۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83272164
T T
۰ نفر

توصيه هاي اصولي و فني زراعت برنج

۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83272164
توصيه هاي اصولي و فني زراعت برنج

رشت - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان در راستاي به دست آوردن محصولي بهتر، توصيه هايي اصولي و فني به كشاورزان برنج كار ارائه كرد.

ابراهيم اكبرزاده كاساني روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا ، به كشاورزان توصيه كرد كه براي جدا كردن بذرهاي كاملاً پر و سنگين از بذرهاي پوك و نيمه پر، بايد بذر مورد نظر را در محلول آب و نمك قرار دهند و بدين منظور مي بايست به آب نمك اضافه كرده تا غلظت آب افزايش يابد بطوريكه يك تخم مرغ به اندازه يك سكه بالاي آب قرار گيرد دراينصورت غلظت آب نمك براي بوجاري مناسب مي باشد.
وي ادامه داد: بذرها در داخل محلول آب نمك ريخته شده و هم زده شود، بذرهايي كه در بالاي آب قرار گرفته و يا در وسط آب غوطه ورند، به طور غالب ناسالم و غير بذري اند و بايد توسط يك آبكش از بذرهاي سالم جدا و براي مصارف غيربذري استفاده شوند ولي بذرهايي كه كاملاً ته نشين مي شوند، بذرهاي مناسب براي كاشت بوده كه بايد سريعاً از آب نمك خارج و چند مرتبه با آب معمولي شستشو شوند بطوريكه نمك از بذر كاملا جدا شود تا هيچگونه اثر سوئي بر روي جوانه زني بذر بوجود نياورد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان همچنين ادامه داد: به منظور پيشگيري و كاهش اثرات بيماري­هاي قارچي بذرزاد، بذرها با سموم قارچ­كش مجاز ضدعفوني شوند و بدين منظور بذرها را به مدت 12 تا 24 ساعت براي جذب آب در آب شيرين خيسانده سپس بمدت 24 ساعت در محلول سم توصيه شده براي ضدعفوني قرار مي دهند.
به گفته اكبرزاده؛ چنانچه بذر داخل گوني باشد، در طول 24 ساعت بايد سه تا چهار نوبت آن را از محلول سمي بيرون آورده و به آرامي تكان و سپس در داخل محلول سم قرار داد در غير اينصورت بايد سه تا چهار نوبت محلول آغشته به سم را كه بذر داخل آن قرار دارد، با چوب و يا وسيله ديگري هم زده تا اولاً هواي بيشتري به بذر برسد و از طرف ديگر محلول حالت يكنواختي خود را حفظ و سم تاثير بهتري روي قارچ ها داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: بذر براي جوانه زدن در مجموع نياز به 100 درجه سانتي­گراد حرارت دارد كه بايد در مدت زمان دو تا سه روز دريافت كند به همين منظور بايد روي بذر پوشش مناسب قرار داده يا اينكه در گرمخانه نگهداري تا گرماي مناسب تامين شود.
اكبرزاده افزود: درجه حرارت مناسب براي جوانه زني 30 تا 35 درجه سانتيگراد بوده و در دماي 41 درجه سانتيگراد عمل جوانه زني متوقف مي شود و براي بهتر جوانه زدن بذر ضرورت دارد كه در داخل هر كيسه 60 كيلويي حدود 20 تا 30 كيلوگرم بذر ريخته شده تا جابجايي درون كيسه به راحتي صورت گيرد.
وي يادآور شد: روزي دوبار آب ولرم (كمتر از 37 درجه سانتي­گراد) بر روي كيسه ها پاشيده و به آهستگي كيسه ها را حركت داده تا باعث تامين اكسيژن و تامين گرماي يكنواخت براي بذرها شود؛ بذرها پس از سه تا چهار روز جوانه دار شده و آماده بذرپاشي مي شوند.
اكبرزاده طول مناسب جوانه هاي ريشه (ريشه چه) را در اين هنگام حدود يك تا دو ميليمتر ذكر و اضافه كرد: آغشته كردن بذرها با محلول حاوي كود بيولوژيك (باكتري هايي مانند ازتوباكتر و آزوسپريليوم و ...) قبل از انتقال به خزانه توصيه مي شود زيرا اين باكتري ها به عنوان محرك هاي رشد به وسيله مكانيسم هاي مختلف به طور مستقيم و يا غير مستقيم رشد گياهان را افزايش مي دهند.
گيلان 238 هزار هكتار زمين شاليزار و 300 هزار شاليكار دارد و بيشترين سطح زيركشت برنج در استان در شهرستان‌هاي رشت و صومعه سراست.
7296/2007/