۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۴
کد خبر: 83293993
T T
۰ نفر

بارندگي، كشت بهاره چغندر را در شيروان به تاخير انداخت

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۴
کد خبر: 83293993
بارندگي، كشت بهاره چغندر  را در شيروان به تاخير انداخت

بجنورد- ايرنا- مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: به دليل بارندگي هاي شديد و جاري شدن سيلاب، كشتزارهاي منطقه آماده كشت نيست و اين شرايط كشت بهاره چغندر قند در شهرستان شيروان را كند كرده و يا به تاخير انداخته است.

محمدنقي كاظميان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا سطح ابلاغي امسال كشت چغندر در شيروان را 900 هكتار عنوان و اظهار داشت: كشت اين محصول از اواخر اسفندماه آغاز شده و تا اواخر ارديبهشت ماه ادامه دارد كه تاكنون تنها 145 هكتار از مزارع منطقه، آن هم به روش باراني كشت شده است.
وي سطح قرارداد كشت امسال كشاورزان شيروان با كارخانه قند را 420 هكتار عنوان كرد و افزود: ميانگين توليد اين محصول پارسال 55 تن در هر هكتار بود كه پيش بيني مي شود امسال از 60 تن تجاوز كند.

* افزايش اقبال كشاورزان به كشت چغندر
كاظميان با رد شايعات منتشره در فضاي مجازي، مبني بر عدم رغبت كشاورزان به كشت چغندر به علت پايين بودن قيمت خريد آن، افزود: امسال اقبال كشاورزان شيروان به كشت بهاره چغندر قند كاهش نيافته چرا كه قيمت خريد تضميني محصول نسبت به پارسال 20 درصد افزايش يافته است.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: پارسال قيمت خريد تضميني هرتن چغندر قند با عيار 16 درصد و هزينه حمل آن، 3 ميليون و 122 هزار ريال بود كه امسال اين ميزان به 3 ميليون و 746 هزار ريال افزايش يافته است.
كاظميان افزود: به كشاورزان توصيه مي شود در كشت چغندر قند از سامانه هاي نوين آبياري، كشت انتظاري، آرايش كشت و سامانه آبياري تيپ استفاده كنند.
34 درصد از كشتزارهاي چغندرقند استان خراسان شمالي مربوط به شهرستان شيروان است.
كارخانه قند شيروان با ظرفيت رسمي مصرف روزانه چهار هزار تن چغندر قند در 10 كيلومتري غرب شيروان واقع است و 650 نفر به صورت مستقيم در اين واحد فعاليت دارند.
7186/5132