۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83275692
T T
۰ نفر
افزایش صادرات به روسیه تا 5 برابر امكانپذیر است

تهران- ایرنا- رئیس اتاق مشترك ایران و روسیه گفت: حجم كنونی تجارت ایران و روسیه حدود 2 میلیارد دلار در سال است كه با فراهم شدن زیرساخت های لازم تا 10 میلیارد دلار نیز قابل ارتقا است.

«هادی تیزهوش تابان» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با توجه به تحریم های ظالمانه غرب و شرایط ویژه ای كه روس ها در واردات مواد غذایی و صنایع سبك به كشورشان اعمال كرده اند، باید رویكرد جدیدی در توسعه صادرات به این كشور اتخاذ كنیم.
وی تاكید كرد: مهمترین پیش شرط توفیق در این بازار بزرگ، شناخت كامل بازار روسیه است كه قوانین سختی برای واردات دارد.
تیزهوش تابان به موافقت اتحادیه اوراسیا برای ورود ایران به آن اشاره كرد و گفت: این مهم كه در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده، در صورت موافقت می تواند تسهیل كننده حضور تجار و بازرگانان ایرانی در بازار اوراسیا باشد و فعالان اقتصادی ایرانی با دشواری های كمتری مواجه خواهند بود.
وی خاطرنشان كرد: در اتاق مشترك ایران و روسیه، شرایط حضور در بازار اتحادیه اوراسیا متشكل از كشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان را به صورت كتاب منتشر كرده و اقدام هایی كه باید برای تسهیل امور تجاری از سوی گمرك، اتاق های بازرگانی و غیره انجام شود را یادآور شده ایم.
رئیس اتاق مشترك ایران و روسیه تاكید كرد: اتحادیه اوراسیا، فرصت مغتنمی است كه باید بویژه در بخش های كشاورزی و صنایع سبك به خوبی از آن استفاده كنیم.
تیزهوش تابان خاطرنشان كرد: اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان در ماه های گذشته، فرصت خوبی برای توسعه مراودات تجاری بین ایران و كشورهای یاد شده فراهم كرده است.
وی بیان داشت: در این پیوند، از برنامه ریزی كوتاه مدت برای مقابله با تحریم ها و صدور هر روز یك بخشنامه، باید به سمت برنامه ریزی بلندمدت حركت كنیم و با ایجاد تسهیلات در قوانین و مقررات، به تامین مواد اولیه مورد نیاز برای رونق تولید بپردازیم.

** تحقق رونق تولید با استفاده از فرصت های صادراتی
در این پیوند، «حسن مرتجی» فعال اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: روسیه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و سرزمینی پهناور در قامت یك قاره است كه به همین دلیل برقراری روابط تجاری با همه نقاط این كشور از نظر هزینه های تمام شده كالا، دارای صرفه اقتصادی نبوده و امكانپذیر نیست.
به گفته وی، مناطق جنوب و جنوب غربی روسیه با 14 استان و با حدود سه برابر وسعت ایران، به دلیل نزدیكی جغرافیایی و مشتركات فرهنگی با كشورمان، همواره یكی از اهداف صادراتی كالا و خدمات جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفته و می رود.
مرتجی خاطرنشان كرد: نظر به فرصت ها و امیدهایی كه در حوزه توسعه تجارت خارجی با كشورهای منطقه سی. آی. اس (CIS) بویژه روسیه به وجود آمده و با توجه به نقش تاثیرگذار، جایگاه سازنده و توانمندی های صادراتی ایران در گروه های مختلف كالایی و خدماتی، جهش در روابط اقتصادی بین ایران و روسیه در آینده نزدیك دور از دسترس نخواهد بود.
وی ادامه داد: عزم جدی مسئولان بلندپایه 2 كشور بر گسترش روابط دوجانبه و تبادل هیات های تجاری، فرصت مضاعفی برای رفع موانع تجاری و رونق داد و ستد است و در این میان برگزاری نمایشگاه های تجاری می تواند نقش بسیار موثری در تسهیل ارتباط بین تجار 2 كشور و آماده سازی بازارهای متقابل برای همكاری با یكدیگر باشد.
این فعال اقتصادی به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، همچنین سخنان نوروزی رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد كه بازار همسایگان را بهترین بازارها برای كشورمان خواندند و در عین حال یادآور شد: مقام های روسی نیز بر تامین كالاهای مورد نیاز استان های جنوب و جنوب غرب این كشور از ایران تاكید دارند.
وی اعطای بخشودگی 25 درصدی به هزینه های سود و حقوق گمركی و مالیات ورود كالا و خدمات ایرانی به روسیه را یادآور شد و گفت: این بخشودگی به كالاها و خدماتی كه دارای مدارك حمل و گواهی مبدا (فرم A) باشند تعلق می گیرد.
مرتجی یادآور شد: ارزان ترین مسیر ارسال كالا به جنوب غربی روسیه و مناطق حاشیه رود «ولگا» با 10 استان و جمعیت بیش از 15 میلیون نفر، مسیر دریایی بندر انزلی- بندر آستراخان است و علاوه بر آن از هزینه های مناسب بارانداز و دپوی كالا، همچنین تسهیلات اقامتی مناسب نسبت به سایر شهرهای روسیه برخوردار است.
وی اضافه كرد: وجود مركز تجاری ایران (وابسته به اتاق ایران) در آستراخان و همچنین كنسولگری ایران در این بندر و هزینه های پایین تر این شهر در مقایسه با پایتخت روسیه، بر جذابیت های این بازار برای تجار ایرانی افزوده است.
این فعال نمایشگاهی به برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی صنعتی ایران از 29 اردیبهشت تا 31 خردادماه در بندر آستراخان روسیه اشاره كرد و بیان داشت: این نمایشگاه با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، صنایع الكترونیك، خدمات فنی و مهندسی در زمینه های راه سازی، پل سازی و آسفالت، انتقال لوله های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیك، حمل و نقل بین المللی، تجهیزات پزشكی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شكلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، سنگ، شیشه، درب و پنجره، لوله های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، سیستم های آبیاری و كشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات كشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و كشاورزی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، حمایت از خودكفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است. بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از كالای ایرانی» اعلام كردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.
اقتصام*3065**2022
۰ نفر