۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۳
کد خبر: 83291250
T T
۰ نفر

آتش در كمین است

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۳
کد خبر: 83291250
آتش در كمین است

روزنامه خبر جنوب چاپ شیراز در شماره 11081 در نوشتاری با عنوان ' آتش در كمین است!' موضوع آتش سوزی های مراتع و جنگل ها را به بحث گذاشت و بر لزوم تجهیز گروه های مردمی و نهادهای مسوول برای پیشگیری از این حوادث در تابستان تاكید كرد.

در این نوشتار به قلم محمد جلالی آمده است : این روزها اگر به مراتع، جنگل ها و مكان هاي تفریحي اطراف شهرهاي فارس و شیراز مراجعه كنید، شاهد چمن هاي سبز و گیاهان خودرو خواهید بود كه زیبایي خاصي را به طبیعت نشان مي دهند.
همه خرسند و خوشحال هستند از اینكه امسال طراوت و سرسبزي فارس بي نظیر است. اما كارشناسان هشدار دادند كه تا یك ماه دیگر خطر در كمین شهرهاي حاشیه زاگرس و جنگل هاي استانهاي جنوبي كشور از جمله فارس است.
آنان مي گویند: با توجه به بارشهاي متوالي امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یكپارچه در تمام دشت ها و كوهها تا 30روز آینده این گیاهان خشك مي شوند.
هم اكنون این گیاهان خودرو به ارتفاع یك متر رسیده اند و بزر گترین خطري كه توسط گردشگران در دامان طبیعت رخ خواهد داد خطرآتش سوزي است.
آنان معتقدند حتي یك بطري شكسته شیشه و یا یك بطري آب معدني با چند قطره آب موجود در آن مي تواند نور خورشید را متمركز و ایجاد آتش سوزي كند.
مدیركل منابع طبیعي استان فارس اعلام كرده است كه در سال گذشته آتش سوزي مراتع و جنگل هاي استان فارس كاهش 85درصدي داشته است و امسال نیز تدابیري براي این امر در نظر گرفته شده است.اما امسال داستاني متفاوت را به همراه دارد.
چه باید كرد؟
به خوبي به یاد داریم كه آتش سوزي جنگل هاي پاسارگاد در مرداد 1395 چگونه مردمان این شهر،مرودشت و ارسنجان را به چالش كشید و هكتارها جنگل را به خاطره سپرد.
به نظرمي رسد براي پیشگیري از آتش سوزي هاي گسترده در منابع طبیعي چند اقدام عمده باید انجام شود:
1- در شرایط كنوني همه گردشگران طبیعي باید خو د را موظف بدانند تا از ریختن زباله به خصوص زباله هایي كه قابلیت اشتعال دارند در طبیعت خود داري كنند.
2- دامداران از روشن كردن آتش در مراتع خو دداري نمایند و اگر مجبور به این كار شدند تمام مسائل احتیاطي را در نظر بگیرند.
3- استفاده از گروههاي مردم نهاد در دو مرحله: یكي در شرایط كنوني براي جمع آوري مواد و زباله هایي كه قابلیت اشتعال دارند و دوم در مرحله اي كه گیاهان خودرو زرد شده و آماده اند تا با كوچكترین اشتباه شعله ور شوند.
در آن مرحله مي شود از گروههاي مردم نهاد درخواست كرد تا نسبت به پاكسازي طبیعت از علفهاي خشك شده، كمك كنند تا كمترین آسیب به محیط زیست و منابع طبیعي شهرها وارد شود.
در پایان انتظار مي رود مسئولان دولتي نیز تمهیدات و اعتبارات لازم را پیش از حادثه پیش بیني كنند؛ چرا كه وقوع حادثه و پیش بیني اعتبار پس از آن یعني از بین بردن فرصت و نابودي هكتارها جنگل و دشت و درخت!
منبع : روزنامه خبر جنوب
6113