۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83269486
T T
۰ نفر

آیا شبكه های اجتماعی از رسانه ملی پیشی گرفته اند؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83269486
آیا شبكه های اجتماعی از رسانه ملی پیشی گرفته اند؟

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با اشاره به شرایط بحرانی مناطق سیل زده، نحوه انتشار اخبار مربوط به سیل اخیر را مورد نقد قرار داده و نقش شبكه های اجتماعی در اطلاع‌ رسانی این بحران را موثرتر از رسانه‌ ملی دانستند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز دوشنبه 19 فروردین، روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد كه رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در انتقاد از عملكرد صدا و سیما در اطلاع رسانی بحران سیل، نقش رسانه های اجتماعی فیلتر شده همچون تلگرام و توئیتر در اطلاع‌ رسانی این بحران را موثر دانستند.
برخی از این رسانه ها نیز نقش رسانه ملی را در خبررسانی سیل، یكجانبه و علیه دولت ارزیابی كردند.
رسانه های نزدیك به جریان اصولگرا نسبت به این موضوع توجهی نشان ندادند.

** سبقت شبكه های مجازی از صدا و سیما در انتشار اخبار مربوط به سیل
روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان 'رسانه نگاری در بحران' به قلم 'حمید ضیایی پرور' مدیركل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: حادثه سیل دو هفته اول آغازین سال 98 در استان‌های مختلف ایران، برای چندمین بار طی یك دهه اخیر ثابت كرد كه رسانه‌ های اجتماعی جای رسانه‌ های ارتباط جمعی را در فرآیند اطلاع ‌رسانی گرفته‌اند. پیشتر در رویدادهای سیاسی و اقتصادی، نقش برجسته شبكه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مشخص شده بود به طوری كه بسیاری از سیاستگذاری‌های كلان درباره این شبكه‌ها و رسانه‌ها ناشی از نقشی بود كه برای آنها تصور می‌شد.
در ادامه این یادداشت آمده است: در حوادث سیل اخیر كه هنوز هم برخی استان‌های جنوبی و غربی و شمالی كشور با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، بازیگر رسانه‌ای نقش اول، رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بودند... در یك جمع‌بندی باید گفت سیل اخیر، نقش رسانه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی بحران نقش اول و رسانه‌های دیداری و شنیداری در رتبه دوم قرار داشتند و مطبوعات كشور نیز با نتیجه صفر، میدان را به دیگر رسانه‌ها واگذار كرده بودند.

تارنمای فرارو نیز نوشت: وقتی سیل به لرستان رسید هیچ خبری از گزارش های دسته اول از سوی صداوسیما نبود در حالی كه این سازمان در تمام استان های كشور دفتر و دستك دارد. در روز فاجعه پلدختر و معمولان هیچ گزارش دقیقی از صداوسیما منتشر نشد و باز هم شبكه های مجازی و رسانه های اینترنتی گوی سبقت را از تلویزیون ربودند. خبرنگاران صداوسیما گزارش های خود را منحصر به گفت و گو با مقامات كردند و در مواردی هم گزارش های اغراق آمیز از امداد رسانی ها ارائه كردند. مثلا درباره انفجار خط راه آهن برای خروج آب از آق قلا حماسه‌ها ساختند. اقدامی كه البته نتیجه بخش نبود.

**نقش رسانه های اجتماعی فیلتر شده در اطلاع‌رسانی سیل اخیر
روزنامه ایران در یادداشتی می افزاید: رادیو و تلویزیون ایران به رغم مقاومت تاریخی خود برای استفاده از تصاویر ارسالی روی رسانه‌های اجتماعی، در میانه راه ناگزیر از انتشار این تصاویر روی گزارش‌های روزانه خود شد... از عجایب زمانه ما این است كه به رغم اینكه گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد كه تلگرام همچنان رسانه اول مورد استفاده ایرانی‌هاست و حتی میزان مراجعه و مصرف پهنای باند تلگرام در ایران نسبت به قبل از فیلترینگ تغییری نكرده، باز هم این رسانه فیلتراست.هم تلگرام و هم توئیتر رسانه‌های اجتماعی مؤثری در اطلاع‌رسانی سیل اخیر بودند و عجیب اینكه حتی مسئولان عالی رتبه كشوری نیز از طریق همین رسانه‌های اجتماعی فیلتر شده به مردم اطلاع‌رسانی می‌كنند.

تارنمای فرارو نیز در مطلبی به بازگشت صدا وسیما به تلگرام و به چالش كشیده شدن فیلترینگ اشاره می كند و به نقل از روزنامه شهروند می نویسد: همه چیز از دوازدهم فروردین و همزمان با روز‌های سخت سیل و هشدار برای موج دوم بارش‌ها آغاز شد. روزی كه بخشی از صداوسیما ‏تصمیم گرفت به اپلیكیشن فیلتر شده و منفورتلگرام بازگردد! هر چند این بازگشت از مدتی قبل و با كانال تلگرامی برنامه «عصر جدید» ‏آغاز شده بود، ولی وقتی خبرگزاری صدا وسیما به‌ عنوان رسمی‌ترین و البته سیاسی‌ترین بخش رسانه ملی به تلگرام بازگشت، ماجرا شكل ‏جدی‌تری به خود گرفت.

**خبررسانی یكجانبه رسانه ملی علیه دولت
روزنامه اعتماد در مطلبی آورده است: 'صداوسیما؛ تصویری از وحدت نشان نمی‌دهد' ؛ 'دولت هیچ كاری برای ما نكرد... / مردم دولتی‌ها را به خانه‌های‌شان راه نمی‌دهند....' تصاویری كه شاید اگر در 16 روز تعطیلات نوروز چرخی در فضای مجازی زده یا صفحات برخی كاربران خاص را دنبال كرده‌باشید، دیده‌اید اما آنچه در میان روزهای پرحادثه فروردین عجیب به نظر می‌رسد القای همین مفاهیم و پیام‌ها از سوی صدا و سیما است. تنها رسانه ملی كه انتظار می‌رود در شرایط بحرانی تنها بر همبستگی و همدلی نیروهای امدادی و مردمی تاكید كند و در زمان بحرانی كه ماهیتی سیاسی هم ندارد به جای موضع‌گیری‌های سیاسی یا جانبداری از یكی از اضلاع قدرت به اطلاع‌رسانی دقیق و بدون سانسور بپردازد... رسانه‌ای كه داعیه «ملی بودن» دارد به همان اندازه كه بنا بر رسالت اطلاع‌رسانی نیاز است كمبودها و كاستی‌ها را نشان می‌دهد، به همان اندازه هم باید امدادرسانی‌ها و خدمات ارایه شده از هر گروه و دسته و ارگان و نهادی از دولت گرفته تا دیگر نهادها را منعكس كند. وظیفه‌ای كه به نظر می‌رسد دست كم تلویزیون در بخش‌های مختلف خبری آن را نادیده گرفته است.

**حذف برنامه 90 از تلویزیون
روزنامه ابتكار در یادداشتی به تعطیل شدن برنامه پر مخاطب'90' با مجری گری 'عادل فردوسی پور' پرداخت و نوشت: در حالی به اولین دوشنبه بعد از تعطیلات نوروزی رسیده‌ایم كه خبر جمع شدن دكور برنامه 90 آخرین ضربه را به امید‌های كم‌سوی علاقه‌مندان این برنامه برای بازگشت آن و مجری محبوبش، عادل فردوسی‌پور به آنتن تلویزیون زد. دیروز در شبكه‌های مجازی ویدئویی از جمع‌ كردن دكور برنامه 90 منتشر شد و تكرار اعتراض‌های هواداران پرشمار این برنامه را كه توانسته 20 سال بیشترین مخاطب را در میان برنامه‌های صدا وسیما از‌آن خود كند، در‌پی داشت. اما اصلا ماجرای 90 چرا چنین گره كوری خورد؟پخش نشدن 90 و كنارگذاشتن عادل فردوسی‌پور واكنش بسیاری را از سوی چهره‌های مطرح گرفته تا مردم در پی داشت تا جایی كه بسیاری می‌گفتند این تصمیم به معنای پشت كردن به آرای مردمی است...گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره چرایی این اتفاق مطرح شد. حتی در شبكه‌های اجتماعی اشاره‌هایی به نقش گزارشی درباره مافیای بلیت‌فروشی و همچنین فساد در فوتبال دیده می‌شد كه البته هیچكدام تایید نشدند.

** حذف نام آیت الله رفسنجانی در خبر سیما
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روزنامه جمهوری اسلامی از حذف نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خبر تلویزیون نوشت. در ستون جهت اطلاع این روزنامه می‌خوانیم: «بخش مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان رئیس‌جمهور روحانی در مراسم افتتاح خط 6 متروی تهران در خبر تلویزیون حذف شد!رئیس‌جمهور دیروز با قدردانی از تلاش‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساختن سدها در دوران سازندگی گفت: «اگر سد دز، كارون، كرخه و شهید عباسپور نبود، وضع استان خوزستان امروز متفاوت بود و مشكلات زیادی برای مردم به وجود می‌آمد.»... معلوم نیست چرا اسم بردن از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی حتی بعد از رحلت نیز ممنوع است!
**گروه نشریات خبری
**پژوهشم**9054**1181
۰ نفر