۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 83283054
T T
۰ نفر

آخرین وضعیت مناطق سیل زده بجستان در یك نگاه

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 83283054
آخرین وضعیت مناطق سیل زده بجستان در یك نگاه

گناباد- ایرنا- تقویت هسته بارشی از اواخر روز شنبه لغایت عصر سه شنبه هفته جاری منجر به بروز سامانه ناپایدار جوی و افزایش بارندگی در استان خراسان رضوی به ویژه مناطق جنوبی این استان مانند بجستان شد.

بیشترین حجم بارشها در بجستان به میزان 73 میلیمتر در ایستگاه فخرآباد و كمترین آن به میزان 14.6 میلیمتر در ایستگاه یونسی این شهرستان ثبت شد و حجم بارندگی در شهر بجستان نیز 19.5 میلیمتر بود.
تشدید بارشها منجر به سیلاب و خسارتهایی در بخش یونسی شهرستان بجستان شامل فخرآباد، منصوری، ابراهیم آباد، سردق و مسدود شدن جاده این روستاها و تخلیه روستای ابراهیم آباد شد.
دهیار روستای ابراهیم آباد به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیل از ساعت سه بامداد روز دوشنبه هفته جاری به وسیله 2 دستگاه تراكتور در اسرع وقت نسبت به تخریب بخشهایی از خیابانهای روستا و هدایت آب اقدام شد ولی به دلیل حجم زیاد سیل و كم بودن ارتفاع پل جاده منتهی به روستا، آبگرفتگی در بخش هایی از معابر روستا روی داد و موجب بروز خسارتهایی شد.
رستم طاهری افزود: به دلیل خطرات ناشی از سیل دوشنبه شب، این روستا تخلیه و اهالی آن به روستای منصوری منتقل و به صورت اضطراری اسكان یافتند.
وی اظهار داشت: مسئولان بخشداری، فرمانداری، مدیریت بحران و هلال احمر در فاصله اندكی از وقوع سیل خود را به منطقه رسانده و اقدامات لازم را انجام دادند و با بهبود وضعیت جوی اهالی به روستا بازگشتند.
وی با اشاره به خسارتهای این سیل به بخش كشاروزی و تخریب مكانهای نگهداری دام خواستار توجه بیشتر مسئولان به مرمت جاده، پل و سیل بندهای اطراف روستا شد.
دهیار روستای سردق بجستان هم گفت: این روستا با توجه به موقعیت خود در پایین ترین قسمت شهرستان بجستان قرار دارد و در مواقع تشدید بارندگی بیشترین حجم روان آبها به این سو و 2 رودخانه اطراف آن هدایت می شود.
ابراهیم محمودی افزود: یك رودخانه در بخش شرقی روستا آب را به صورت مستقیم به كویر می ریزد ولی رودخانه دیگر به دلیل انجام فعالیتهای كشاورزی در حریم آن موجب بروز مشكلات در زمان وقوع سیلاب و انتقال حجم زیاد روان آب به سوی روستا و اطراف آن می شود.
وی اظهار داشت: با تشدید بارندگی ها سیل در ساعتهای 2 تا 6 بامداد روز دوشنبه به سوی روستای سردق روان شد و بعد از تخریب بخشی از سیل بند وارد روستا شده و خسارتهای كلی و جزئی به 54 خانه وارد كرد كه ساكنان 34 واحد از این تعداد مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره) و ساكنان سه واحد هم مددجویان زیرپوشش بهزیستی هستند.
وی حضور دستگاههای اجرایی خدمات رسان و امدادی نظیر فرمانداری، بخشداری، راهداری، حمل و نقل جاده ای و هلال احمر را در زمان وقوع سیل در این روستا موثر دانست و گفت: دست اندركاران این بخشها در فاصله كوتاه از وقوع سیل به منطقه عزیمت كرده و خدمات لازم را به مردم ارائه دادند.
محمودی افزود: این سیل منجر به خسارت به بیش از 370 هكتار از اراضی كشاورزی شامل مزارع و باغات پسته، جو، زعفران، گندم و زیره و تخریب تعدادی از اصطبل های نگهداری دام كه بیشتر به صورت خشتی و آجری بودند شد ولی تلف شدن دام ها را به دنبال نداشت.
وی با بیان اینكه پل ورودی به سردق گنجایش آب ناشی از بارندگی های شدید را ندارد و باید تعریض شود از مسئولان خواست نسبت به تامین امكانات و زیرساختهای لازم مانند بولدوزر برای رفع خطر در مواقع بروز سیل اقدام كنند.
دهیار روستای منصوری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پیرو جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران بجستان و آماده باش در مواقع بارش شدید و سیلاب، با هشت دستگاه تراكتور، لودر و بیل مكانیكی از عصر شنبه نسبت به احداث و تحكیم سیل بندها برای جلوگیری از ورود سیل به روستا اقدام شد.
علی خدابخشی افزود: سیل از ساعت 4.5 صح دوشنبه حریم این روستا را فرا گرفت و ضمن پوشاندن حجم وسیعی از جاده فخر آباد به منصوری و ابراهیم آباد و تخریب آن منجر به تخریب بخشی از سیل بند شده و وارد روستا شد كه آبگرفتگی معابر و خسارتهایی به چند واحد نگهداری دام و طیور را به دنبال داشت.
وی اظهار داشت: با توجه به تخریب جاده روستاهای منصوری، فخر آباد و ابراهیم آباد سرعت بخشی در مرمت آن و تحكیم خاكریز و سیل بند روستا برای جلوگیری از خسارت در زمان حوادث مشابه از خواسته های مهم اهالی این روستا به شمار می رود.
دهیار روستای فخر آباد بجستان هم گفت: با وجود بیشترین حجم بارشهای بجستان به میزان بیش از 70 میلی متر در این منطقه به دلیل فعالیتهای زیربنایی و احداث و تحكیم سیل بند در اطراف روستا، سیل به فخرآباد وارد نشد و تنها آبگرفتگی معابر منجر به بروز خسارتهایی به واحدهای نگهداری دام در این روستا شد.
محمدرضا جمعیتی افزود: در پی گزارشهای هواشناسی مبنی بر تشدید بارشها در بجستان دهیاری و جمعی از اهالی روستا از روز یكشنبه هفته جاری و یك روز قبل از جاری شدن سیل برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحران احتمالی در آماده باش كامل قرار داشتند.
بخشدار یونسی بجستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بدنبال اعلام پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارندگی های شدید، جلسات هماهنگی مدیریت بحران علاوه بر مركز شهرستان با حضور مسئولان ذیربط و دهیاران در بخشداری برگزار شد و آمادگی برای مواجهه با خسارتهای احتمالی افزایش یافت.
سید مصطفی مرجانی افزود: بیشترین میزان بارندگی به مقدار 81.2 میلیمتر در روستاهای فخر آباد، ابراهیم آباد، منصوری و سردق كه در مناطق پایین دست شهرستان قرار دارند، بود كه منجر به خسارتها و سیلاب در این مناطق شد.
وی اظهار داشت: با تشدید بارندگی در بامداد دوشنبه هفته جاری و اعلام گزارشهایی از تعدادی دهیاران این بخش مبنی بر تخریب سیل بندها و ورود آب به این روستاها گروههایی از مسئولان و دست اندركاران شورای هماهنگی مدیریت بحران به محل اعزام شدند و با بهره گیری از تجهیزات و امكانات بخش دولتی و خصوصی و شهرداریها با همكاری مردم به خدمات رسانی به اهالی در معرض آسیب پرداختند.
وی گفت: در روستاهایی مانند فخر آباد و منصوری به دلیل اجرای طرحهای هادی و استحكام سیل بندها آب وارد روستاها نشد ولی از روستای منصوری تا روستاهای ابراهیم آباد دو طرف جاده زیر آب رفت و چهار میلیارد ریال خسارت وارد كرد.
مرجانی افزود: این سیل آسیبهایی به برخی سیل بندها و جاده فخر آباد به منصوری و ابراهیم آباد وارد كرد و بیشتر خسارتهای وارده به این روستاها مربوط به بناهای قدیمی اصطبل های نگهداری دام بود.
فرماندار بجستان نیز در این باره گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته بارش شدید و سیل ناشی از آن تاكنون 750 میلیارد ریال خسارت به بخشهای كشاورزی، راهها، خطوط انتقال آب، باغات كشاورزی و واحدهای نگهداری دام وارد كرده كه میزان دقیق خسارتها در آینده نزدیك اعلام می شود.
حسین ابراهیمی كردیانی افزود: با اعلام وقوع سیل در بخش یونسی بجستان امكانات و تجهیزات بخشهای خصوصی و دولتی برای خدمات رسانی به اهالی این روستاها در مدت كوتاه اعزام شد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینكه بیشتر شهرستانهای همجوار مانند گناباد و بردسكن خود در وضعیت بحران و حالت آماده باش قرار داشتند، امكان استفاده از وسایل و تجهیزات آنها به عنوان نقاط معین در بجستان وجود نداشت ولی سعی شد با امكانات موجود خدمات رسانی در سریع ترین زمان ممكن به مناطق درگیر سیل ارایه شود.
وی گفت: جاده روستاهای منصوری به ابراهیم آباد و فخر آباد كه به دلیل بروز سیلاب برای چند ساعت مسدود و دچار خسارت شده بود به صورت موقت ترمیم و تردد در آن جریان دارد و بازسازی كلی آن بعد از تامین اعتبار لازم انجام می شود.
فرماندار بجستان افزود: وقوع سیلاب در روستاهای منصوری، ابراهیم آباد، سردق و نصرآباد این شهرستان خسارت جانی به دنبال نداشت ولی بسیاری از مكانهای نگهداری دام در این روستاها دچار آبگرفتگی شد كه با كمك امدادگران هلال احمر، اداره آب و فاضلاب روستایی، بسیج و نیروی انتظامی برای تخلیه آب از آنها اقدام شد.
مركز شهرستان 31 هزار نفری بجستان در 289 كیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.
بجستان دارای 2 بخش مركزی و یونسی و 49 روستاست كه 16 هزار نفر از جمعیت آن ساكن روستاها هستند.
2095/ 6053