۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳
کد خبر: 83280208
T T
۰ نفر

بارندگی تنها اثر ملی طبیعی خراسان رضوی را نجات داد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳
کد خبر: 83280208
بارندگی تنها اثر ملی طبیعی خراسان رضوی را نجات داد

مشهد- ایرنا- معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بارندگیهای اخیر موجب جانبخشی دوباره به 'دریاچه بزنگان' تنها اثر ملی طبیعی در این استان و افزایش سطح آب آن شده است.

جواد دامن پاك روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت دریاچه بزنگان تا پیش بارشهای بهاری امسال بسیار نگران كننده و همراه با دغدغه فراوان بود.
وی ادامه داد: بارندگی روزهای اخیر به قدری موجب بهبود وضعیت دریاچه بزنگان شده كه سطح آن 35 سانتیمتر نسبت به گذشته افزایش یافته است.
معاون اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به فقدان امكان اندازه گیری میزان افزایش دبی آب ورودی به دریاچه بزنگان اشاره و بیان كرد: بالا آمدن سطح آب و نیز افزایش پوشش گیاهی حومه دریاچه اتفاقات خوشایند و دلگرم كننده ای است كه برای این اثر طبیعی قابل مشاهده است.
وی گفت: بر این اساس امسال بزنگان از وضعیت با ثباتی برخوردار خواهد بود و به معنای واقعی می توان گفت این دریاچه با بارشهای اخیر جان گرفته است.
پاك دامن به تاثیر بارندگیهای اخیر بر دیگر مناطق محیط زیست خراسان رضوی هم اشاره و بیان كرد: امسال وضعیت بارش در كل استان بسیار خوب بوده و همه مناطق از نظر پوشش گیاهی و پرآب شدن چشمه ها و آبگیرها وضعیت خوبی دارند. به ویژه در شهرستانهای جنوبی خراسان رضوی مانند گناباد و بجستان هر سال با مشكلات ناشی از خشكی مناطق و بی آبی برای وحوش مواجه بودیم اما به نظر می رسد این مشكل برای امسال رفع شده است.
وی افزود: همچنین بارندگیهای خوب اخیر میزان تهدید كانونهای گرد و غبار را كاهش داده زیرا افزایش پوشش گیاهی امكان برپایی گرد و غبار را كم می كند. بهبود پوشش گیاهی و آب فراوان موجب افزایش جمعیت گونه های مختلف نیز طی خواهد شد.
بزنگان معروف به 'كل بی‌بی' تنها آبگیر طبیعی با وسعت حدود 80 هكتار است كه در فاصله 130 كیلومتری مشهد، 75 كیلومتری جنوب غربی سرخس و 3.5 كیلومتری شمال شرق روستای بزنگان به عنوان یكی از زیباترین دریاچه های كشور دامن گسترده است.
20 درصد مساحت 117 هزار و 769 كیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هكتار است. خراسان رضوی به ازاء هر 25 هزار هكتار یك محیط بان در اختیار دارد.
این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شكار ممنوع شامل 28 اثرملی طبیعی، پارك ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شكار ممنوع است. حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می كنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، كفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شكاری، هوبره، كبك است.
7496/1858
۰ نفر