۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶
کد خبر: 83272254
T T
۰ نفر
رسم عاشقی و شیوه جانبازی با تاسی ازسیره حضرت ابوالفضل(ع)

تهران- ایرنا- حضرت ابوالفضل(ع) اسوه و الگوی آزادگان جهان است كه با تأسی ازمكتب علوی، جانبازی و فداكاری در راه نهضت حسینی و حفظ و تحكیم مبانی حقیقی اسلام، حماسه ای جاویدان را خلق كرد و با شهادت خویش در واقعه عاشورا همانا پیام حیات بخش ایستادگی در برابر ظلم و ستم زورگویان و ولایتمداری را به جهانیان رساند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی، «همانا فرزندم عباس در كودكي علم آموخت و از من معارف فرا گرفت.» این جمله گوهربار امام علی(ع) در وصف فرزند خویش حضرت ابوالفضل(ع) است.

حضرت ابوالفضل(ع) در چهارم شعبان و در خانه نخستین پیشوای شیعیان و ام البنین از زنان پاك و پرهیزكار چشم به جهان گشود. رشد و پرورش در خاندان امامت و ولایت، شالوده ‏اي پاك براي ایام كودكی و جوانی عباس بن علی(ع) فراهم كرد تا در آینده اسوه استقامت و ایثار باشد.

پرچمدار كربلا از همنشینی با امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، برادران خود بهره های بسیاری برد و همواره یاری بخش آنان در مسیر به انجام رساندن رسالت سنگین رهبری و پیشوایی جامعه مسلمانان شد.

«ابوالفضل، قمر بنی هاشم، سپه سالار، علمدار، طیار و سقا» از جمله لقب های این بزرگوار به شمار می رود.

قمر بنی هاشم نقشی بی بدیل و مهم در واقعه نهضت حسینی ایفا كرد و هرگز وصیت پدر بزرگوارش را در كه از او خواست در روز عاشورا برادرش حسین(ع) را تنها نگذارد فراموش نكرد و در تمامی دوران زندگی خود با پایمردی و دفاع از ولایت تا آخرین نفس ایستادگی كرد و با شهادت خویش در دشت كربلا پیام خود را در ارتباط با ولایت و امامت در تاریخ اسلام ماندگار ساخت.

ایثارگری ها و جانبازی حضرت ابوالفضل(ع) سبب شد تا رزمندگان اسلام با تأسی از این والامقام در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی بپردازند و در مقابله با دشمن متجاوز بعثی سربلند شوند. از این رو سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) روز جانباز نام گرفت تا بدین شكل قدردان از خودگذشتگی و شجاعت جانبازان این مرز و بوم باشیم.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت ابوالفضل(ع) به گفت وگو با «سیدمهدی مجتهدیان» كارشناس تاریخ اسلام و دین پژوه پرداخت و شخصیت رفتاری و اجتماعی عباس بن علی(ع) را بررسی كرد.

** حضرت ابوالفضل(ع) بر مبنای فداكاری و از جان گذشتگی در راه اعتلای كلمه حق تربیت یافت
مجتهدیان، حضرت ابوالفضل(ع) را مظهر متانت و از خودگذشتگی دانست و گفت: ابوالفضل (ع) در سایه حضرت علی(ع) پدر خویش كه پیشگام در عدالت گستری بود تربیت و رشد یافت و از چشمه های علم و تقوا آن امام همام (ع) بهره برد و گرایش های پاك و عادت های نیكو را آموخت تا بتواند همانند پدر برای سایرین الگو شود. مادرش كه از زنان پرهیزگار آن دوران به شمار می رفت تمامی صفات و فضایل نیكو را به او آموخت و از همان دوره كودكی عباس(ع) را با محبت پروردگار بی همتا و اطاعت از او آشنا كرد. این رفتارها چنان در وجودش نهادینه شد كه فعل و گفتارش، صادقانه و همانند آنان شده بود. منش و رفتار او از چنان اُبهتی برخوردار بود كه امام حسین(ع) وی را بر اهل بیت(ع) خویش برتری دادند تاآنجاییكه حضرت ابوالفضل(ع) در راه دفاع از اسلام و نهضت حسینی(ع) جان خود را فدا كرد.

اندوخته های اخلاقی و تربیتی حضرت عباس(ع) وی را به جایگاه رفیعی رساند كه با فداكاری های بزرگ او مسیر سرنوشت ساز تاریخ بشریت از همان نهضت عاشورا تغییر یافت و گمراهان را از سرگشتگی نجات داد. علمدار كربلا برمبنای ایثار و از جان گذشتگی در راه اعتلای كلمه حق تربیت یافت تا پیام اسلام ناب محمدی را كه بر محور عدالت، محبت و ایثار مبتنی بود، به همگان برساند. فرزند بزرگوار علی (ع) از این اصول بنیادین متاثر شد و برای حفظ در تمامی مبارزه ها علیه ظلم شركت جست و مشعل آزادی و كرامت را به دست گرفت تا افق های روشن را پیش روی مسلمانان جهان به خصوص شیعیان برای حفظ آزادگی و عدالت گستری بگشاید.

** جایگاه رفیع و مقام علمی حضرت ابوالفضل(ع)
این كارشناس تاریخ اسلام با اشاره به جایگاه رفیع و مقام علمی علمدار كربلا، اظهار داشت: حضرت ابوالفضل (ع) از محضر پدر و برادران خویش كسب فیض كرد و از مقام علمی والایی برخوردار شد. علامه شیخ عبدالله ممقانی، در كتاب «تنقیح المقال»، در مورد مقام علمی و معنوی عباس(ع) گفته است: «آن جناب از فرزندان فقیه و دانشمندان ائمه (ع) و شخصیتی عادل، مورد اعتماد، با تقوا و پاك بود.» علمدار كربلا در كلام ائمه (ع) نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و برای اثبات این موضوع كافی است كه به سخنان آن بزرگوران درباره حضرت ابوالفضل توجه كرد تا مقام و منزلت او بر همگان روشن شود.

در ماجرای واقعه عاشورا هر مسلمانی به راحتی می تواند درك كند كه این حضرت(ع) از چه مقامی در محضر امام حسین(ع) برخوردار بود كه ایشان می فرمایند؛ «من فدایت شوم» و اینكه آن امام همام(ع) عباس(ع) را نماینده ویژه خود برای مذاكره با ارودگاه دشمن انتخاب می كند. بنابر روایت های نقل شده، نقش و پشتیبانی از امام حسین(ع) در نهضت حسینی به قدری اهمیت داشت كه با شهادت عباس(ع) ایشان فرمودند، «اكنون پشتم شكست و چاره ام كم شد.»

** بصیرت و عبادت های بی بدیل حضرت ابوالفضل(ع)، 2 مولفه مهم رفتاری
مجتهدیان بصیرت و عبادت های طولانی را از مهم ترین مولفه ها و ویژگی های حضرت ابوالفضل(ع) دانست و افزود: شجاعت بی بدیل آن حضرت در دفاع از دین، وفاداری و بصیرت او از جمله نخستین ویژگی هایی است كه پس از شنیدن نام عباس(ع) در ذهن ها تداعی می شود. علم فراوان و عبادت های طولانی و خالصانه وی از دیگر خصوصیات بارز این والامقام است كه باید در ابعاد مختلف آن را واكاوی كرد. این حضرت معتقد بود كه نباید به مسایل دینی و زندگی به صورت تك بعدی نگریست بلكه باید با بصیرت كامل و از تمامی جهات موضوعات را بررسی كرده تا مشكلات و سختی های پیش رو در زندگی آسان شود. شخصیت و خصلت های جوانمردانه این حضرت(ع) باید در جامعه امروزی به خوبی نشان داده شود تا جوانان با درك زندگانی این بزرگوار از منش و خصلت های او نیز بهره ببرند.

** عباس بن علی(ع)، اسوه ولایتمداری
این كارشناس تاریخ اسلام حضرت ابوالفضل را اسوه وفاداری و در تبعیت از ولایتمداری بزرگترین فرد در اسلام دانست و خاطر نشان كرد: حضرت ابوالفضل(ع) در اطاعت از ولی امر مسلمین كه همانا امام حسین(ع) بودند همیشه پیشگام بود به طوری كه امام صادق(ع) به او لقب «عبد صالح‌ مطیع‌الله» دادند. مطیع بودن تنها امری به شمار می رود كه او را از دیگر یاران امام حسین(ع) متمایز می كند و به واقع كه وی از تمامی افراد سرآمدتر بود. در آموزه‌های قرآنی تنها افرادی می‌توانند مدعی ایمان شوند كه فراتر از اسلام ظاهری، باطن دین اسلام یعنی ولایت را دریابند و با تمام وجود از آن پاسداری كنند.

در ادامه به مناسبت روز جانباز پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «مهدی رحمتی» یكی از جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی پرداخت تا اهداف آنها را در مبارزه با دشمنان متجاوز بعثی جویا شود.

** اخلاص و خلوص نیت همه رزمندگان در جنگ تحمیلی بی نظیر بود
رحمتی جانباز 65 درصد جنگ تحمیلی، با اشاره به وقایع دوران جنگ تحمیلی و حضور نیروهای رزمنده در آن روزها، اظهار داشت: با آنكه روزهای جنگ خیلی سخت بود اما باید گفت فرهنگی در جبهه ها رسوخ پیدا كرده بود كه برای همه بی نظیر بود. اخلاص و ایثار رزمندگان بی بدیل بود و این فرهنگ به صورت عمقی در روحیه رزمندگان تاثیر گذاشته بود كه دیگر میان فرمانده و رزمنده تفاوتی احساس نمی شد. همه برای رفتن به خط مقدم از یكدیگر سبقت می گرفتند و هیچ گونه ابایی از شهادت نداشتند زیرا به تنها چیزی كه فكر می كردند دفاع از كیان وطن و آرمان های بلند امام خمینی(س) در دفاع از انقلاب اسلامی بود.

** ماجرای جانبازی در عملیات والفجر 3
این رزمنده جانباز، عملیات والفجر 3 در سال 1362 خورشیدی را نخستین عملیاتی دانست كه در آن حضور داشت، او در ادامه بیان داشت: در 1362 خورشیدی در عملیات والفجر 3 كه یكی از مهم ترین عملیات ها به شمار می رفت شركت كردم. در آن زمان من مسوول اسلحه ها و تجهیزات نظامی برای عملیات بودم و از این موضوع به قدری احساس شعف داشتم كه هر لحظه منتظر شروع حمله بودم. بعد از آن در دیگر حمله ها و عملیات ها حضور داشتم و با فرماندهان بسیاری كه برخی از آنها به شهادت رسیدند آشنا شدم و همین عوامل سبب شد تا فصل جدیدی در زندگی من باز شود و با اخلاق ایثار و جوانمردی آشنا شوم. در علمیات نصر 4 هدف گلوله رگبار دشمن قرار گرفتم كه در 1366 خورشیدی به افتخار جانبازی نایل شدم و به مدت 9 ماه بنا به نظر كمیسیون پزشكی در منزل استراحت كردم و از رفتن به جبهه معاف شدم اما پس از گذشت این مدت با اینكه از ناحیه دست و پا بسیار آسیب دیده بودم باز هم به دهلران كه یكی از مناطق بسیار حساس بود رفتم.

** جنگ تحمیلی به واقع یكی از مصادیق بارز دفاع از حق
این جانباز والامقام با بیان این موضوع كه انتخاب چنین روزی به مناسبت سالروز میلاد حضرت ابوالفضل(ع) بسیار نیكو و خجسته است، گفت: انتخاب چنین روزی به مناسبت میلاد علمدار كربلا می تواند یادآور حماسه سازی های رزمندگان و ایثارگران انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس باشد. شهدا، ایثارگران و جانبازان با اخلاص و فداكاری از این مرز و بوم دفاع كردند تا فرزندان ما در آسایش و امنیت روزگار خود را در جامعه امروزی سپری كنند. بنابراین لازم است تا مسوولان و متولیان امر به آنها و خانواده های آنان توجه بیشتری داشته باشند و وعده هایی كه می دهند، به سرانجام برسانند. جنگ تحمیلی به واقع یكی از مصادیق بارز دفاع از حق است. انقلاب اسلامی نونهال كه با انبوهی از مشكلات روبرو بود به ناگاه در برابر توطئه استكبارگران قرار گرفت و یك جنگ تمام عیار را شروع كرد اما جوانان و ملت ایران با یكپارچگی و اتحاد و الهام از سیره اهل بیت(ع) آنچنان در مقابل دشمنان ایستادگی كردند و درس بزرگی را بشریت و تاریخ داد.

** روز جانباز و وعده های مسوولان و رفع نیاز جانبازان
رحمتی، در پایان به انتظارات و خواسته های جانبازان كه در راه دفاع از این مرز و بوم از جان خود گذشتند، اشاره كرد و گفت: برگزاری همایش ها و مراسم ها در روزهای مختلف و اعیادی كه به مناسبت هایی همچون روز جانباز برگزار می شود در راستای تكریم جانبازان، حفظ و ارتقای جایگاه آن است. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امری واجب به شمار می رود كه همگان باید به آن پایبند باشند. بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان متولی اصلی رسیدگی به خانواده های شهدا و جانبازان باید ارتباطی بسیار تنگاتنگ و نزدیكی با آنان داشته باشد و در ارایه خدمات رفاهی، اقتصادی و فرهنگی از هیچ گونه كوششی دریغ نورزد. اشتغال، مسكن، اعطای تسهیلات، پرداخت وام ها با بازپرداخت های كم، پوشش بیمه درمانی و دارویی و پیگیری امور ادرای آنها بدون آنكه در نوبت قرار گیرد از جمله مواردی به شمار می روند كه باید برای جانبازان و ایثار گران فراهم آید. گاهی اوقات تسهیلاتی همچون اعزام خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران به عتبات عالیات و حج صورت می گیرد اما در برخی موارد بی عدالتی هایی دیده می شود كه هیچ مسوولی نیز پاسخگو نیست و این امر برای ما ناراحت كننده است. مسوولان باید با حضور خود در آسایشگاه های جانبازان شیمیایی و بالای 70 درصد از جانفشانی ها و ایثارگری های آنان قدردانی كنند و تنها به وعده های واهی اكتفا نكنند زیرا این افراد بودند كه امروز امنیت و آسایش را برای مردم این سرزمین به وجود آورند.

جانبازان در زمینه های علمی و به خصوص در میدان های ورزشی به پیشرفت های چشمگیری نائل آمدند كه این بسیار ارزشمند است و می تواند برای افراد جامعه به خصوص جوانان الگو باشد. تامین هزینه های سفر، اهدای جوایز ویژه و لوح تقدیر از این افراد، بازدید مرتب مسوولان عالی رتبه نظام، ساخت برنامه های ویژه در رسانه ملی و ویژه برنامه های مستند با مضمون آشنایی با اهداف و ایثارگری های جانبازان از جمله خواسته هایی است كه تمامی خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان خواستار آن هستند و امید دارند كه متولیان امر به این مهم اهتمام ویژه ای داشته باشند.

پژوهشم**9117**9131
۰ نفر