۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۱۴
کد خبر: 83269866
T T
۰ نفر
كاهش ارزش لیر تركیه پس از اعتراض اردوغان به نتایج انتخابات محلی

تهران - ایرنا - اظهارات «رجب طیب اردوغان » رییس جمهوری تركیه درباره شك و تردیدهای موجود در خصوص روند رای گیری انتخابات شهرداریها در این كشور باعث شد تا ارزش لیر در برابر دلار با كاهش رو به رو شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری 'رویترز'، ارزش لیر در مقایسه با روز جمعه كاهش 1.5 درصدی داشته و هر دلار آمریكا با 5.71 لیر برابری می كند.
در انتخابات شهرداری های تركیه كه30 مارس( 11 فروردین) برگزار شد، حزب عدالت و توسعه در تمامی 39 بخش استانبول كه مهمترین حوزه انتخابی در این كشور است، نتیجه را به حزب «جمهوریخواه خلق» واگذار كرد.
این مساله انتقاد اردوغان و درخواست وی برای بازشماری آرا در این شهرها را به دنبال داشته و مقامات حزب حاكم ضمن ابراز تردید در این نتایج، خواهان بازشماری آرا در تمام 12 هزار و 180 حوزه اخذ رای شده اند.
اردوغان در اظهار نظری دیگر گفت: تقاضای بازشمارش آرا موضوعی طبیعی است كه در بسیاری كشورهای جهان اتفاق می افتد.
انتخابات محلی تركیه با توجه به انتخاب شهرداران 81 استان با رای مستقیم مردم، رقابت تنگاتنگ احزاب و اهمیت آن در كسب موفقیت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و نیز نقش شهرداری ها در اداره شهرها و اثر تعیین كننده شهرداران در تحولات سیاسی داخلی، از اهمیت ویژه ای در تركیه برخوردار است.
از سوی دیگر تركیه تابستان گذشته و در پی تیره شدن روابط میان آنكارا و واشنگتن با مشكلات ارزی روبه رو شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اوت 2018، لیر تركیه در مقایسه با چند ماه پیش از آن بیش از یك‌ سوم از ارزش خود را از دست داده بود.
خبرگزاری رویترز نیز 10 اوت 2018 (19 مرداد 97) با انتشار گزارشی ضمن اشاره به كاهش مجدد ارزش لیر تركیه نوشت كه جنگ بازرگانی آمریكا و تركیه و از جمله وضع عوارض گمركی بر واردات فولاد و آلومینیوم، به صادرات تركیه آسیب جدی رسانده است.
در مقابل رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه بارها از مردم خواسته بود به تحولات بازار ارز بی‌اعتنا باشند.
خاورم*9469*1211