«حسن مرتجی» فعال اقتصادی و برگزارکننده این نمایشگاه امروز (جمعه) به ایرنا گفت: تاکنون با بیش از ۲۰۰ اتاق بازرگانی و اتحادیه های تجاری و صنعتی روسیه از ۸۹ استان این کشور برای حضور در نمایشگاه یاد شده مکاتبه شده و حتی در نظر داریم غرفه رایگان در اختیارشان قرار دهیم تا تجار روسی بتوانند گفت وگوهای رو در رو (B TO B) با بازرگانان ایرانی داشته باشند و نیازمندی های خود را به ویژه در صنعت ساختمان و مواد غذایی از کشورمان تامین کنند.
وی بیان داشت: تیزر تلویزیونی و رادیویی این نمایشگاه به زبان روسی قرار است ۵۲۸ بار از ۱۳ ژوئن تا ۲۰ ژوئن (۲۳ تا ۳۰ خردادماه) از رسانه های این کشور پخش شود که نشان از علاقه مندی روس ها به این دوره از نمایشگاه دارد، با این حال شرایط نامساعد اقتصادی کشور سبب شده تا استقبال چندانی از سوی تجار و بازرگانان ایرانی را شاهد نباشیم.
مرتجی خاطرنشان کرد: تاکنون ۹ شرکت خارجی از روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه به همراه اتاق های بازرگانی استان های مختلف روسیه و مراکز تجاری قزاقستان و جمهوری آذربایجان مستقر در آستراخان برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند، این در حالی است که تا این لحظه فقط ۲۳ شرکت ایرانی نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.
پیشتر «هادی تیزهوش تابان» رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه به ایرنا گفته بود: حجم کنونی تجارت ایران و روسیه حدود ۲ میلیارد دلار در سال است که با فراهم شدن زیرساخت های لازم تا ۱۰ میلیارد دلار نیز قابل ارتقاء است.
مناطق جنوب و جنوب غربی روسیه با ۱۴ استان و با حدود سه برابر وسعت ایران، به دلیل نزدیکی جغرافیایی و مشترکات فرهنگی با کشورمان، همواره یکی از اهداف صادراتی کالا و خدمات جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفته و می رود.
برپایه اعلام مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت کنندگان در نمایشگاه های برون مرزی مورد تایید و دارای مجوز از سازمان توسعه تجارت، در صورت تکمیل مدارک و مستندات از یارانه نمایشگاهی به عنوان مشوق برخوردار می شوند.
«بهروز حسن الفت»، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران پیشتر به ایرنا گفته بود: پارسال برای حضور در نمایشگاه های بین المللی در خارج از کشور، ۵۰ درصد هزینه های غرفه داران تا سقف ۲۰ میلیون تومان به شرکت کنندگان پرداخت شد.
به گفته وی، پرداخت یارانه یاد شده جزو سیاست های سازمان توسعه تجارت است که امسال نیز ادامه خواهد داشت، اما درباره اعداد و ارقام نهایی آن تصمیم گیری نشده و باید در قالب بودجه، ابلاغ و تامین شود.
** سختی بازاریابی در بازارهای خارجی
در این پیوند، یک فعال اقتصادی به ایرنا گفت: شرایط کنونی اقتصادی کشور سبب شده به دلیل افزایش هزینهها، شرکت ها و تجار برای بازاریابی محصولاتشان در خارج انگیزه ای نداشته باشند.
وی که خواست نامش در گزارش عنوان نشود، افزود: شرایط به گونه ای است که اطمینانی به فعالیت های اقتصادی نیست، بنابراین بازرگانان نیز به دنبال صادرات نیستند.
یک تاجر دیگر نیز معتقد است که این روزها خودتحریمی ها بیش از تحریم های خارجی بر شرایط کار و بازار تاثیر گذاشته است.
وی با اشاره به شعار «رونق تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای امسال در نظر گرفته شده، تاکید کرد: به نظر می رسد سیاست هایی همچون بازگشت ارز حاصل از صادرات و اذیت و آزارهایی که از سوی دستگاه های متولی برای پیمان سپاری ارزی انجام می شود، ضد تولید عمل کرده و انگیزه صادرات را در بین فعالان اقتصادی کمرنگ کرده است.
به گفته فعالان اقتصادی، ارزان ترین مسیر ارسال کالا به جنوب غربی روسیه و مناطق حاشیه رود «ولگا» با ۱۰ استان و جمعیت بیش از ۱۵ میلیون نفر، مسیر دریایی بندر انزلی- بندر آستراخان است و علاوه بر آن از هزینه های مناسب بارانداز و دپوی کالا، همچنین تسهیلات اقامتی مناسب نسبت به سایر شهرهای روسیه برخوردار است.
وجود مرکز تجاری ایران (وابسته به اتاق ایران) در آستراخان و همچنین کنسولگری ایران در این بندر و هزینه های پایین تر این شهر در مقایسه با پایتخت روسیه، بر جذابیت های این بازار برای تجار ایرانی افزوده است.
برپایه این گزارش، نمایشگاه یاد شده با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، صنایع الکترونیک، خدمات فنی و مهندسی در زمینه های راه سازی، پل سازی و آسفالت، انتقال لوله های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیک، حمل و نقل بین المللی، تجهیزات پزشکی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شکلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، سنگ، شیشه، در و پنجره، لوله های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، سیستم های آبیاری و کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و کشاورزی برگزار می شود.
حمایت از توسعه صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد. امسال نیز سال رونق تولید نام دارد.
اقتصام *۳۰۶۵*۱۵۸۴
نظر شما