۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83293174
T T
۰ نفر
جاده سبزوار - بردسكن گذرگاهی محلی با استفاده بین المللی

سبزوار- ایرنا- جاده سبزوار- بردسكن با وجود كم عرض بودن و قرار گرفتن در مناطق شهری همه روزه شاهد عبور و مرور صدها خودروی سنگین بین المللی است كه كالاهای تجاری را از استانهای شرقی و بنادر جنوبی ایران به سمت كشورهای آسیای میانه عبور می دهند.

حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین در كنار تردد اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سواری در جاده سبزوار - بردسكن، علاوه بر ایجاد آسیبهای فراوان به زیرساختهای این راه ارتباطی سبب بروز مشكلاتی برای ساكنان بومی منطقه هم شده است.
تبدیل شدن مسیر سبزوار - بردسكن به یك محور ترانزیتی، یك باند بودن این جاده و همچنین پیچهای خطرناك موجود در این مسیر سبب شده این جاده به یكی از پرخطرترین مسیرهای استان خراسان رضوی تبدیل شود و سالانه دهها تن از هموطنانمان در این مسیر پرتردد جان دهند.

* تعریف مسیر جدید برای خودروهای سنگین
یكی از رانندگانی كه همه روزه مسیر سبزوار - بردسكن را می پیماید در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این جاده نقاط كور زیادی دارد و چون كامیونها و تریلیها به یك باره رو به روی هم ظاهر می شوند فرصت تصمیم گیری را برای رانندگان به حداقل می رساند از این رو حوادث رخ داده در این مسیر به مراتب مرگبارتر از سایر مسیرهاست.
حسن مرادی با بیان این كه باید برای خودروهای سنگین مسیرهای جدیدی تعریف شود افزود: یك باند بودن جاده سبزوار - بردسكن سبب شده در بسیاری از سبقتهای غیر مجاز تریلیها خودروهای سواری به شانه های خاكی هدایت شوند و در معرض حوادث ناگوار قرار گیرند.
وی ادامه داد: از طرفی عبور و مرور خودروهای سنگین در این مسیر موجب شده این مسیر دارای چاله چوله های عمیق و دست اندازهای فراوان شود كه این موضوع نیز مشكلاتی را برای خودروهای سواری فراهم كرده است.

* محور سبزوار - بردسكن ظرفیت بار ترافیكی موجود را ندارد
رئیس پلیس راه سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: محور سبزوار - بردسكن یكی از ورودیهای غربی خراسان رضوی است كه بر اساس آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق كشور از این مسیر تردد می كنند.
سرهنگ علی فتحی افزود: این مسیر، محوری ترانزیتی است كه حمل و نقل كالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت می گیرد و روزانه چهار هزار خودروی سواری، 700 دستگاه تریلی و 75 دستگاه اتوبوس از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی و دیگر مناطق كشور در آن رفت و آمد می كنند.
وی با اشاره به حادثه خیز بودن محور سبزوار - بردسكن ادامه داد: این جاده با هدف ارتباط بین استانی احداث نشده بود و در حد محوری بین شهری و با هدف اتصال شهرستانهای سبزوار و بردسكن ساخته شده بود و حجم بالای ترافیك در آن سبب بروز حوادث مرگبار شده است به طوری كه تنها در تعطیلات نوروزی امسال 42 حادثه جاده ای در این محور رخ داد كه منجر به جان باختن هفت هموطن و جراحت 47 نفر دیگر شد.
رئیس پلیس راه سبزوار گفت: پس از آن كه این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسكن به بجستان متصل شد تردد مسیر بنادر جنوبی و استانهای شرقی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در آن برقرار شد و اكنون تبدیل به یك راه دسترسی مهم شده است اما ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیكی را ندارد.
فتحی با اشاره به این كه مهمترین دغدغه در جاده سبزوار- بردسكن ارتقاء ایمنی جاده است افزود: بیشترین حوادث رانندگی از سبزوار تا كیلومتر 55 این جاده در محدوده روستای شهر سوخته رخ می دهد.
وی ادامه داد: اصلاح پیچهای غیر استاندارد، بهبود كیفیت آسفالت، تعویض حفاظها و ایمنی پلها از راهكارهای كوتاه مدت است و باید در ادامه دو بانده شدن این محور باید پیگیری شود.

* سهم 60 درصدی تلفات جاده ای غرب خراسان رضوی
مدیرمركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی سبزوار گفت: از 25 اسفند 1397 تا پایان هفدهمین روز فروردین ماه امسال 13 نفر در جاده های شهرستانهای غرب خراسان رضوی جان باختند كه 60 درصد از این تلفات یعنی هفت تن در جاده سبزوار - بردسكن طی دو حادثه رانندگی در روزهای دوم و شانزدهم فروردین 1398 جان خود را از دست دادند.
دكترعلی شریفان افزود: همزمان با طرح سلامت نوروزی 62 ماموریت اورژانس در جاده سبزوار - بردسكن صورت گرفت كه در آنها تكنسینهای اورژانس 47 مصدوم را به بیمارستان امداد شهید بهشتی منتقل كردند.
وی اضافه كرد: از مجموع 26 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای دانشگاه علوم پزشكی سبزوار چهار پایگاه به صورت 24 ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسكن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می دهند تا در حد امكان از آمار تلفات جاده ای در این مسیر كاسته شود.

* نیاز فوری به بهسازی
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طول جاده سبزوار - بردسكن 124 كیلومتر است كه 95 كیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و وضعیت روكش آسفالت آن نامناسب است و به ترمیم و بازسازی نیاز ضروری دارد.
مهدی رحمتی افزود: سال گذشته عملیات روكش آسفالت در 10 كیلومتر این جاده انجام شد و در انتهای پارسال 30 میلیارد ریال برای بهسازی و روكش آسفالت این جاده اختصاص یافت.
وی تصریح كرد: یكی از مهم ترین معضلات پیش روی این محور، جذب اعتبار برای اجرای عملیات روكش آسفالت، رفع خرابیهای موجود و ارتقای كیفی سطح راه است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: در كارگروه كاهش سوانح جاده سبزوار- بردسكن دو نقطه حادثه خیز تقاطع ششتمد و ثقیه شناسایی شده كه عملیات ایمن سازی، تعریض، پاركینگ و روشنایی تقاطع ششتمد انجام گرفته است و اصلاح نقطه حادثه خیز ثقیه نیز در دستوركار قرار دارد.

* چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسكن در دستور كار قرار دارد
نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این جاده، محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال كشور است از این رو چهار بانده شدن محور سبزوار- بردسكن امری ضروری است كه در دستور كار قرار دارد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: سال گذشته تلاش شد ردیفی اختصاصی برای چهار باند شدن جاده سبزوار- بردسكن گرفته شود كه در این راه گامهای مثبتی هم برداشته شد.
وی ادامه داد: در بودجه سال 98 برای مسیر سبزوار- قوچان كه محوری ترانزیتی است ردیفی اختصاصی گنجانده شده است لذا تلاش می شود پس از مسیر باجیگران- قوچان و سلطان آباد - سبزوارعملیات چهار بانده شدن محورهای ترانزیتی در مسیر سبزوار- بردسكن ادامه یابد.
شهرستان سبزوار در فاصله 230 كیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
1922/7495/8145
۰ نفر