به گزارش ایرنا، نیمه شعبان فرخنده ترین روز خلقت و روز شكوفتن انسانی آسمانی و معصوم از فرزندان پیامبر(ص) است؛ فریادرسی كه روزی با ندای «الا یا اهل العالم انا بقیه الله» همچون خورشیدی از كعبه ظهور می كند تا بشارت خداوند را محقق نماید.
این نوای الهی و حقیقتی كه تمام پیامبران از آن سخن گفته اند، هیمنه كاخ های پوشالی استبداد و پایه های ظلم و ستم را در هم خواهد شكست.
این روزها دفتر دل شیعیان پر است از مشق انتظار، انتظاری كه به بیان صریح آیات قرآن و تفاسیر رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با روشن شدن دیدگان جهانیان به جمال رعنای زیباترین صدف گوهر آفرینش و یوسف سپید سیمای مشكین چشم به پایان خواهد رسید.
شیعیان جهان و كسانی كه در عصر حاضر به استضعاف كشیده شده اند، برای بازستادن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یك حكومت واحد جهانی مبتنی بر حق، عدل و توحید لحظه شماری می كنند تا با آمدن آن منجی كه در تمام ادیان بشارت آمدنش داده شده است، از عدالت سیراب شوند.
عظمت وجودی منجی آخرالزمان باعث شده است پیروان ادیان مختلف به نحوی به تحلیل شخصیت و تحلیل جایگاه منجی در هستی بپردازند؛ این اعتقاد میان شیعیان از جامعیت بالایی برخوردار است و پیروان این مذهب معتقدند انسانی الهی جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد.
قرآن كریم در آیه پنج سوره قصص آمدن منجی را این گونه بشارت می دهد: «ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حكومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشكریانشان، آنچه را از آن ها [بنی اسرائیل] بیم داشتند، نشان دهیم.»
در تفكر شیعی، انتظار موعود، به عنوان یك اصل مسلم اعتقادی مطرح بوده و در بسیاری از روایات بر ضرورت انتظار قائم آل محمد(ص)، تصریح شده است؛ پیامبر اسلام(ص) نیز درباره منجی آخرالزمان می فرمایند: «اگر از عمر جهان جز یك روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی می كند تا مرد صالحی را از خاندان من برانگیزد كه صفحه زمین را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه از ظلم و جور پر شده است.»
رسول خدا(ص) در حدیث دیگری می فرمایند: «بشارت می دهم شما را به مهدی. او در میان امت من مبعوث خواهد شد و این زمانی است كه مردم دچار تفرقه، تزلزل و گرفتاری شده اند. او زمین را از عدل و داد پرخواهد ساخت همان گونه كه پیش از آن از ستم پر می شود. ساكنان زمین و آسمان از وجود او خشنود خواهند شد.»
امام رضا(ع) نیز در توصیف چهره، سجایای اخلاقی و ویژگی های برجسته آن حضرت می فرمایند: «قائم آل محمد(عج) هاله هایی از نور چهره زیبای او را احاطه كرده است، رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. نشانه خاص او آن است كه گرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار است؛ تا آن جا كه هر بیننده ای او را چهل ساله یا كمتر تصور می كند. از دیگر نشانه های او آن است كه تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره او دیده نخواهد شد».
* فضیلت انتظار
در روایت متعدد فضیلت و ثواب بسیاری برای منتظران قائم(عج) بیان شده است؛ امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید. بدرستی كه خوشایندترین اعمال نزد خداوند، صاحب عزت و جلال، انتظار فرج است».
امام صادق(ع) نیز در حدیثی می فرماید: «خوشا به حال شیعیان قائم ما كه در زمان غیبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او، آنان اولیاء خدا هستند، همان ها كه نه ترسی برایشان هست و نه اندوهگین شوند.»
امام صادق(ع) در حدیث دیگری می فرماید: «هر كس از شما بمیرد در حالی كه منتظر این امر باشد همانند كسی است كه با حضرت قائم(ع) در خیمه اش بوده باشد. سپس حضرت چند لحظه ای درنگ كرده، آنگاه فرمود: نه، بلكه مانند كسی است كه در خدمت آن حضرت شمشیر بزند. سپس فرمود: نه، به خدا همچون كسی است كه در پیشگاه رسول خدا(ص) شهید شده باشد.»
* ولادت و غیبت امام مهدی(عج)
محمد بن الحسن العسكری معروف به حجت بن الحسن، دوازدهمین و آخرین امام و همان مهدی موعود است. او فرزند امام حسن بن علی عسكری (امام یازدهم شیعیان) و همچون پیامبر اسلام نامش محمد و كنیه اش ابوالقاسم است. حجت بن حسن در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری علی رغم مراقبت های ویژه ماموران حكومت عباسی، در خانه امام عسكری(ع) در سامرا چشم به جهان گشود. تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) نیست.
امام مهدی(عج) در سال 260 هجری قمری پس از شهادت حضرت عسكری(ع)ـ همچون حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) كه در سنین كودكی عهده دار نبوت شده بودندـ در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده دار شد و از همین سال غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 هجری قمری ادامه پیدا كرد؛ در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداخت.
غیبت كبری نیز از سال 329 هجری قمری شروع شد و تا زمانی كه خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت، در این دوره پاسخ به پرسش ها و احكام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نكرده اند؛ آن بزرگوار پس از سپری شدن دوران غیبت با تشكیل حكومت عدل جهانی احكام الهی را در سرتاسر زمین حاكمیت خواهد بخشید.
* القاب
«امام زمان»، «صاحب الزمان»، «ولی عصر»، «قائم آل محمد» و «حجت الله» از القاب مشهور اوست؛ «مهدی» نیز یكی از مشهورترین نام های حضرت است. امام باقر(ع) درباره دلیل نامگذاری آن حضرت به این اسم، می فرمایند: «قائم آل محمد(عج) را به این دلیل، مهدی می نامند كه او، مردم را به آن دسته از اموری كه برایشان پوشیده است، هدایت خواهد كرد. وی، تورات اصلی و دیگر كتاب های پیامبران پیشین را از مخفی گاه آنها، بیرون خواهد ساخت.» حضرت صادق نیز در این باره می فرمایند: «به آن حضرت، مهدی گفته اند؛ زیرا او مردم را به امری كه آن را گم كرده اند، هدایت می كند.»
* فرهنگ انتظار تحول آفرین و حركت بخش است
عضو شورای جامعه المصطفی العالمیه(ص) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این كه فرهنگ انتظار در زندگی انسانها تحول آفرین است، گفت: این انتظار در انسان امید و حركت ایجاد می كند و جهان را از بن بست به گشایش رهنمون می سازد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی افزود: در فرهنگ اهل بیت(ع) تاكید فراوانی به انتظار شده و در روایات آمده كسی كه منتظر فرج حضرت موعود باشد، مثل كسی است كه در خیمه آن حضرت برای همراهی حاضر است، مثل كسی است كه در ركاب آن حضرت مشغول نبرد با دشمنان با دین خداست و همچنین مثل كسی است كه در جلوی قدم های پیامبر در میدان نبرد شهید می شود و به زمین می افتد.
وی با بیان این كه انتظار موعود، انتظاری پویا، موثر و حركت آفرین است، اضافه كرد: كسی كه منتظر شخصیت جهانی است، باید جهانی بیندیشد، كسی كه منتظر شخصیت مصلح است، باید صالح باشد.
وی با اشاره به این كه فرج یعنی پخته شدن، ادامه داد: جامعه ای كه به پختگی برسد، به گشایش می رسد و معنای انتظار كه در كلام اهل بیت(ع) مطرح شده، برای این است كه جامعه برای روزهای بهتر از عصر پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) آمادگی پیدا كند.
دهسرخی با بیان این كه انتظار فرج یعنی اخلاق محمدی(ص) عالم گیر و اخلاق اهل بیت(ع) مثل عدالت جهان گستر شود، بیان كرد: بنا نیست حضرت مهدی(عج) با شمشیر دل ها را فتح كند، هنگام ظهور دل ها در گستره جهانی با اغنا، وابستگی و عشق به اهل بیت(ع) و حضرت حجت(عج) فتح خواهد شد.
وی ادامه داد: انسانی كه امید به روز ظهور دارد، احساس ناامیدی و افسردگی نمی كند و جامعه ای كه به موعود فكر می كند، رو به جلو است و در مقابل استكبار جهانی نمی ترسد؛ از سوی دیگر مسئولانی كه معتقد به مهدویت و فرج باشند با كسانی كه فكر منزوی داشته باشند، متفاوت عمل می كنند.
وی با اشاره به این كه خانواده منتظر سرزندگی و نشاط دارد، بیان كرد: اعتقاد به انتظار تاثیر نورانی و ارزشمندی بین روابط اعضای خانواده ایجاد می كند و هر چه بتوانیم این فرهنگ را در جامعه افزایش دهیم، كرامت های عالی قرآنی، اهل بیتی، نبوی و علوی در زندگی ما رسوخ می كند و كل زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
عضو شورای جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این كه بزرگ ترین وظیفه منتظران دعاست، گفت: انسان منتظر باید نسبت به امام زمان(عج) معرفت پیدا كند و مطیع امام شود.
وی با بیان این كه امام زمان(عج) گواه بر اعمال ماست، خاطرنشان كرد: وظیفه منتظران حقیقی ایجاد سنخیت بین خودشان و محبوبشان است تا خودشان را در ابعاد مختلف از جمله علم، آگاهی، تربیت و كرامت های اخلاقی ارتقا دهند.
به گفته وی، انتظار مفهوم مقدس، بزرگ، قابل بررسی و تحلیل است كه علمای دین و دانشمندان باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.
گزارش از: سمیه حیدری
/2085/ 6133/
قم- ایرنا- هزاران بهار و خزان گذشت و جهانیان صبورانه در انتظار فریادرس مظلومان و پناهگاه مستضعفان نشسته اند؛ او كه سلاله ای از تبار فاطمه زهرا(س) و وعده خداوند است تا جهان را از ظلم و فساد نجات دهد و به روشنایی و عدالت برساند.