۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 83271308
T T
۰ نفر
پخش زياد مسابقات تلويزيوني مخاطب را خسته مي‌كند

تهران- ايرنا- مدير پيشين گروه مهارت‌هاي تخصصي و عمومي شبكه آموزش و كارشناس رسانه با اشاره به حجم زياد مسابقات تلويزيوني در كنداكتور شبكه‌هاي مختلف گفت: اين حجم از توليد مسابقه خسته‌كننده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، مدتي است مسابقات تلويزيوني متعددي چون «پنج ستاره»، «دستپخت»، «برنده باش»، «شوتبال»، «ستاره ساز»، «كودك شو»، «فرمانده» و «عصر جديد» از شبكه هاي مختلف سيما در حال پخش در بهترين زمان كنداكتور شبكه هاست.
«شهرام كجوري» درباره مسابقات تلويزيوني متعدد اين روزها روي آنتن شبكه هاي مختلف سيما به خبرنگار ايرنا گفت: تلويزيون مي تواند از ژانر هاي مختلف و ساختارهاي متعدد براي برنامه سازي استفاده كند و هيچ كس با اين مقوله مشكلي ندارد؛ اما به نظر مي رسد اين مسابقه ها مسابقه شبكه هاي تلويزيوني در برنامه سازي با يك ديگر است تا توليد براي برنامه و براي بيننده.
مدير پيشين گروه مهارت ‌هاي تخصصي و عمومي شبكه آموزش افزود: ساخت مسابقه خيلي هزينه دارد و البته تلويزيون اكنون علاوه بر حامي مالي از مخاطبان هم كمك مي گيرد و مردم را از طريق اپليكيشن ها (كارافزارها) و ستاره و مربع ها با خود همراه مي كند.
وي اظهار داشت: اما تلويزيون در يك بازه زماني كوتاه حجم زيادي از اين مسابقات را روي آنتن مي برد و نمي دانم مسئولان تلويزيون چرا فكري در خصوص كنداكتور نمي كنند، اين روزها شاهد مسابقات مختلف از تلويزيون هستيم و اين حجم از توليد مسابقه بيننده را پس مي زند.
«اصلا بايد ديد مردم مسابقه دوست دارند يا حضور افراد مشهور را در مسابقات دوست دارند؟ سوال ديگر اينكه چرا تلويزيون يك دوره مدام سريال پخش مي كند، در دوره ديگر شاهد استند آپ هستيم و حالا تب توليد مسابقات تلويزيوني آن هم در اين حجم زياد دست از سر مخاطب بر نمي دارد. مخاطب تلويزيون هر شبكه اي را كه انتخاب مي كند مسابقه مي بيند كه اصلا حرفه اي نيست».
اين برنامه ساز ادامه داد: تلويزيون در گذشته با حضور افراد مشهور و هنرمنداني كه قراردادهاي گران و بالايي داشتند مخالف بود و خيلي سخت قبول مي كرد يك هنرمند شناخته شده و ستاره روي آنتن بيايد چون هزينه حضور اين هنرمندان را بايد پرداخت مي كرد؛ اما حالا كه مخاطبان و اسپانسر (حامي مالي) هزينه حضور آنها را مي دهند تلويزيون مشكلي با حضور ستاره ها ندارد. اين سوال پيش مي آيد كه از جيب مخاطب هزينه ها پرداخت مي شود بايد اين همه پول خرج حضور اين سلبرتي ها شود. برنامه هايي؛ مانند «عصر جديد» و «ستاره ساز» يا «برنده باش» با چه هزينه اي ساخته مي شود و چقدر سيما ازاين برنامه ها بهره برداري كرده است.
كجوري عنوان كرد: پيش از اين دست مسئولان باز نبود و امروز انگار دست آنها باز است چون حتي مديران نيز از برنامه سازها و نامداراني كه قراردادهاي گران دارند تقدير مي كنند. زماني كه حامي مالي و بودجه خوبي در اختيار باشد انتظار مي رود برنامه خوبي هم ساخته مي شود، اما چرا تلويزيون كه مدت ها با نشان دادن ساز و آواز مشكل داشت و موسيقي را ترويج نمي كرد حالا سياست هايش را تغيير داده يا اجازه پخش صحنه هايي را مي دهد كه فرد نيزه يا آتش را به دهان خود مي برد؟
مدير پيشين گروه اجتماعي شبكه ورزش ادامه داد: چرا چارچوب ها و خط قرمزهاي تلويزيون در بازه زماني كوتاه تغيير كرد؟ پس انگار سليقه ها در تلويزيون متفاوت است و هر دوره خط قرمزهاي جديد طرح مي شود. در صورتي كه يك رسانه كه خود را رسانه ملي خطاب مي كند بايد با سليقه اكثريت مردم پيش برود و نه سليقه چند مسئول و مدير.
كجوري ادامه داد: من با اين حجم زياد مسابقات تلويزيوني مخالفم؛ زيرا بايد اين حجم برنامه تلويزيوني در قالب مسابقه ساخته شود و چرا چند مسابقه خوب و حرفه اي با ساختار درست نمي سازند، چرا بايد سرمايه هاي كلاني براي ساخت اين مسابقات هزينه كنند، در حاليكه همه مسابقه ها خوب و حرفه اي ساخته نمي شوند.

*** بهتر است درباره درآمدزايي از اپليكيشن ها توضيحاتي ارائه شود
سرپرست پيشين پخش شبكه ورزش گفت: نكته ديگر اينكه وقتي رسانه اي؛ مانند صدا و سيما مي خواهد از يك فناوري جديد استفاده كند بايد به مخاطب درباره آن آگاهي دهد و بهتر است در برنامه ها اعلام شود آيا كار با اپليكيشن ها و خريد سوالات يا موارد ديگر هزينه اي براي افراد خواهد داشت يا خير، اگر هزينه دارد خرج چه چيز هايي خواهد شد و چقدر در بهبود برنامه تاثير گذار است.
وي ادامه داد: تا كنون در زمينه جذب حامي مالي اطلاعاتي به مردم داده نشده است. با اتفاقات جشنواره «جام جم» سال پيش مردم اعتماد خود را به اينگونه مسابقات از دست دادند و فكر مي كنند امكان تقلب در اين موارد زياد است. تلويزيون در برنامه توضيحاتي درباره جذب پول از طريق اپليكيشن با همراهي مخاطبان توضيحاتي بدهد تا فرد با آگاهي وارد اين اپليكشن ها شود.

**صدا و سيما بايد به خوبي از شبكه ها بهره برداري كند
كجوري درباره آگهي هاي متعدد تلويزيون و برنامه هايي كه با حامي مالي روي آنتن مي روند، افزود: صداوسيما از دولت بودجه دريافت مي كند، حامي مالي و آگهي نيز مي گيرد. همچنين از طريق مخاطبان با حضور در اپليكيشن ها درآمدزايي دارد. اما به صورت حرفه اي براي درآمدي كه دارد برنامه ريزي نمي كند.
«بهتر است به جاي داشتن اين همه شبكه و نيرو به خوبي از شبكه هايش بهره برداري يا برخي شبكه ها را حذف كند و در چند شبكه برنامه هاي خوب روي آنتن ببرد. چند شبكه محدود با برنامه هاي حرفه اي و خوب خيلي بهتر از روي آنتن بردن برنامه هاي متوسط و گاهي ضعيف از ده ها شبكه است كه در برخي اوقات ديده هم نمي شوند».
وي با اشاره به حضور حاميان مالي در سريال ها و برنامه هاي تلويزيوني ادامه داد: براي مثال سازمان صدا و سيما در يك سال گذشته نشان داده نتوانسته به خوبي از شبكه هايي؛ مانند «پويا»، «نهال»، «اميد» و حتي «شبكه مستند» بهره برداري كند. با يك نظر سنجي مي توان متوجه شد مردم كدام شبكه ها را بيشتر نگاه مي كنند و چه شبكه هايي باز تاب و عملكرد خوبي نداشتند. اگر قرار است اين همه شبكه تلويزيوني داشته باشيم بايد بهره خوبي از آنها ببريم، در سال رونق توليد ملي تلويزيون نيز بايد توليد خود را رونق بدهد، از كميت كم كند و به كيفيت بپردازد اينگونه نظر مخاطبان بسياري را نيز جلب مي كند.
اين برنامه ساز اظهار داشت: اگر تلويزيون كار را به افراد خبره و كاربلد بسپرد مطمئنا شاهد بازتاب بهتري خواهد بود. اگر مديران تلويزيون مي خواهند مخاطب بيشتر داشته باشند، بايد به تخصص ها احترام بگذارند، افراد ابتدا بايد آموزش ببيند و بعد وارد عرصه رسانه شوند.
كجوري ادامه داد: رونق توليد كاملا ارتباط مستقيم با تخصص گرايي دارد. خيلي از مشكلات به خاطر سر كار بودن افراد غير متخصص است؛ دقيقا شبيه سيلي كه امسال به خيلي از شهر هاي ايران ضربه زد چون افراد متخصص كار نكردند و كار به دست افراد غيرمتخصص سپرده شده بود.

***حذف فردوسي پور كج سليقه گي است
كجوري همچنين درباره تعطيل شدن برنامه 90 گفت: عادل فردوسي پور 20 سال برنامه نود را روي آنتن برد و در طول اين مدت بدون اشتباه هم نبود؛ اما بايد قبول كرد برنامه هاي تلويزيوني بدون اشتباه نخواهد بود.
مدير پيشين گروه اجتماعي شبكه ورزش ادامه داد: طبيعي است كنترل كردن يك برنامه تلويزيوني با مدير گروه است و بايد مدير با تهيه كننده اين برنامه صحبت و مشكلات را حل كند.
وي تصريح كرد: اما اينكه يك مدير بخواهد برنامه 20 ساله پرطرفدار را تعطيل كند، خيلي حرفه اي نيست و من با اين موضوع مخالف هستم.
«برنامه «نود» در طول سال هاي متمادي فوتبال ما و ليگ برتر را به سمت بهتري سوق دارد، مچ گيري ها و نقدهاي اين برنامه باعث شد خيلي از مشكلات فوتبال حل و فصل شود. اگر امروز فوتبال به آرامش رسيده و پول هاي كثيف در فوتبال حذف شده است به خاطر عملكرد عادل فردوسي پور است».
كجوري ادامه داد: حذف برندي مانند فردوسي پور كج سليقگي محض است و از آنجا كه خود من يك مدير جوان بودم كه وارد حيطه رسانه شدم، مي توانم به جرات بگويم چند سال ديگر مديران جوان از حذف نود به شدت پشيمان خواهند شد.
فراهنگ **9210**9157
۰ نفر