۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱:۰۵
کد خبر: 83289666
T T
۰ نفر

ظریف : آمریكا مذاكره كننده معتبری نیست

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱:۰۵
کد خبر: 83289666
ظریف : آمریكا مذاكره كننده معتبری نیست

نیویورك- ایرنا- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریكا را مذاكره كننده معتبری ندانست و گفت: آنها قوانین بین المللی و حتی تصمیم هایی كه خودشان قبلا گرفته اند را بی ارزش می دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف عصر سه شنبه در بدو ورود به نیویورك در جمع خبرنگاران افزود: همه برنامه های من در این سفر رسانه ای است، به غیر از سخنرانی روز چهارشنبه در مجمع عمومی و دیدار با دبیركل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، در چند موسسه مطالعاتی آمریكایی سخنرانی و دیدارهایی هم با اصحاب رسانه و برخی از متفكران و فعالان سیاسی غیر دولتی آمریكایی دارم.
وی ادامه داد: اینها برنامه هایی است كه برای نشان دادن سیاست های خصمانه ایالات متحده كه باعث ایجاد خطر برای امنیت منطقه و امنیت جهان است، داریم و برنامه های جمهوری اسلامی را برای مقابله با این سیاست ها و ادامه روابط سازنده در منطقه و جهان به بحث بگذاریم.
وزیر امور خارجه درباره اظهارات مقامات آمریكایی برای مذاكره مجدد با ایران اظهار كرد: آمریكا نشان نداده است كه یك طرف مذاكراتی معتبر است. آن نشان داده است كه قوانین بین المللی و حتی توافق ها و تصمیم هایی كه خودشان پیش از این گرفته اند را بی ارزش می دانند.
ظریف با بیان اینكه این ایران نیست كه به میز مذاكره بازگردد، اضافه كرد: این به عهده آمریكا است. ما هیچ گاه میز مذاكره را ترك نكردیم، ما به دیدارهای خود با اعضای باقی مانده در توافق هسته ای ادامه می دهیم. این آمریكا است كه تصمیم گرفت به میز مذاكره پایان دهد.
وی تصریح كرد: این به عهده آنها است كه رفتار خودشان را اصلاح و اشتباهات خود را تصحیح كنند و تصمیم بگیرند كه در آینده با آمریكا و با ایستادن آمریكا در جهان چه می خواهند بكنند.
وزیر خارجه ایران تاكید كرد: به نظر می رسد كه نگرانی و توجه ترامپ و اعضای كاخ سفید به منافع اسرائیل نسبت به آمریكا بسیار بیشتر است و در واقع وارد بازی بسیار خطرناك اسرائیل و در حقیقت بازی نتانیاهو در منطقه ما شده اند. متاسفانه این كار بسیار خطرناك است.
ظریف با بیان اینكه آمریكا منبع اصلی بی ثباتی در منطقه ما است، گفت: آنها با بقیه منابع بی ثباتی در منطقه همكاری دارند و از آنها حمایت می كنند كه به پشتیبانی از افراط گرایی و تروریسم در منطقه ما ادامه می دهند، كشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی كه تمام اصول قوانین بین المللی انسان دوستانه را در یمن و بحرین و بقیه نقاط منطقه نقض كرده اند.
وی تاكید كرد: آنها نیاز دارند كه در سیاست های خود تجدید نظر كنند و به رفتارهای عادی بازگردند.

**بخش نظامی درباره انسداد تنگه هرمز تصمیم می گیرد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینكه آیا بستن تنگه هرمز روی میز ایران است یا خیر؟ گفت: من درباره گزینه های نظامی اظهار نظر نمی كنم و این مساله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم گیری كند.
ظریف افزود: ما گفته ایم كه ایران از منافع خود كه یكی از آنها ثبات در منطقه محافظت می كند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد، كامیابی اقتصادی باید برای همه باشد، منفعت نهایی ایران در تداوم حفظ ثبات منطقه است و ثبات برای همه فراهم باشد.

** آمریكا پلیس دنیا نیست
وی با اشاره به لغو تمدید معافیت های آمریكا برای خریداران نفت از ایران و همچنین اظهاراتی برای لغو معافیت های مربوط به فعالیت هسته ای، گفت: آمریكا پلیس دنیا نیست كه معافیت بدهد یا لغو كند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما نه به معافیت‌ها و نه به لغو آنها اهمیت می‌دهیم اما این بقیه دنیا هستند كه باید ببینند اجازه می دهند كه كشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا كنید یا خیر.
ظریف با بیان اینكه كشوری پیدا شده و به دیگران می گوید شما حق ندارید یك قطعنامه شورای امنیت را كه به اتفاق آرا تصویب شده اجرا كنید، ادامه داد: پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته اگر این قطعنامه را اجرا كنید شما را مجازات می كنم .
ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته به طور یكجانبه كشورش را از برجام خارج كرد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را كه طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند . اقدامی كه با محكومیت دیگر امضا كنندگان این توافق روبرو شد و آنها اعلام كردند كه به تجارت با ایران ادامه داده و سازوكارهایی برای این منظور راه اندازی می كنند.
واشنگتن مدعی شده بود كه قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما درماه نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت كشور چین، هند،ژاپن، كره جنوبی، تایوان، تركیه، ایتالیا ویونان را دو بار به مدت 6 ماه از تحریم های نفتی علیه ایران معاف كند. با این حال، وزیر خارجه آمریكا روز گذشته اعلام كرد این معافیت ها دوم ماه مه ( 12 اردیبهشت) به پایان می رسد.
از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام كرده كه به دلیل كاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی محدود شده و نشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود.

**بدتر از دزد سرگردنه
وی تصریح كرد: حركت آمریكا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی كنند اما این نه تنها خودش دزدی می كند و بر سر گردنه ایستاده است به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نكنید مجازات خواهید شد.
وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم مقابله با یكجانبه گرایی آمریكا افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است. این سایر كشور ها هستند كه باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضعیت سازش داشته باشند یا مقاومت می‌كنند؟
ظریف همچنین یك گروه كوچك از صهیونیست ها را حاكم بر سیاست های دولت آمریكا خواند و ادامه داد: هم تحریم ها غیرقانونی است و هم اقداماتی كه در رابطه با تحریم ها از سوی آمریكا برقرار می شود غیر قانونی است .
وی خاطرنشان كرد: مهم این است كه آیا دیگر كنشگران این آمادگی را دارند كه نه برای منافع ایران بلكه برای منافع خود سیاست یكجانبه گرایی و تحمیل نظرات یك اقلیت كوچك را تحمل كنند یا خیر؟ ما شاهد تحمیل نظرات رژیم صهیونیستی بر آمریكا هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینكه وظیفه دولت جمهوری اسلامی، تامین معیشت و كاستن از فشارها بر مردم است، یادآور شد: مردم ایران در طول تاریخ نشان داده اند هرگز در مقابل فشارها تسلیم نمی شوند و باید با آنها با زبان تكریم و احترام سخن گفت. ظریف تاكید كرد: اگر آمریكا این زبان را امتحان كند و خیال های باطل را كنار بگذارد، شاید سیاست هایش به سنگ نخورد.
وی با یادآوری اعتراف ترامپ مبنی بر اینكه هفت تریلیون دلار در منطقه خرج كرده‌اند و جز بی‌ثباتی و هزینه مالی و جانی برای مردم آمریكا و منطقه نداشته است، گفت: وقت آن است كه ببینند آیا سیاست هایشان تا الان نتیجه ای برایشان داشته است.
اروپام*1429