۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۲۱
کد خبر: 83289496
T T
۰ نفر
حكایت نخست وزیر وقت عراق از مساعدت ایران به جنگ با داعش

بغداد – ایرنا – 'نوری المالكی' نخست وزیر اسبق و رهبر ائتلاف دولت قانون عراق از مساعدت ها و كمك های حیاتی ایران به كشورش در جریان جنگ با گروهك تروریستی تكفیری داعش سخن گفت.

به گزارش ایرنا، نوری المالكی همزمان با سالروز تشكیل الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در اظهاراتی كه روز سه شنبه در رسانه های عراق منتشر شد گفت: در اوایل تشكیل گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی و مبارزه عراق با این گروه تروریستی، جمهوری اسلامی ایران پنج هواپیما از نوع سوخو در اختیار عراق قرار داد.
نخست وزیر وقت عراق در پاسخ به این سوال كه آیا بغداد چنین درخواستی از تهران داشته است، گفت: بله ما از جمهوری اسلامی ایران درخواست كردیم و آنها هم به درخواست ما پاسخ مثبت دادند، اما بقیه كشورها كه ما از آنها درخواست كمك كردیم، همه جواب رد به ما دادند.
نوری المالكی در اشاره به نظر می رسد به آمریكا و كشورهای غربی است، گفت: ما از این كشورها نه درخواست ارتش و نه درخواست نیرو كردیم بلكه درخواستمان فقط این بود كه آنها با جنگنده مواضع داعش در منطقه الجزیره (شمال غرب و كانون هجوم عراق) را بمباران كنند اما آنها این كار را هم نكردند.
وی افزود: ما از جمهوری اسلامی ایران هواپیمای سوخو درخواست كردیم و آنها با موافقت و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، پنج جنگنده از این نوع در اختیار ما قرار دادند.
وی در ادامه گفت: برخی امكانات را نیز خود جمهوری اسلامی ایران برای ما ارسال می كرد بدون اینكه از آنها درخواست كنیم زیرا آنها از طریق پیگیری نبرد نیازهای ما را درك می كردند و بدون آن كه درخواست كنیم آنها را برای ما ارسال می كردند.
المالكی افزود: جمهوری اسلامی ایران حتی هواپیمای بدون سرنشین هم در اختیار ما گذاشت چون آن ها می دانستند كه این جنگ نیاز به این نوع از هواپیماها دارد و آن را در اختیار ما قرار دادند و ما آن را در جنگ استفاده كردیم.
الحشد الشعبی سازمان بسیج مردمی عراق متشكل از بیش از 40 گروه شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی است و در سال 2014 در پی فتوای جهاد كفایی مرجعیت عالی عراق برای مقابله با هجوم گسترده گروهك تروریستی داعش تشكیل شد.
مقامات عراقی تاكنون بارها مقابله موفق با داعش و پیروزی سریع الحشد الشعبی در كنار سایر نیروهای نظامی این كشور بر این گروهك تروریستی را به یمن فتوای مرجعیت عالی، بسیج و فداكاری جوانان عراقی و كمك های جمهوری اسلامی از جمله آموزش و ساماندهی هسته های اولیه الحشد الشعبی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می دانند و به مناسبت های مختلف از آن تقدیر می كنند.
خاورم*4**380**

سرخط اخبار جهان