۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 83279286
T T
۰ نفر

واكنش ها به پيشنهادات انتخاباتي سعيد حجاريان

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 83279286
واكنش ها به پيشنهادات انتخاباتي سعيد حجاريان

تهران-ايرنا- اظهارات اخير سعيد حجاريان در خصوص راهبردهاي جريان اصلاح طلبي و حضور مشروط در انتخابات، موجي از واكنش ها را در فضاي رسانه اي كشور به همراه داشت.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ به تازگي سعيد حجاريان در خصوص راهبردهاي جريان اصلاح‌طلبي در سال 98 يادداشتي را منتشر كرد كه طبق اعلام برخي رسانه هاي داخلي، براي نخستين بار بر روي وبگاه اصلاح ‌طلب 'مشق نو' قرار گرفت و در آن به برنامه‌هاي آينده جريان اصلاحات و حضور مشروط در انتخابات اشاره شده است كه اين مطالب با واكنش هاي بسيار گسترده اي در ميان جريان هاي سياسي روبرو شد.
بررسي امروز(26 فروردين ماه) روزنامه ها، خبرگزاري ها و تارنماهاي داخلي نشان مي دهد كه رسانه هاي اصلاح طلب بر بخش هايي از يادداشت اين تئوريسين اصلاحات، خرده گرفته و نوشتند: سعيد حجاريان گرچه سخنگوي تمام اصلاح‌طلبان نيست اما به هر روي به عنوان يك شخصيت مهم در ميان اصلاح‌طلبان سخنانش قابل تأمل است اما اينكه تمام اصلاح‌طلبان بر موضع اعلامي او حركت كنند، بعيد به نظر مي‌رسد.
اين رسانه ها، ايده حجاريان مبني بر شركت مشروط در انتخابات را ايده اي بسيار كهنه دانسته و تاكيد كردند: تجويز تحريم انتخابات و شرط گذاشتن بر آن، به ميزاني ورشكسته است كه ديگر محل بحث اصلاح‌طلبان نيست.
برنامه هاي جريان اصلاح طلبي در سال جاري و سرنوشت گفتمان اعتدال در كشور از ديگر محورهايي مورد توجه رسانه هاي اصلاح طلب است.
اما رسانه هاي اصولگرا، اظهارات سعيد حجاريان را تكميل پازل آخر فتنه اقتصادي به منظور ايجاد حصار امنيتي براي بانيان اغتشاش تلقي و اظهار كردند:اين اظهارات از آنرو عجيب و قابل تأمل‌اند كه وي نسخه 'بايد سر خود را پايين نگه دارند' را براي كساني مي‌پيچد كه هريك فرماندهي يكي از جناحين فتنه اقتصادي را بر عهده دارند!.
برنامه هاي جريان اصلاح طلبي در انتخابات آتي و كاهش محبوبيت مردمي جريان اصلاح طلب از ديگر محورهاي مورد توجه رسانه هاي اصولگرا است.

رسانه هاي اصلاح طلب
..............................
**واكنش ها به يادداشت حجاريان درباره شركت مشروط در انتخابات
خبرآنلاين در بازتاب يادداشت حجاريان نوشت: سعيد حجاريان از تئوريسين هاي برجسته جبهه اصلاحات در يادداشتي هفت پيشنهاد به هم جبهه اي هاي خود در آستانه انتخابات ارائه كرد.حجاريان در يادداشت خود تأكيد كرد: مقدمه هر نوع كنش‌گري سياسي، از جمله سياست‌ورزي اصلاح‌طلبانه‌ در چنين شرايطي ارائه تصويري دقيق و روشن از وضعيت امروز و ماه‌هاي آتي است تا در پرتو آن، جهت‌گيري و خط‌ مشي‌ها مشخص و به هنگام شود... اين چهره برجسته جريان اصلاحات در ادامه افزود: اصلاح‌طلبي در سال 98، با توجه به وضعيت سياسي داخل و خارج و همچنين شرايط اقتصادي و معيشتي، در ابعاد مختلف نيازمند چابك‌سازي و نوانديشي است اما اساسي‌ترين موضوع، «بقاي اصلاح‌طلبي» است. حجاريان در ادامه اتخاذ موضعي تركيبي از «آرامش فعال» و «فعاليت تمام قد» را به اصلاح طلبان پيشنهاد مي كند.وي در بخشي از اين يادداشت با لحني تهديدآميز درخصوص انتخابات امسال نوشت: شايد عقلاني‌ ترين راهبرد را بتوان در «مشاركت مشروط»‌ جست؛ از فرصت انتخابات استفاده كرد ولي چنان چه شروط مطرح شده برآورده نشد، عطاي انتخابات را به لقايش بخشيد.

روزنامه شرق در مطلبي با عنوان 'بقاي اصلاح‌طلبي با مردم يا بدون مردم؟' به بررسي يادداشت اخير سعيد حجاريان درباره شركت مشروط در انتخابات پرداخت و نوشت: او در يادداشت تازه خود گفته است كه بايد شركت در انتخابات مشروط باشد و اگر شروط مطرح‌ شده محقق نشود، عطاي انتخابات را به لقايش مي‌بخشيم... حجاريان در بخش ديگري از يادداشت خود يك نكته عجيب را اظهار كرده است. او درباره چگونگي حفظ آرامش‎ توسط اصلاح‌طلبان نوشته است: «به‌ لحاظ منطقي و باتوجه به پيشينه تاريخي، چنانچه اصلاح‌طلبان و معترضان به وضع معيشت يك‌صدا شوند، نخستين گزينه برخورد قهري، اصلاح‌طلبان خواهند بود، نه توده مردم حاضر در خيابان. از اين‌رو اصلاح‌طلبان ضمن تمركز بر عدالت به ‌معني‌الاعم، به‌ تعبيري بايد سر خود را پايين نگه دارند تا از اين توفان به سلامت گذر كنند».
شرق در ادامه نوشت: اين سخن قدري رنگ‌وبوي كاسب‌كاري سياسي دارد. در حقيقت حجاريان مي‌گويد كه اگر مردم به وضع موجود معترض شدند، اصلاح‌طلبان بايد اعتراض‌هاي ايشان را ناديده بگيرند تا مبادا گزندي به آنها برسد. حجاريان باور دارد كه اصلاحات يك ‌جنبش فراگير اجتماعي است؛ چنين تفكري با سخن سياسي اخير در تضاد قرار دارد. مضافا آنكه مخالفان ديدگاه حجاريان همواره تأكيد مي‌كنند كه ضرورت دارد در عرصه قدرت باقي بمانيم و اين در حالي است كه گويا حجاريان با چنين تفكري مخالف است. حال چگونه ممكن است كه چنين فردي براي بقاي سياسي اصلاحات به صراحت اعلام كند كه بايد سر خود را پايين نگه داشت تا از اين بحران به سلامت گذشت؟ حتي اگر براي بقاي سياسي اصلاحات چنين كاري نيز لازم باشد، تئوريزه‌كردن آن قدري خطرناك به‌نظر مي‌رسد... در نهايت بايد گفت كه سعيد حجاريان گرچه سخنگوي تمام اصلاح‌طلبان نيست اما به هر روي به عنوان يك شخصيت مهم در ميان اصلاح‌طلبان سخنانش قابل تأمل است اما اينكه تمام اصلاح‌طلبان بر موضع اعلامي او حركت كنند، بعيد به نظر مي‌رسد و شايد در آينده‌اي نه‌چندان دور و در بزنگاه انتخابات شاهد بالاگرفتن اختلافات نيروهاي سياسي اصلاح‌ طلب با يكديگر باشيم.
(تارنماي فرارو نيز اين مطلب را بازنشر داد)

به گزارش تارنماي نامه‌نيوز، نيروهاي جريان اصلاحات روزهايي را سپري مي‌كنند كه هنوز نمي‌دانند بايد چه رويكردي نسبت به انتخابات مجلس در پيش بگيرند. برخي از آنها انتخابات همچنان راه برون‌رفت از بحران مي‌دانند و برخي ديگر باور دارند كه اگر قرار باشد پيش‌نيازهاي لازم محقق نشود، بايد عطاي انتخابات را به لقايش بخشيد. روز گذشته سايت «مشق نو» يادداشتي از سعيد حجاريان را منتشر كرد كه امروز مورد توجه تعدادي از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب قرار گرفت. حجاريان در آن يادداشت پيشنهادهايي براي چگونگي مواجه با امر انتخابات به اصلاح‌طلبان داده است؛ از جمله آنكه او گفته است كه بايد در انتخابات به صورت مشروط وارد شد و اگر آن شروط تحقق نيافت بايد به سمت تحريم انتخابات پيش رفت.
اسماعيل گرمي مقدم، فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در گفت و گو با نامه نيوز مي‌گويد: ايده آقاي حجاريان مبني بر شركت مشروط در انتخابات و در صورت لزوم تحريم انتخابات بسيار كهنه است. تجويز تحريم انتخابات و شرط گذاشتن بر آن، به ميزاني ورشكسته است كه ديگر محل بحث اصلاح‌طلبان نيست زيرا به وضوح نتيجه اين رويكرد را در انتخابات مجلس هفتم و شوراي شهر دوم ديديم... از ديد من آقاي حجاريان تنها يك فعال سياسي است و نمي‌توان اظهارات او را موضع اصلاح‌طلبان دانست. ترديد نكنيد كه شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان نظراتي متفاوت از آقاي حجاريان دارد و عموم اصلاح‌طلبان بر اين باورند كه بايد در انتخابات مجلس سال98 جبهه‌ اصلاحات حضور فعالي داشته باشد.

روزنامه اعتماد در مطلبي نوشت: صدايي كه از احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا به گوش مي‌رسد نشان مي‌دهد كه آنها كم‌كم براي دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي آماده مي‌شوند. اما در اين ميان صداهايي متفاوت از اردوگاه اصلاح‌طلبي نيز شنيده مي‌شود كه حضور در انتخابات را «مشروط» اعلام كرده‌اند. سعيد حجاريان، تئوريسين جريان اصلاحات دو روز پيش يادداشتي در «مشق نو » منتشر كرد كه در بخشي از آن به همين نكته پرداخت كه مي‌توان در صورت تحقق شرايطي به صورت مشروط در انتخابات شركت كرد. او پيش از اين نيز در مورد حضور در انتخابات به هر قيمتي صحبت كرده‌بود.

**برنامه هاي جريان اصلاح طلبي در سال جاري
روزنامه شرق در مطلبي نوشت:سعيد حجاريان در روز‌هاي گذشته در يادداشتي درباره راهبرد جريان اصلاح‌طلبي در سال 98 نكاتي را برشمرده بود كه گوشه‌چشمي هم به انتخابات داشت. با غلامحسين كرباسچي كه به‌تازگي دوباره دبير كل حزب كارگزاران شده است، خواستم در‌اين‌باره گفت‌وگو كنم؛ اما تأكيد كرد كه نمي‌خواهد درباره اظهارنظر چهره‌ها و اشخاص صحبت كند. پس روي سؤال‌ها را به سمت‌وسوي اين موضوع بردم كه جريان اصلاح‌طلبي در سال 98 بايد چه برنامه‌اي داشته باشد...غلامحسين كرباسچي دبير كل حزب كارگزاران در گفت و گو با شرق گفت: اصل مسئله اين است كه اصلاح‌طلبان فضايي را در كشور به وجود بياورند كه فضاي ناامني و عدم اعتماد سياسي از جانب مردم و حكومت شكل نگيرد؛ يعني مردم به اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و مجموعه حكومت بدبين نباشند و حكومت هم فضايي را براي كساني كه منتقد هستند فراهم كند تا شرايط بدبيني و سوءظن نسبت به يكديگر در كمترين حالت ممكن باشد....رفتار اصلاح‌طلبان بايد طوري باشد كه دلسوزي و صميميت آنها نسبت به مسائل كشور و غيرسياسي عمل‌كردن آنها مشهود باشد. الان شما بين مردم هم كه باشيد و آنهايي كه ممكن است رأيي به اصلاح‌طلبان داده باشند، برداشت آنها اين نيست كه اصلاح‌طلبان فقط به خدمت يا حل مشكلات سياسي فكر مي‌كنند، مردم فكر مي‌كنند كه اينها هم دنبال قدرت يا پيداكردن جايي در حاكميت هستند. اصلاح‌طلبان بايد رفتارشان به‌گونه‌اي باشد كه هم حاكميت و هم مردم و نيز برون‌داد اين جريان نشان بدهد كه به‌جاي رقابت‌هاي سياسي به فكر نارسايي‌ها و حل آنها هستند... بحث من اين است كه در شرايط بحراني همه فكر مسائل و مشكلات كشور باشند و به‌جاي مباحث انتزاعي راه‌حل ارائه بدهند.
(نامه نيوز و خبر آنلاين نيز اين مصاحبه را بازنشر دادند)

روزنامه آرمان در يادداشتي نوشت: همچنان هويت اصلاح‌طلبي پا برجاست و تا زماني كه شخصيت‌هاي بزرگ جريان اصلاحات احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب وجود دارند اين جريان باقي خواهد ماند. مهم اين است كه در اين مسير اصلاح‌طلبان سعي كنند مرزهاي هويتي خود را شفاف‌تر كنند تا در آينده جريان اصلاحات را به عنوان جرياني سياسي با خلوص بيشتر در عرصه فعاليت سياسي بشناسند. مهم‌ترين مساله‌اي كه جريان اصلاحات با آن دست به گريبان است بي‌اعتمادي مردم است كه به واسطه افرادي ايجاد شد كه با تابلو و نشان جريان اصلاحات وارد عرصه قدرت شدند اما تعهد خود را به اصول اصلاح‌طلبي ادا نكردند. آنچه امروز مردم را به شدت رنجيده مي‌كند تبعيض و فساد است. بخش‌هايي به دليل اينكه دولت يك دولت برآمده از جريان اصلاحات بود بعضا سكوت كردند و اين امر موجب رويگرداني مردم شد. جريان اصلاحات براي فعاليت در آينده نيازمند اين است كه در اشخاص و افرادي كه نماينده اصلاح‌طلبي هستند و در مجلس و دولت و ساير نهادها حضور دارند، بازنگري جدي صورت دهد.

حسن رسولي عضو شوراي شهر تهران، استاندار سابق لرستان و خراسان در گفت و گو با آرمان گفت: امروز متاسفانه يا خوشبختانه هيچ ‌كدام از قواي 3 گانه كشور تحت مديريت اكثريت مديران اصلاح‌طلب قرار ندارند. نه‌ تنها قواي سه گانه بلكه ديگر نهادها نيز توسط اصلاح‌طلبان اداره نمي‌شوند...در چنين شرايطي كه سرمايه اجتماعي كاهش و مشكلات فقر، بيكاري و ساير مشكلات معيشتي افزايش يافته، طبيعي است كه آنچنان كه رئيس دولت اصلاحات گفته اگر فردا فرضا بخواهيم انتخابات برگزار كنيم به احتمال بسيار زياد اكثر مردم مثل سال‌هاي 76 و 96رابطه متقابل مثبتي را با حوزه سياست و انتخابات برگزار نخواهند كرد. معناي اين حرف اثبات ناكارآمدي اصلاح‌طلبان نيست چرا كه اصلاح‌طلبان در كلان اداره كشور كاره‌اي نيستند و نشان ‌دهنده وجود نارضايتي عمومي، عدم اميد به آينده و فقدان انسجام در اداره دولت است... من فكر مي‌كنم به ميزاني كه ما با كاهش نارضايتي و افزايش اميد به آينده مواجه باشيم در چنين بستري اقبال اكثريت عمومي مردم متوجه اصلاح‌طلبان خواهد بود تا اصولگرايان.

**سرنوشت گفتمان اعتدال در كشور
آرمان نوشت: گفتمان اعتدال كه پس از گفتمان «راديكال- پوپوليسم» احمدي‌نژاد روي كار آمد اين روزها در سراشيبي عمر خود قرارگرفته و آينده آن در وضعيت مبهمي است. اگرچه فاصله دولت حسن روحاني با اصلاح‌طلبان در دور دوم رياست‌جمهوري وي بيشتر از گذشته شد، اما دولت حسن روحاني همچنان مولود جريان اصلاح‌طلبي به‌شمار مي‌رود و موفقيت و يا شكست آن در نهايت در كارنامه اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد. با اين وجود به‌نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان دچار يك غفلت تاريخي و خلأ استراتژي براي دوران پس از گفتمان اعتدال شده‌اند. به هر حال گفتمان اعتدال با همه نقاط ضعف و قوتش نياز به مراقبت دارد تا در آينده به‌عنوان يك گفتمان خلاق در فضاي سياسي كشور وجود داشته باشد. اين در حالي است كه در شرايط كنوني اين گفتمان در فضايي مبهم رهاشده و اتاق فكر جريان اصلاح‌طلبي ‌استراتژي آينده‌نگرانه‌اي براي حفظ و يا ارتقاي اين گفتمان درنظر نگرفته است.
آيت‌ا... محسن غرويان استاد حوزه علميه قم نيز در گفت و گو با آرمان گفت: سرنوشت گفتمان اعتدال بيشتر به دست كساني است كه اين گفتمان را پيش مي‌برند و در آينده نيز پيش خواهند بُرد. آقاي روحاني نيز در شش‌سال گذشته نماينده گفتمان اعتدال در كشور بوده‌اند و موفق شده‌اند افكار و انديشه‌هايي را كه مبتني‌بر ميانه‌روي و اعتدال بوده تا حدودي در كشور به پيش ببرند. با اين وجود سرنوشت گفتمان اعتدال زماني مشخص مي‌شود كه گفتمان و نماينده گفتمان بعدي حاكم بر كشور مشخص شود. گفتمان اعتدال مفهومي فراگير دارد و در جريان‌هاي مختلف سياسي مي‌توان مصاديق آن را يافت. اين وضعيت هم در جريان اصلاحات وجود دارد و هم در جريان اصولگرا. خاصيت گفتمان اعتدال چنين اقتضا مي‌كند كه در بين هر دو جريان سياسي كشور داراي پايگاه باشد. به همين دليل شرايط براي ادامه گفتمان اعتدال در كشور مهياست و مي‌توان از چهره‌هاي معتدل در هر دو جريان سياسي كشور افرادي را انتخاب كرد كه مشي اعتدالي را درآينده نيز ادامه بدهند. نبايد شرايطي در كشوز به وجود بيايد كه گفتمان مقابل و ضد اعتدال قدرت بروز و ظهور پيدا كند. پتانسيل‌هاي انساني زيادي در جريان اصلاحات و حتي اصولگرا براي ادامه‌دادن مسير گفتمان اعتدال وجود دارد. بايد از كساني در اين زمينه استفاده كرد كه در طيف فكري اعتدالي تعريف شوند.
(خبرآنلاين نيز اين مصاحبه را بازنشر داده است)

رسانه هاي اصولگرا
.......................
**واكنش ها به يادداشت حجاريان درباره شركت مشروط در انتخابات
روزنامه خراسان ضمن بازتاب يادداشت سعيد حجاريان، گفت و گوي اسماعيل گرامي مقدم، فعال سياسي اصلاح ‌طلب و عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با نامه نيوز را بازنشر داد و به نقل از وي نوشت: ايده آقاي حجاريان در انزواست و عموم اصلاح‌طلبان ضمن ارائه انتقادهاي خود در انتخابات امسال حضور گسترده اي خواهند داشت.

خبرگزاري تسنيم نيز در مطلبي با عنوان 'مشاركت مشروط، تئوري انتخاباتي حجاريان براي اصلاح طلبان' نوشت: سعيد حجاريان طي يادداشتي با اشاره به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و مسئله مشاركت مردم در انتخابات، بحث ' مشاركت مشروط' را طرح و نفس مشاركت مردم در تعيين سرنوشت خود را به چالش كشيد.

مشرق نيوز نيز در مطلبي با عنوان ' هواشناسي حجاريان درباره طوفان و سيل و آتش!'نوشت: سعيد حجاريان، فعال سياسي اصلاح‌طلب كه چندي قبل در يادداشتي با كنايه نوشته بود «مردم به مثابه سيل اخير در خيابان‌هاي كشور جاري مي‌شوند و اعتراض مي‌كنند »به تازگي در مطلبي كه در يك وبگاه اصلاح‌طلب منتشر كرد؛ با اشاره به همين رخداد، تأكيد كرد:«به‌لحاظ منطقي و با توجه به پيشينه تاريخي، چنانچه اصلاح‌طلبان [داراي پروژه سياسي مشخص] و معترضان به وضع معيشت يك‌صدا شوند نخستين گزينه برخورد قهري، اصلاح‌طلبان خواهند بود نه توده مردم حاضر در خيابان. از اين رو اصلاح‌طلبان ضمن تمركز بر عدالت به‌معني‌الاعم، به‌تعبيري بايد سر خود را پايين نگه دارند تا از اين طوفان به سلامت گذر كنند. اين مدل درباره انتخابات نيز كاراست .»
مشرق نيوز در ادامه افزود:اين اظهارات سعيد حجاريان كه مي‌توان آنها را تكميل پازل آخر «فتنه اقتصادي» به منظور ايجاد حصار امنيتي براي بانيان اغتشاش تلقي كرد؛ از آنرو عجيب و قابل تأمل‌اند كه وي نسخه 'بايد سر خود را پايين نگه دارند' را براي كساني مي‌پيچد كه هريك فرماندهي يكي از جناحين فتنه اقتصادي را بر عهده دارند!.اين در حالي است كه توصيه «سرت را پايين نگه دار» به كساني تعلق دارد كه نقشي در بروز يك حادثه ندارند و براي آن بستر سازي و زمينه‌سازي نكرده‌اند...«سعيد» خوب مي‌داند كه اين مسئله در ذهن مردم و چشمان ناظر نظام پاك نخواهد شد كه او چگونه از چند سال قبل بر آتش نارضايتي و سياه‌نمايي از اوضاع كشور دميده است و حتي چگونه راه «خيابان» را نيز به مردم نشان داده است . گناهي بالاتر از اينكه افرادي طي چند سال اخير با سياه‌نمايي از اوضاع كشور، صراحتاً گِراي خيابان را به مردم داده‌اند، از اين گفته‌اند كه نظام جمهوري اسلامي ايران «آفت» زده است و سال 98 سال بي‌ثباتي است ؟!
تارنماي الف نيز يادداشت سعيد حجارييان را با عنوان ' نسخه جديد حجاريان براي اصلاح طلبان' منتشر كرد.

** برنامه جريان اصلاح طلبي در انتخابات آتي
به گزارش روزنامه رسالت، علي بختياري قائم ‌مقام شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان گفت: اصلاح‌طلبان و خاتمي پشتوانه سياسي دولت روحاني بودند.وي با اشاره به جلسه برگزار شده رئيس دولت اصلاحات با فراكسيون اميد در سال گذشته و نامه اخير صادق زيباكلام به خاتمي درباره به بن‌بست رسيدن جريان اصلاحات، اظهار كرد: اصلاح‌طلبان ‌خواسته يا ناخواسته از روحاني در انتخابات رياست‌ جمهوري سال 96 و 92 حمايت كردند و بايد پاسخگوي مشكلات دولت هم باشند...وي ادامه داد: مردم ديگر تمايل سياسي به جايگاه اصلاح طلب يا اصولگرا در جامعه ندارند.وي با اشاره به نامه صادق زيباكلام به رئيس دولت اصلاحات اعلام كرد: اينكه اصلاح‌طلبان استراتژي خاصي نداشتند را بايد بررسي كرد كه اگر استراتژي مناسبي وجود نداشته بايد بازنگري شود.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تأكيد كرد: اصلاح‌طلبان و دولت از هم جدا نيستند و اين دو در انتخابات رياست‌ جمهوري و مجلس شوراي اسلامي با هم ائتلاف كردند.بختياري با ابراز اميدواري به اينكه در انتخابات آينده گزينه خاص اصلاح‌طلبان در فرايند انتخاباتي قرار بگيرد، خاطرنشان كرد: هيچ تصميمي مبني بر اينكه اصلاح‌طلبان از روحاني عبور كنند در شوراي عالي سياستگذاري و فضاي كلي اصلاحات وجود ندارد.

**كاهش محبوبيت مردمي جريان اصلاح طلب
به گزارش تارنماي مشرق نيوز، صادق زيبا كلام مي‌گويد، اصلاح‌طلبان بخش قابل توجهي از محبوبيت‌شان را از دست داده‌اند.او در نامه‌اي به خاتمي نوشت: اظهارنظر اخيرتان در ديدار با شماري از اعضاي فراكسيون اميد مبني بر اينكه «مردم ديگر به توصيه ما مبني بر شركت در انتخابات توجهي نخواهند كرد.» مبيّن بحران عميقي است كه جريان اصلاحات مدت‌ها گرفتار آن شده و رهبري اصلاحات نيز هيچ گامي براي مواجهه با آن برنداشته است.در اينكه اصلاح‌طلبان بخش قابل توجهي از محبوبيت‌شان را از دست داده‌اند ترديدي نيست. بسياري از اقشار تحصيل‌كرده و جوان‌تر در دو انتخابات 94 و 96 به اصرار و ترغيب اصلاح‌طلبان شركت كردند؛ اما عملكرد فراكسيون اميد و از آن بدتر عملكرد آقاي روحاني سبب شده كه آنها ديگر در انتخابات شركت نكنند.زيبا كلام مي‌افزايد: ريختن همه تقصيرها بر گردن مجلس و آقاي روحاني، نديدن ابعاد گسترده‌تر بحران اصلاح‌طلبان است. عليرغم آن‌كه بيش از دو دهه از شكل‌گيري اصلاحات مي‌گذرد اما بسياري از راي‌دهندگان نمي‌دانند خواسته‌هاي اين جريان كدام هستند و اساساً چه تفاوتي ميان آنان با اصولگرايان وجود دارد.
گروه نشريات خبري
**پژوهشم**1181**1732