ضرورت هم افزايي رسانه اي براي رونق توليد ملي

تهران- ايرنا- كارشناسان و اساتيد شركت كننده در كرسي آزاد انديشي رسانه اي؛ رسانه ها و نام گذاري سال بر ضروت حمايت هاي رسانه اي از بخش توليد كشور تاكيد كرده اند كه بدون شكل گيري سپهر رسانه اي هماهنگ امكان پذير نيست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا، سومين كرسي آزاد انديشي رسانه اي در دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه اي دانشگاه آزاد با عنوان «رسانه ها و نام گذاري سال» برگزار شد.

در اين نشست تخصصي حسن خجسته استاد دانشگاه صدا وسيما، اميد علي مسعودي عضو هيات علمي دانشگاه سوره ، عبدالكريم خيامي رئيس سابق طرح و برنامه معاونت سيما و همچنين سعيد زرندي معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ، معدن و تجارت به ارائه ديدگاه هاي خود پرداختند. محمد قوچاني از ديگر چهره هاي رسانه اي بود كه به اين نشست دعوت شده بود اما حضور نيافت.

**شعار سال مي تواند همه نهادها را يك جهت كند

خجسته در اين نشست تخصصي با اشاره به مشكلات متعدد در ايران براي رونق توليد كه سال ها است كشور با آن ها دست و پنجه نرم مي كند گفت: به دلايل تاريخي پايه اقتصاد كشور٬ واردات محور است٬ زيرساخت‌هاي كشور براي توليد آماده نيست به اين دليل كه نظام ديوان‌سالاري در ايران وجود داشته كه هنوز هم تغيير نكرده است٬ نظام ديوان‌سالاري ايران بسيار قدرتمند بود تا جايي كه تمام دشمنان تاريخي مانند مغولان و عثماني‌ها تسليم آن مي‌شدند‌.
استاد دانشگاه صداوسيما با بيان اينكه در ايران توليد كننده‌ها به نسبت تجار و واردكننگان بيشتر تحت فشار هستند، تصريح كرد: شعار سال معنايي دارد كه در عرف به آن سياست عمومي مي‌گويند‌. خوبي شعار سال اين است كه همه فعاليت‌ها را مي‌تواند هم‌جهت كند٬ اما براي اينكه سياست به‌خوبي اجرا شود بايد طرح و نقشه وجود داشته باشد٬ اگر نقشه نباشد هركس مسير خود را مي‌پيمايد‌. بعد از طرح و نقشه و تعيين سياست رسانه‌ها مي‌توانند بدانند كه بايد چه خطي را پيگيري كنند.
خجسته با بيان اينكه رسانه مانند يك كارخانه است كه اگر مواد اوليه خوب داشته باشد مي‌تواند توليد و محصول خوب هم داشته باشد، افزود: اگر سياستگذاري مشخص باشد رسانه‌ها مي‌دانند چه خط سيري را پيش ببرند‌ سازمان‌هاي رسانه‌اي بايد سياست جديدي را براي خود طراحي كنند٬ رسانه‌ها با سياست‌هاي 30 سال پيش ، قدم برمي‌دارند درحالي‌كه بايد نسبت به شعار سال سياست‌هاي خود را طراحي كنند. كه اين امر هم نيازمند برخورداري از داده هاي قوي و متنوع است تا بتوانند نقش خود را در رونق توليد كشور ايفا كند و خلاء رسانه اي در اين زمينه از بين برود.
وي با انتقاد از سياستگذاري رسانه‌ها گفت: توسعه رسانه‌اي در ايران وجود داشته اما بلوغ رسانه‌اي وجود نداشته است؛ به اين معني كه رسانه ما هنوز تشخيص نمي دهد كه چه اخباري را بايد بازتاب بدهد و چه اخباري را برجسته نكند. برخي از اين راهبرد هاي اشتباه منجر به تزريق تصور اشتباه به افكار عمومي مي شود.
«برخي مواقع رسانه هاي رسمي ما تحت تاثير رسانه هاي غير رسمي قرار مي گيرد و به جاي اينكه ميدان بازي را بچينند در ميدان بازي اين رسانه ها فعاليت مي كنند»

** نامگذاري سال ها براي توجه بيشتر به اهداف نظام است
مسعودي در ادامه اين نشست تخصصي با اشاره به اهميت نامگذاري سال گفت: نامگذاري در سازمان ملل و كشورهاي ديگر هم وجود دارد البته در كشورهاي ديگر تنها نام‌ها براي هفته و ماه است اما براي يك سال نامگذاري وجود ندارد. كه كشور ما اين راهبرد را در پيش گرفته است.
وي با بيان اينكه نامگذاري در ارتباطات اسلامي آدابي دارد، افزود: نام٬ باعث ارتباط با پديده مي‌شود٬ نام داراي ارزش است و مي‌تواند به يك برند تبديل شود‌. نامگذاري سال ابتكاري از سوي مقام معظم رهبري بوده است تا اهداف نظام بيشتر مورد توجه قرار بگيرد.
عضو هيات علمي دانشگاه سوره ادامه داد: رهبري وقتي يك هدف مشخص را براي سالي انتخاب مي كنند با اين اهداف است كه در مرتبه اول حواس همه به موضوع مدنظر باشد و دومين هدف هم اين است كه به دنبال اين باشيم كه آن نام تحقق پيدا كند.
مسعودي به نام‌هاي سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: نام سال‌ها به‌ويژه در سال‌هاي اخير به دنبال اين است كه بين حلقه‌هاي مختلف اقتصاد و توليد ارتباط برقرار كند. در ادارات دولتي و بين مردم نام سال تبديل به برند شده و باعث مي‌شود كه همه متحد به سمت تحقق اين شعار يا نام به پيش بروند.
وي عنوان كرد: هدف رهبر معظم انقلاب اسلامي ارتقاي ارتباط بين مسئولان و مردم است٬ اينكه ما چقدر اهداف اين نام را دنبال مي‌كنيم، جاي بحث دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه سوره ادامه داد: نهادسازي به‌هيچ وجه بد نيست در كشوري كه دموكراسي حاكم است رئيس جمهوري و وزير بايد پاسخگوي عملكرد خود باشد اما در ايران وزير مي‌آيد و مي‌رود بدون اينكه پاسخگو باشد.
مسعودي با بيان اينكه مشكل در نهاد سازي نيست بلكه در جايي كه نهادسازي لازم است انجام نمي شود ، افزود: به لحاظ رسانه‌اي نام و شعار سال تينر يك است٬ نام سال برجسته‌سازي يك موضوع است و در حالي كه جنگ اقتصادي فعلي مهمتر از جنگ تحميلي عراق است توجه به شعار سال اهميت بيشتري پيدا مي كند. مردم اكنون بيشتر از دوران جنگ بايد بسيج شوند.
مسعودي افزود: بايد بسيج همگاني براي رونق توليد اتفاق بيفتد و رسانه‌ها بايد به مردم توضيح بدهند كه چرا اجناس گران مي‌شود و كشور در چه وضعيتي است. براي اين امر رسانه ها بايد بسيج شوند.

** انتقاد از صدا و سيما بخاطر حمايت نكردن از توليد ملي
زرندي معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ، معدن و تجارت نيز گفت: در كشور سياست‌هاي كلي نظام از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي ابلاغ شده و متناسب با آن اسناد و چشم‌اندازهايي تدوين مي‌شود.
وي افزود: عمده كار دولت خط مشي‌گذاري است. يكي از نگراني‌هايي كه در بروكراسي ادارات وجود دارد اين است كه هر جزيي از اداره به دنبال وظيفه سازماني خود مي‌رود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توليد ابزاري است كه از هزاران پارامتري كه در ارتباط با يكديگر فعاليت مي‌كنند به‌وجود مي‌آيد. اين وزارتخانه تنها متولي توليد نيست و دستگاه‌هاي بسياري بايد بازيگر سيستم توليد باشند.
زرندي عنوان كرد: بانك مركزي متولي تنظيم سياست‌هاي ارزي و پولي است٬ حوزه مالياتي وجود دارد كه بايد در زمان كمبود فروش نفت ماليات را افزايش دهد و همه اين سياست‌ها درهم تنيده است و گاهي پارادوكس سياستگذاري نيز به‌وجود مي‌آيد‌.
وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري نقطه عزيمتي را مشخص كردند كه مي‌تواند مبناي تصميم‌گيري و سياست‌ها باشد، ادامه داد: مشكلات زياد است اما بيشترين ضربه از فضايي رسانه‌اي كه در كشور ايجاد شده، وارد مي‌شود. شرايط در سال 97براي توليد سخت بود اما بعد از آن مناسب شد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن عنوان كرد: رسانه‌ها موفقيت‌ها را منعكس نمي‌كنند. بسياري از كارخانه‌ها و توليدكننده‌ها وضعيتشان مثبت شده است. مشكلات جدي وجود داشته اما موفقيت‌هايي نيز به‌وجود آمده است.
زرندي با انتقاد ازصداوسيما تصريح كرد: كانال‌هاي پربيننده تلويزيون هزينه‌هاي سرسام‌آوري دارند و شركت‌ها نمي‌توانند با اين هزينه‌ها خود و محصولشان را تبليغ كنند و اينگونه كالاي خارجي بيشتر تبليغ مي‌شود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن در پايان گفت: قدرت خريد در سال 97 افت محسوسي پيدا كرد اما وزارت صنعت برنامه‌هايي تدوين كرده است كه به‌زودي در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

** رسانه ها اقدامات يكديگر را خنثي نكنند
در پايان اين نشست خيامي هم در سخناني كوتاهي بر لزوم مسئله شناسي رسانه اي در حمايت از توليد ملي پرداخت و گفت: موضوعاتي كه دغدغه اصحاب توليد است وقتي وارد حوزه رسانه مي شود بايد رنگ و لعاب رسانه اي پيدا كند تا مورد استقبال مردم واقع شود.
وي افزود: به عنوان مثال نبود نقدينگي مشكل توليد كشور است. ما اين پيام تخصصي را در رسانه نمي توانيم به مردم ارائه كنيم بلكه بايد با زبان ساده به عنوان مثال به مردم توضيح دهيم چرا قيمت دلار و اجناس به اين شكل در آمده است.
معاون سابق طرح و برنامه معاونت سيما سپس به نقدهاي وارده بر حمايت رسانه اي از شعار سال اشاره كرد و ادامه داد: يكي از نقدهاي اساسي در اين حوزه تقاوت گفتمان حاكم بر رسانه ها است؛ به اين معنا كه رسانه ها اقدامات يكديگر را خنثي كرده و باعث تضعيف همديگر مي شوند. مشكل ديگر در اين زمينه عدم توجه به تصورات مردم است. به عنوان مثال مردم تصورات نامناسبي از كالاي ايراني دارند و به يك باره نمي توان اين تصورات را تغيير داد بلكه در ابتداي امر روي كالاهايي كه مزيت دارند رسانه ها بايد تاكيد كنند.
وي در پايان سخنان خود افزود: ايجاد يك سپهر رسانه اي هماهنگ براي حمايت از رونق توليد در كشور ضروري است و اين هم افزايي رسانه اي تا به امروز شكل نگرفته است.

**9487**1601**