۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 83285536
T T
۰ نفر
8 قلم داروی پیوسته رهش برای نخستین بار در كشور بومی سازی شد

تهران- ایرنا- محققان داخلی برای نخستین بار در كشور موفق به تولید و بومی سازی چندین قرص پیوسته رهش با خصوصیت آزادسازی تدریجی در بدن شدند. داروی های تولیدی ضمن قطع وابستگی، برای درمان بیماری صرع به كار می رود و بیماران را از عوارض جانبی طاقت‌فرسای دارو دور نگه می دارد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس این گزارش؛ شاید ابتدای امر باید توضیح داد كه ماهیت دارویی با عنوان' پیوسته رهش' چیست؟ اشكال دارویی ابزاری برای رساندن مولكول‌های دارو به محل اثر هستند. اثربخشی دارو مرتبط با غلظت دارو در محل اثر است كه این آثار شامل آثار سمی و ناخواسته و آثار درمانی و مفید هستند. هدف درمان موفق دارویی، با استفاده از روش 'پیوسته رهش'؛ رساندن غلظت مناسبی از دارو به محل مناسب با بیشترین اثر درمانی و كمترین عوارض است.
بر همین اساس، یك شركت دانش بنیان در حوزه داروسازی با تمركز بر تولید فرآورده‌های دارویی با اشكال مختلف، در عمر كوتاه خود تابه‌حال بیش از 120 قلم از انواع قرص‌ها، قطره‌های چشمی، كپسول، پماد، ژل، اسپری بینی، شربت سوسپانسیون و آمپول تولید كرده است.
موضوع مهم و ویِژه در روند تولیدات این شركت دانش‌بنیان، تولید انواع قرص‌های خوراكی با عنوان'پیوسته رهش' است، تا بتواند ضمن كمتر كردن اثرات جانبی دارو در بیماران، غلظت مناسبی از دارو را به بیمار برساند.
غلامرضا اخوان فرید، مدیرعامل این شركت دانش‌بنیان با اشاره به تولید 8 قلم فرآورده‌های دارویی در كشور گفت: برای نخستین بار در كشور به تولید داروهای خوراكی با مزیت پیوسته رهش دست‌یافتیم.
وی با اشاره به وارداتی بودن این دارو تصریح كرد: تولید این داروها سالیانه 30 میلیون دلار برای كشور صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت، ضمن آنكه با تولید فرآورده‌های دارویی در كشور موفق به تأمین نیاز بازار تا حد قابل‌توجهی در كشور شدیم.
این فعال حوزه فناوری در ادامه با اشاره به اینكه، مواد اولیه تمام محصولات این شركت دانش بنیان در داخل تولید می‌شود، بیان كرد: ما توانسته ایم چیزی در حدود 50 میلیارد تومان فروش سالانه در بخش قرص‌های سدیم والپروات و كاربامازپین پیوسته رهش داشته باشیم كه این رقم در سال جدید افزایش خواهد یافت و بخش عمده‌ای از احتیاجات بازار داخلی تأمین خواهد شد.
علمی ** 1836 **1485
۰ نفر