۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83270972
T T
۰ نفر
تملک اراضي، روند اجراي طرح آبرساني به نوشهروچالوس را کند کرد

نوشهر- ايرنا - مديرطرح هاي آبرساني شرکت آب منطقه اي مازندران گفت که تملک املاک و بناهاي موجود در مسيرخط انتقال آبرساني به شهرهاي نوشهر ، چالوس، مرزن آباد ، هچيرود و 129 روستا ، روند اجراي اين طرح ملي را دچار مشکل و کند کرده است.

طرح آبرساني به شهرهاي نوشهر ، چالوس ، هچيرود و 129 روستاي منطقه با پيش بيني اعتباري 300 ميليارد توماني در آبان ماه سال 96 آغاز شد و قرار است ظرف حدود چهارسال به بهره برداري برسد .

آب مورد نياز اين طرح نيز از رودخانه اصلي چالوس که دبي آب آن يکهزار و 500 لیتر در ثانيه است ،‌ تامين شود و پس از تصفيه براي آشاميدن و مصرف در ديگر بخش ها در اختيار شهروندان شهرهاي نوشهر ،چالوس ،‌هچيرود ، مرزن آبا و روستاهاي حومه قرار خواهد گرفت.

علي سعيدي کياسري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : فرآيند اجراي اين طرح شامل آبگيري ، خط انتقال ، تصفيه خانه ، مخازن و نيز تهيه و خريداري شيرآلات است هرچند طول خط انتقال آبرساني به شهرها و روستاهاي ياد شده حدود 130 کيلومتر است منتهي بيشترين موانع در مسير عبور اين خط از مرزن آباد تا چالوس به طول حدود 28 کيلومتر است.

وي ، وجود اراضي شخصي ، ملي ، بناهاي مسکوني ، رودخانه و سازه هاي غيرمجاز در حريم و بستر رودخانه ها را از عمده ترين موانع پيش پاي اجراي اين طرح معرفي کرد و ادامه داد : چنين مشکلاتي باعث شده تا روند احداث خط انتقال تاکنون حدودپنج درصد پيشرفت فيزيکي داشته باشد.

مديرطرح هاي آبرساني شرکت آب منطقه اي مازندران گفت : ماه گذشته نشستي به همين منظور در فرمانداري چالوس با حضور مديرعامل شرکت آب منطقه اي مازندران ، مسئولان منابع طبيعي و آبخيزداري ، حفاظت محيط زيست و ديگر روساي ادارات مربوط برگزار شد و براي صدور مجوز آزاد سازي اراضي و حريم با هدف عبور خط انتقال تصميماتي اتخاذ شد که اميدوارم بزودي محقق شود.

سعيدي کياسري افزود : از زمان اجراي اين طرح تاکنون حدود 42 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که از اين ميزان حدود 26 ميليارد تومان آن هزينه شده و حدود 16 ميليارد تومان نيز درپايان سال 97 ابلاغ و پرداخت شده است .

شهرستان هاي نوشهر و چالوس به علت برخورداري از موقعيت هاي ممتاز طبيعي مانند دريا ، جنگل ، جلگه و کوه و نيز آثار تاريخي و تاسيسات گردشگري در تمامي فصول سال بويژه نيمه نخست ميزبان ميليون ها مسافر و گردشگر هستند و با ورود اين جمعيت ، اهالي بومي با مشکلات افت فشار و قطعي آب آشاميدني مواجه مي شوند.

اين شهرستان ها در مجموع 230 هزار نفر جمعيت دارند.

7078 / 1602/1654