهد برای دو سال نمی تواند كشتی بگیرد اما تغییراتی كه در رشته‌های دیگر داشته‌ایم مثلا فوتبالیستی در سوئیس به دنیا می‌آید و در كشوری دیگر بازی می‌كند. عقیده دارم كشتی‌گیران می‌تواند تغییر تابعیت دهند اما كنترل شده باشد در حال حاضر قانونی داریم كه كشورها می‌توانند فقط یك نفر را در آزاد و یك نفر در فرنگی بخرند این موضوع شاید بتواند به كشور مقابل بتواند كمك كند كشتی‌اش را توسعه دهد.
وی افزود: در حال حاضر محدودیت‌های جزیی داریم مثلا می‌توانیم تغییرات تابعیت را آسان‌تر كنیم. مذاكره‌ای هم با كمیته حقوقی داشته‌ایم كه اگر كشور مبدا آماده باشد تابعیت را راحت‌تر می‌كند این تغییرات باید مطابق با قانون و مطمئن باشد ما منتظر اعلام نظر نهایی كمیته حقوقی هستیم و نمی‌خواهیم كشورها ضرر كنند.
صباح شریعتی از دیگر كشتی گیران ایرانی است كه چند سالی است در تیم ملی كشتی فرنگی جمهوری آذربایجان است و حتی موفق به كسب مدال برنز بازی های المپیك 2016 ریو نیز شده است. پیش از این نیز سامان طهماسبی همراه با تیم ملی كشتی فرنگی جمهوری آذربایجان موفق به كسب چندین مدال جهانی شده بود.
ورزشی**1067**9118**