به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دكتر محمد سلگی رئیس پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف كالاهای فرهنگی در ایران» از 24 فروردین سال 1398 توسط مركز طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغاز شده و به مدت 20 روز ادامه خواهد یافت. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه 15 هزار و 500 نفر از افراد بالای 15 سال ساكن شهر و روستا و در گستره ملی انجام می شود.
وی افزود: در این پیمایش، پرسشگران برای تكمیل پرسشنامه، به هموطنان ساكن در 31 مركز استان، 85 شهر (غیر مركز استان) و 500 روستا مراجعه خواهند كرد. در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح حدود 400 نفر، شامل پرسشگران، مدیران اجرایی و ناظران با مركز طرحهای ملی پژوهشگاه و به مدت دو ماه همكاری خواهند داشت و در نهایت دادههای جمعآوریشده توسط تیم علمی طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. براساس برنامهریزیهای انجامشده، امیدواریم گزارشهای اولیه از نتایج این پیمایش تا پایان شهریور ماه سال جاری آماده انتشار شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به سوابق این طرح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: موج اول این پیمایش در سال 1379 و موج دوم آن در سال 1382 انجام شده است، وی با اشاره به وجوه تمایز و تشابه این طرح با موجهای قبلی بیان كرد علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونههای این طرح با قواعد نمونهگیری طرحهای ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از خانوار به فرد تغییر یافته است. در این طرح سعی شده است با حفظ ساختار كلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمدكردن برخی سوالات اقدام شود.
محمد سلگی بیان كرد: در این طرح به دنبال آن هستیم تا در گام اول به برآوردی از كمیت و كیفیت مصرف كالاهای فرهنگی در بین شهروندان ایرانی برسیم و در گام دوم، با همكاری صاحبنظران، با تحلیل ثانویه دادهها، دلالتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصرف كالاهای فرهنگی در ایران را آشكار كنیم.
وی هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف كالاهای فرهنگی اعلام و تصریح كرد: فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات بهروز، به منظور استفاده در برنامهریزیهای فرهنگی كشور است و امید است تا با كاربست نتایج این پیمایش، امكان طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی موثرتر در حوزه مصرف كالاهای فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.
سلگی همچنین منظور از «تقاضای فرهنگی» را انتظاراتی دانست كه افراد در خصوص گذران اوقات فراغت خود دارند و صورتهایی از كالاها و فعالیتهای فرهنگی است كه طالب آن هستند.
این استاد دانشگاه، تأكید كرد: پیمایش «مصرف كالاهای فرهنگی در ایران»، 3 محور: «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، كتاب و كتابخوانی، روزنامه و مجلهخوانی، رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانههای صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات (امكانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار میدهد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین از اجرای طرحهای ملی دیگری نظیر «بررسی سبك زندگی ایرانیان»، «سنجش وضعیت هویت ایرانیان»، «بررسی آثار و پیامدهای الحاق به كنوانسیون برن» و «تدوین محتوای برنامه ملی آموزش سواد رسانهای در ایران»، در پژوهشگاه خبر داد و گفت: اجرای موج چهارم پیمایش ملی «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» نیز در دستوركار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار دارد كه گزارش مراحل انجام این پروژهها از طریق سایت پژوهشگاه اطلاعرسانی خواهد شد.
فراهنگ**9211** 9053
پس از 16 سال بررسی میشود؛
ایرانیان چقدر كالای فرهنگی مصرف میكنند
۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر:
83288939
تهران- ایرنا- موج سوم پیمایش ملی «مصرف كالاهای فرهنگی در ایران» پس از 16 سال توسط دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا میشود.