۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83280365
T T
۰ نفر

محدودیت سفرمحققان چینی به آمریكا تشدید شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83280365
محدودیت سفرمحققان چینی به آمریكا تشدید شد

تهران - ایرنا - روزنامه نیویورك تایمز گزارش داد كه دفتر تحقیقات فدرال آمریكا (اف بی آی) با آغاز یك عملیات ضدجاسوسی اقدام به محدود كردن سفر دانشگاهیان و محققان چینی به این كشور كرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این روزنامه آمریكایی، 'ژو فنگ' دانشگاهی چینی به تازگی همانند سفرهای گذشته به آمریكا پیش از سوار شدن به هواپیمای 'ایر چاینا' برای بازگشت به پكن در فرودگاه لس آنجلس توقفی داشت،اما ناگهان ماموران 'اف بی آی' پاسپورت او را گرفتند و ویزای 10ساله او را با خودكاری مشكی مخدوش كردند.
یك مامور به ژو استاد روابط بین الملل در جریان این سفر ماه ژانویه گذشته گفت كه به چین بازگردد وخاطرنشان كرد كه او اطلاعیه ای دراین خصوص دریافت خواهد كرد.
در چهار دهه ای كه چین و آمریكا روابط خود را عادی كرده اند، واشنگتن عموما از دانشگاهیان چین استقبال كرده است . دولت های جمهوریخواه و دمكرات با این فرض كار كرده اند كه قرار دادن دانشگاهیان و محققان چینی در معرض ارزش های آمریكا در راستای تامین منافع آمریكا است.
اكنون در حالی كه دو كشور رقابت استراتژیك را تشدید كرده اند به نظر می رسد كه این در در حال بسته شدن و دو كشور به دانشگاهیان دو طرف با ظن و تردید بیشتری نگاه می كنند و به آنها در زمینه جاسوسی، سرقت تجاری و دخالت سیاسی مشكوك هستند.
اف بی آی در حال انجام یك عملیات ضدجاسوسی است كه هدف آن ممنوعیت ورود دانشگاهیانی است كه مظنون به داشتن رابطه با سازمانهای اطلاعاتی چین هستند. حدود 30 نفر دانشگاهی چینی در علوم اجتماعی، روسای موسسات دانشگاهی وكارشناسان در یك سال گذشته شاهد لغو ویزاهای خود بوده اند یا اینكه ویزاهای آنها مشمول بازبینی شده است.
این اقدامات پس از آن صورت می گیرد كه 'كریستوفر ای. واری' مدیر اف بی آی سال گذشته در یك جلسه استماع مجلس سنا گفت كه چین یك تهدید همه جانبه به شمار می رود و این مستلزم یك پاسخ همه جانبه است.
یك مقام وزارت خارجه آمریكا در پاسخی مكتوب گفت كه مقامات انتظامی آمریكا بر این باورند كه دستگاههای اطلاعاتی چین بطور فزاینده ای محققان چینی بازدید كننده از آمریكا را برای هدف قرار دادن شهروندان آمریكایی برای مقاصد جمع آوری اطلاعات استفاده می كنند. این وزارتخانه تاكید كرده كه از بحث درباره موارد مشخص خودداری می كند.
اف بی آی نیز گفته كه از تایید یا تكذیب تحقیقات در خصوص سفرهای محققان چینی به آمریكا خودداری می كند.
دو كشور آمریكا و چین همچنان درگیر نزاع تجاری هستند و این موضوع تنش های شدیدی را بین مقامات دو كشور ایجاد كرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا چین را به'سرقت اموال معنوی' توسط دانشمندان شاغل این كشور در موسسات آمریكایی متهم كرده است.
اروپام**1078**1590
۰ نفر