۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۰۹
کد خبر: 83269855
T T
۰ نفر
تامین مواد اولیه بخش پایین دستی پتروشیمی پس از سیل مختل نشد

تهران- ایرنا- سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام كرد: آسیب دیدگی خط لوله اتیلن غرب ناشی از سیل اخیر مشكلی در تامین نیاز بازار داخل و بخش پایین دستی پتروشیمی ایجاد نمی كند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به دلیل بارش های اخیر و سیلاب بی سابقه بخش هایی از خط لوله اتیلن غرب كه خوراك واحدهای پتروشیمی غرب كشور را تامین می كرد، دچار حادثه شد.
با توجه به اینكه بخش عمده پتروشیمی هایی كه از این خط لوله، خوراك دریافت می كنند تولیدكننده مواد اولیه پتروشیمی به شمار می روند، نگرانی هایی درباره وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش پایین دستی پتروشیمی شكل گرفته است.
به گزارش دوشنبه تارنمای شركت ملی صنایع پتروشیمی، سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در این باره گفت: با توجه به موجودی محصولات پتروشیمی های خط اتیلن غرب و برنامه ریزی های انجام شده، كمبود احتمالی پلی اتیلن با همیاری سایر پتروشیمی ها تامین خواهد شد.
مرضیه طهماسبی افزود: با توجه به تولید مازاد نیاز داخل پلی اتیلن ها توسط مجتمع های پتروشیمی در كشور، توقف مقطعی تولید محصولات پلی اتیلنی در چند پتروشیمی غرب كشور تاثیر خاصی در تامین بازار داخلی این محصول ایجاد نخواهد كرد.

** رصد بازارهای داخلی به منظور تنظیم عرضه
سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی از رصد بازارهای داخلی به منظور تنظیم عرضه خبر داد و گفت: كف عرضه در بهار98 تعیین شده است و با تعامل سازنده شركت های پتروشیمی و رییسان كارگروه های تخصصی پتروشیمی ها بر رعایت آن نظارت می شود.
وی ادامه داد: اگر درصنایع پایین دستی پتروشیمی رونق ایجاد شود وضعیت پتروشیمی ها نیز بهتر می شود؛ زیرا صنایع تكمیلی، مصرف كننده پتروشیمی ها به شمار می روند و اگر بتوانند از تامین خوراك اطمینان داشته باشند صادرات و ارزش افزوده بیشتری خواهند داشت.
به گزارش ایرنا، خط لوله اتیلن غرب از عسلویه به استان های غربی كشور كشیده شده است. در طول مسیر این خط لوله چندین مجتمع پتروشیمی وجود دارد كه با دریافت اتیلن از این خط لوله، محصولات تكمیلی را تولید می كنند.
این خط لوله به دلیل سیلاب در محل عبور از رود كشكان در استان لرستان دچار پارگی شده است، البته با توجه به سیستم های ایمنی موجود، به محض وقوع حادثه، تزریق اتیلن به خط متوقف و برای تعمیر خط اقدام شد اما به علت حجم بسیار زیاد آب و تخریب مسیرهای مواصلاتی و دسترسی سخت به محل حادثه، انجام كارهای اجرایی میسر نشد.
انتظار می رود با كاهش حجم آب و ایجاد دسترسی نسبی به محل حادثه، تعمیر این خط لوله شتاب بگیرد.
به گفته قدرت الله فرج پور مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی، واحدهای پتروشیمی موجود در بخش هایی از خط كه قبل از محل حادثه قرار دارد، با شرایط عادی در سرویس و مشغول تولید بوده و قطع اتیلن فقط روی واحدهای پتروشیمی بالاتر از محل حادثه تاثیر گذاشته است.

اقتصام*2022*1961*