۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83281886
T T
۰ نفر
هر گردشگر، یك تبلیغگر

تهران- ایرنا- بازاریابی گردشگری در شبكه های اجتماعی می تواند راهی برای رونق صنعت توریسم بگشاید و در این عرصه ما می توانیم از ظرفیت جهانگردهای مستقل و اینفلوئنسرهای اجتماعی در فضای مجازی جهت نشر تصویر حقیقی ایران و مردمش بهره ببریم.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در مبحث بازاریابی گردشگری، تبلیغات (Promotion) یكی از عناصر مهم محسوب می شود.
مقاصد توریستی با صرف هزینه و سرمایه گذاری می توانند گردشگران را به خود جذب كنند. دولت ها و آژانس های گردشگری عموما نقش محوری در معرفی مقاصد توریستی دارند. به طور مثال سفارتخانه ها می توانند با برنامه های گوناگون در معرفی فرهنگ كشور خودشان و مقاصد توریستی نقش ایفا كنند یا آژانس هایی گردشگری با حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری با جوامع هدف ارتباط برقرار كنند.
یكی از ضعیف ترین عملكردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص سیاستگذاری برای بازاریابی گردشگری است. در واقع این سازمان از پتانسیل های بازاریابی برای رونق گردشگری غافل است زیرا هنوز مسوولان به این نتیجه نرسیده اند كه ایران را چه طور به جهانیان معرفی كنند. در صورتی كه دشمنان ایران با حداكثر توان رسانه ای و تبلیغاتی دائما روی ایران هراسی مانور می دهند.
فعالان عرصه گردشگری در جهان به این باور رسیده اند كه تبلیغات در گردشگری هزینه بر نیست بلكه سرمایه گذاری بلند مدتی برای تغییر افكار عمومی جهان است كه می تواند در توسعه گردشگری كشوری در بلند مدت نقش اساسی داشته باشد.
چنین باوری در كشور همسایه شمال غربی ما، به باوری ثابت در تمام سیاستگذاری ها تبدیل شده است و هر قدمی را در صنعت توریسم بر پایه تبلیغات و ایجاد انگیزه جهت سفر به تركیه بر می دارند.
استمرار و توسعه بازاریابی گردشگری و تبلیغات پی در پی در قالب های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه و جشنواره های بین المللی، تولید فیلم های سینمایی و فیلم های كوتاه یا مستند، عكس و... می تواند احساس اعتماد به مقصد گردشگری را ایجاد كند و در وهله بعدی ایجاد انگیزه برای سفر می كند. به عبارتی در این فرایند بازاریابی، یك غریبه و ناشناس نسبت به یك مقصد از این طریق به یك آشنا، مسافر و بعد مبلغ سفر به آن مقصد تبدیل می شود.
با افزایش تاثیر رسانه های اجتماعی در شكل دهی به افكار عمومی، یك مقصد گردشگری باید از رسانه های اجتماعی مثل شبكه های تلویزیونی برای نشر تصاویر زیبا و جذاب مقاصد توریستی بیشترین بهره را ببرد. به طور مثال، تبلیغات كوتاه از مقاصد گردشگری در شبكه های خبری بین المللی می تواند چشم مخاطبان را به خود خیره و برای سفر ایجاد انگیزه كند.
حال اگر مسوولان سازمان میراث فرهنگی توان تاثیرگذاری بر اذهان جهانی و پرداخت هزینه های سنگین برای تبلیغات در رسانه ها را ندارند، می توانند از بسترهای رایگان مثل شبكه های اجتماعی برای تبلیغات استفاده كنند.
فضای مجازی یكی از تاثیرگذارترین و در عین حال مهیاترین بسترها برای تبلیغات گردشگری است چون عكس و محتوا در كنار هم می تواند در گستره وسیعی بازنشر شود. همچنین، در بازار رقابتی جذب گردشگر، عموما روحیات ملل مختلف و حتی تفاوت های جنسی و سنی در بازدید هرمكانی متفاوت است. این ذائقه متفاوت نیازمند تبلیغات مختلف در راستای علائق آنان است تا تصویر ذهنی از یك مقصد توریستی برایشان ساخته شود. در این فرایند، شبكه های اجتماعی تاثیرگذاری بسیاری در تبلیغ مقصد گردشگری دارد.
طبق تحقیقی كه در سال 2011 روی رفتار كاربران فیسبوك صورت گرفت مشخص شد كه 52 درصد كاربران این شبكه اجتماعی بر این باورند با دیدن تصاویر تعطیلات دوستانشان، به رزرو سفر خاصی ترغیب شده اند. همچنین 34 درصد مسافران اروپایی بیان داشته اند تصمیم آنها به سفر تحت تاثیر كسانی بوده اند كه به صورت آنلاین سفرشان را به اشتراك گذاشته اند.
هر گردشگر خارجی می تواند با اشتراك تجربیاتش از سفر به ایران، مُبلغ گردشگری ما باشد و باتوجه به اینكه امروز بیشتر افراد در یكی از شبكه های اجتماعی مثل توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و ... عضو اند، می توانند تحت تاثیر تجربیات سفرهای آنان قرار گیرند.
مسوولان سازمان میراث فرهنگی می توانند با استفاده از این ظرفیت و اینفلوئنسرهای گردشگری و كوله گردهایی بین المللی كه تجربه های سفرشان را با دیگران در اشتراك می گذارند، در ترویج چهره واقعی و مقاصد گردشگری ایران در جهان اقدام كنند. اینفلوئنسرهای اجتماعی و كوله گردها می توانند با سفر به ایران و درك واقعیات كشور ما، آگاهی عمومی مخاطبانشان را درباره ایران بالا ببرند. همانطور كه عنوان شد، اگر چنین افرادی تصاویر مورد علاقه شان از ایران را در شبكه های اجتماعی در اشتراك بگذارند، موجب ترویج آن تصویر در میان طرفداران و فالوئرها می شود. اگر جوانی به طبیعتگردی علاقه مند است، با نشر هر محتوایی تصویری از طبیعت، می تواند تحت تاثیر آن قرار گیرد.
سازمان میراث فرهنگی می تواند در قالب پروژه های مختلف تبلیغی از چنین افرادی دعوت كند. این قالب می تواند همایشی با تورهای ایرانگردی رایگان برای آنان باشد یا در قالب جشنواره هایی به جهانگردها، مستندسازان، اینفلوئنسرهای اجتماعی، كوله گردها و ... فراخوان دهند تا در بهترین تولیدات در قالب عكس، متن، فیلم كوتاه و ... در شبكه های مجازی برای یك جایزه نقدی رقابت كنند.
استفاده از افراد مهم و اثرگذار مستقل در شبكه های اجتماعی برای انعكاس واقعیات ایران به جهان می تواند وضعیت گردشگری كشور را از رخوت كنونی جدا كند؛ تحولی كه علاوه بر آورده های اقتصادی، از نظر سیاسی نیز واكنشی موثر برابر حجم گسترده ایران هراسی علیه كشورمان خواهد بود.
پژوهش**9459**9279
۰ نفر