۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 83274288
T T
۰ نفر
واكنش روسیه به دستگیری آسانژ:دست دموكراسی گلوی آزادی را گرفت

مسكو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در فیس بوك خود به دستگیری جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویكی لیكس توسط پلیس لندن واكنش نشان داد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، ماریا زاخارووا در فیس بوك خود با اشاره به دستگیری آسانژ نوشت كه امروز «دست دمكراسی گلوی آزادی را فشرد».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه قرار است تا لحظاتی دیگر در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه در میدان اسمولنسكایا ضمن تشریح مواضع روسیه در خصوص طیف وسیعی از موضوعات، پاسخگوی پرسش های خبرنگاران داخلی و بین المللی باشد.
انتظار می رود روسیه موضع خود در خصوص اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی و مقابله به مثل ایران را نیز مشخص كند.
گفتنی است پلیس لندن امروز آسانژ را در سفارت اكوادور دستگیر و بلافاصله به بازداشتگاه منتقل كرد.
پلیس متروپلیتین اعلام كرد كه در پی لغو پناهندگی آسانژ از سوی دولت اكوادور، مأموران پلیس به اذن سفیر این كشور داخل سفارت شده و او را دستگیر كردند.
جولیان آسانژ 47 ساله از سال 2012 در سفارت اكوادور در انگلیس در شرایط پناهندگی به سر می‌برد.
وی كه از سوی دستگاه قضایی سوئد به آزار جنسی متهم است توانسته بود تابعیت اكوادور را به دست آورد.
ویكی لیكس هفته گذشته با استناد به اظهارات یك مقام بلندپایه اعلام كرد، آسانژ احتمالا بین چند ساعت تا چند روز دیگر از این سفارتخانه اخراج می‌شود.
بر اساس پیام منتشر شده در توییتر ویكی لیكس، دولت اكوادور و انگلیس درباره بازداشت آسانژ به توافق رسیده‌اند.
گزارش‌ها حاكی است كه سطح خدمات سفارت اكوادور به آسانژ در ماه‌های اخیر به‌ شدت كاهش‌ یافته بود ازجمله اینكه او از اوایل فروردین به اینترنت دسترسی نداشت و ویكی لیكس به ‌اجبار سردبیر جدیدی را به ‌صورت موقت جایگزین او كرده بود.
این رویداد همچنین با واكنش‌های مقام‌های انگلیسی مواجه شده است. جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: آسانژ قهرمان نبود و قدرت هیچ‌كس بالاتر از قانون نیست.
وی با بیان اینكه آسانژ در سال‌های اخیر از قانون فرار كرده، از دولت اكوادور به دلیل همكاری با وزارت امور خارجه انگلیس برای محاكمه این فعال استرالیایی قدردانی كرد.
شماری دیگری از سیاستمداران انگلیسی نیز از تصمیم دولت اكوادور تقدیر كرده‌اند.
این در حالی است كه ویكی لیكس با انتشار بیانیه‌ای، تصمیم كیتو را برخلاف قوانین بین المللی خوانده است.
اروپام ** 1346 **