۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۴۱
کد خبر: 83285882
T T
۰ نفر
دعوت رئیس جمهور كریمه از تجار ایرانی برای فعالیت دراین منطقه

مسكو - ایرنا - رئیس جمهور منطقه كریمه از تاجران ایرانی دعوت به سفر به این منطقه و مشاركت در طرح های اقتصادی در آن كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سرگئی آكسیونف در گفت و گو با خبرنگاران خارجی در حاشیه همایش اقتصادی یالتا در كریمه، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد عدم حضور سرمایه داران ایرانی این مطلب را بیان كرد.
وی خاطر نشان كرد: در منطقه كریمه پتانسیل برای توسعه روابط تجاری با كارفرمایان ایرانی وجود دارد.
آكسیونف با بیان اینكه در پنج سال اخیر با نمایندگان بخش تجاری ایران و سیستم بانكی این كشور تماس هایی داشتیم، اظهار كرد: اما این اقدامات به مرحله اجرای پروژه های مشخص نرسید.
آكسیونف خطاب به خبرنگاران افزود: به همین دلیل از طریق رسانه ها به تاجران ایرانی اعلام می كنم كه در كریمه ظرفیت های فراوانی برای همكاری وجود دارد.

**مذاكره منطقه كریمه با ایران برای برقراری ارتباط هوایی
آكسیونف در بخش دیگری از سخنان خود گفت كه قصد دارد با طرف های ایرانی برای برقراری ارتباط هوایی مذاكره كند.
وی افزود: اما سخن گفتن از نتایج این مذاكرات هنوز زود است.
به گفته رئیس جمهور كریمه، دولت محلی این منطقه برای برقراری هرگونه ارتباط هوایی بین المللی آماده است.
آكسیونف گفت: از همه دعوت به مشاركت در این عرصه كرده ایم و هر كشوری ازجمله كشورهای غربی اگر آمادگی داشته باشند برای برقراری ارتباط هوایی كمك خواهیم كرد، ما هیچ مشكلی نداریم.
وی در همین حال گفت كه به نظر نمی رسد به این زودی ها ارتباط هوایی بین كریمه و سوریه به صورت مستقیم برقرار شود.
خبرگزاری تاس هم گزارش داد كه گئورگی مرادف معاون نخست وزیر دولت محلی كریمه و نماینده این منطقه در جوار رئیس جمهوری روسیه پیشتر اعلام كرده بود كه تاجران ایرانی برای همكاری با منطقه كریمه اعلام آمادگی كرده اند.
در سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، اختلافات دو طرف بر سر كریمه بالا گرفت.
مردم شرق اوكراین و شبه جزیره كریمه پس از وقوع درگیری های سیاسی در كی یف، دست به مخالفت با دولت جدید غربگرا در این كشور زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در كریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره كریمه را فراهم كرد و مردم این منطقه كه 90 درصد آنان را روس تبارها تشكیل می دادند رای به استقلال از اوكراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند كه با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا كرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریكا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شركت هایی كه در كریمه فعالیت می كنند وضع كردند تا شاید روسیه از كریمه پا عقب بگذارد.
اوكراین هم از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن كریمه به عنوان جزئی از خاك روسیه، این كشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوكراین فشار بیاورد.
تركیه یكی از همسایگان ایران و روسیه با وجود گسترش روزافزون همكاری های خود با روسیه همچنان معتقد است كه كریمه جزئی از خاك اوكراین است و روسیه باید آن را به این كشور بازگرداند.
جمهوری اسلامی ایران تاكنون در خصوص مالكیت كریمه موضع جدیدی نگرفته است و به نوعی در اختلاف بوجود آمده میان روسیه و اوكراین كه با یكدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند ورود نكرده است.
اروپام*391*1346**