به گزارش ایرنا محمدباقر نوبخت عصر جمعه در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن رشت در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینكه یكی از مهمترین اهداف سفر به گیلان پیگیری و اتمام كار ادامه خط ریلی قزوین-رشت است، خاطر نشان كرد: این قطار باید از رشت به بندر انزلی، سپس بندر كاسپین و همچنین به آستارا متصل شود.
وی با تأكید بر اهمیت اتصال این خط ریلی به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر كنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینكه اتصال خط ریلی رشت به بندر انزلی و سپس بندر كاسپین این امكان را فراهم میكند كه مسیر ریلی خلیج فارس را به دریای خزر متصل كنیم، اظهار داشت: میتوانیم از طریق دریای خزر و كشورهای حاشیه آن نیز به جهان متصل شویم و كالاهای خود را با چین و سایر كشورها و حتی اروپا نیز مبادله كنیم.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی افزود: این كار در حال انجام است و برخی از شركت های پیمانكاری قوی در این كار مشاركت میكنند.
نوبخت با بیان اینكه برای اتصال این مسیر ریلی نیازمند استملاك زمینهای اطراف آن هستیم، تصریح كرد: این مسیر به طول ۴۰ كیلومتر بوده و به اندازه مسیر ریلی قزوین-رشت نیز كار سختی نیست و به راحتی میتوانیم به آن دست یابیم اما این مسیر برخلاف مسیر قزوین - رشت زمینهای آن برای منابع طبیعی نیست و متعلق به مردم است كه نیازمند استملاك آنها هستیم.
وی با بیان اینكه مردم باید در این زمینه با ما همكاریهای لازم را انجام دهند، گفت: برای استملاك نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بودیم كه قسمتی از پول زمینها پیش از سفر دیروز به استان گیلان حواله شده و امیدواریم از شنبه آینده، كار استملاك زمینها انجام شود تا ریلگذاری نیز با سرعت بیشتری آغاز شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به اتصال مسیر رشت به آستارا اشاره و خاطر نشان كرد: شركتی برای آستارا نیز تعریف شده و با توجه به اهمیت این مسیر برای كشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آنها برای همكاری در اتصال این مسیر اعلام آمادگی كردند و قرارگاه خاتم نیز مشاركت میكند.
وی افزود: دولت، قرارگاه خاتم و كشور آذربایجان به صورت مشترك در این پروژه مشاركت میكنند و نگرانی از نظر تأمین از نظر تأمین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات نداریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به جلسه شب گذشته شورای برنامهریزی استان اشاره و اضافه كرد: برنامه اشتغال گیلان برای بیش از ۲۸ هزار فرصت شغلی در سال جاری تعیین و برای آن حدود یك هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.
وی با بیان اینكه برای اتصال مسیر رشت به انزلی و همچنین مسیر رشت به آستارا باید بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری كنیم، گفت: اگر طی دو سه سال آینده این مقدار اعتبار وارد استان شود میتواند اقتصاد ما را متحول كند.
نوبخت تصریح كرد: در سه سال گذشته بیش از یك هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان غیر از اعتبارات به كارهای جاری برای این پروژه اختصاص یافته و زمینه سرمایهگذاری در استان فراهم است.
وی همچنین به آزاد راه قزوین- رشت و هزینه آن اشاره و خاطر نشان كرد: یك قطعه آن ناقص بوده كه قطعه منجیل به رودبار است، متأسفانه گاهی اوقات ده ها كیلومتر در این مسیر ترافیك پیش میآید و این هشت كیلومتر باقی مانده به دو قسمت چهار كیلومتری تقسیم شده و دو پیمانكار برای اجرای این عملیات آن در نظر گرفته شده كه این آزاد راه تكمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.
نوبخت به تكمیل آزاد راه اشاره كرد و افزود: با اتمام این پروژه همه مردم میتوانند برای سفر به استان گیلان هم از مسیر ریلی و هم جاده ای استفاده كنند و با مشكلی نیز مواجه نشوند و جاذبه گردشگری گیلان نیز افزایش یابد.
معاون رئیس جمهوری همچنین از كنار گذر بندرانزلی بازدید و در جلسه ای كه به منظور هماهنگی بیشتر برای احداث خط ریلی رشت به بندرانزلی و بندركاسپین برگزار شد، شركت كرد.
محمدباقر نوبخت روز گذشته نیز از روند اجرای هشت كیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین در محدوده منجیل شهرستان رودبار بازدید كرد.
راه آهن قزوین - رشت، نیمه اسفندماه گذشته با حضور رئیس جمهوری و هیأتی از میهمانان خارجی، به طور رسمی افتتاح شد.
7296/2007/
رشت - ایرنا - معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نقش موثر حمل و نقل ریلی در رونق اقتصادی كشور و نیز استان گیلان، بر ضرورت اتصال سریعتر راه آهن رشت به بندرانزلی و دریای خزر تأكید كرد.