۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 83294298
T T
۰ نفر

«سردار آتش»، رادمردی از سلاله سردار ملی

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 83294298
«سردار آتش»، رادمردی از سلاله سردار ملی

تبریز-ایرنا- امروز هشتم اردیبهشت، مصادف با سالروز شهادت سردار سرلشكر حسن شفیع زاده، فرمانده دلاور توپخانه سپاه، مردی از سلاله ستارخان سردار ملی و معروف به «سردار آتش» است كه تاریخ دفاع مقدس هرگز دلیرمردی، خلاقیت و ابتكارات او را فراموش نخواهد كرد.

به گزارش ایرنا، شفیع زاده از چهره های ماندگار دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عاشق و عارفی از نسل ستارخان ها و باقرخان ها است كه لقب ' سردار آتش' برازنده اوست؛ شفیع زاده در عملیات های مختلف نقش بارز و ممتاز از خود به جای گذاشت كه اوج این تاثیرگذاری در نبرد فاو به منصه ظهور رسید تا آتش توپخانه ای سپاه اسلام دشمن را ناكام گذاشته و حیرت كارشناسان و صاحب نطران عملیات های نظامی را سبب شود.
مروری بر خاطرات زندگی شخصی و اجتماعی، ویژگی های فرماندهی و خلاقیت های این مرد غیور آذربایجان و ایران از زبان دوستان، همرزمان و فرماندهان سابق هشت سال دفاع مقدس نشان دهنده اوج ایمان، اعتقاد، صداقت و ابتكار و خلاقیت سرلشكر شهید شفیع زاده است كه با دستان خالی و بدون امكانات اولیه اما با اراده ای قوی و محكم، بنیان یگانی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد كه امروز دوست و دشمن بر پیشرفت های خیره كننده توپخانه ای این لشكر توحیدی اذعان دارند.
شفیع زاده به معنی تمام كلمه در میدان رزم، سپاهی تمام عیار و در میدان خدمت به مردم، اسلام و انقلاب بسیجی مخلص و بی تكلف بود و به همین دلیل است كه پس از 32 سال از شهادتش، نام و آوازه اش بر سر زبان هاست و دلاوری هایش قلب مردم ایران، آذربایجان و تبریز را تسخیر كرده است.
مشاور فرمانده كل قوا و همرزم شهید شفیع زاده درباره ویژگی های او می‌ گوید: این سردار آذربایجانی با اینكه پاسدار بود، اما هیچ گاه لباس بسیجی را از تن خود در نمی ‌آورد و همین لباس‌های خاكی را بر تن می ‌كرد و در یك جمله سرداری مومن، مخلص، صبور، صادق، شجاع و خردمند بود.
سرلشكر یحیی رحیم صفوی با بیان اینكه ایمان او را از رفتارش، عملش و اطاعتش از امام می ‌توان درك كرد، اظهار می دارد: شفیع‌ زاده تمام عمر و جوانی خود را در راه پاسداری از دین اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و در راه دفاع از دین و كشور و ملت وقف كرد.
وی اضافه می كند: او از ابتدای ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی با ایمان و اراده ای راسخ در میدان جهاد ایستادگی كرد و تا روز شهادتش بسیار آدم خاكی بود و خیلی خضوع در برابر بسیجی‌ها داشت و خاضع در مقابل مومنین و ضجاع و قاطع در مقابل دشمن بود.
سرلشكر صفوی با بیان اینكه شهید شفیع ‌زاده از دانش نظامی، عقل و خردمندی بسیار بالایی برخوردار بود، یادآوری می كند: او قدرت مدیریت و فرماندهی فوق العاده ای داشت به طوری كه در كارنامه عملكرد او بنیانگذاری دانشكده توپخانه و موشك‌های نیروی زمینی سپاه برگ افتخار بزرگی است، در حالی كه ما در سال اول و دوم جنگ یگان توپخانه نداشتیم.
وی ادامه می دهد: اواخر سال 1360 بود كه تعداد زیادی توپ از ارتش عراق به غنیمت گرفتیم، شفیع زاده با اهتمام ویژه و ادوات همزمان هم توپخانه سپاه را راه ‌اندازی كرد و هم مركز آموزش توپخانه و دانشكده توپخانه را كه نیروی كادر تربیت می كند، ایجاد و به توسعه توپخانه در سپاه پاسداران اقدام كرد.
سرلشكر صفوی توضیح می دهد: شهید شفیع زاده تا زمان شهادتش بیش از 6 گروه توپخانه را كه هر گروه چند قبضه توپ با بردهایی از 15 تا 40 كیلومتر داشت، راه‌اندازی كرد و سازماندهی تمام آنها را خودش انجام داد.
وی نقش شفیع زاده در آموزش و تربیت نیروی انسانی تخصصی توپخانه را مورد اشاره قرار داده و اضافه می كند: اقدام او برای كادرسازی نیروی متخصص، نشانه ای واضح از یك فرمانده دوراندیش بود كه به آینده توجه داشت و جوانان مستعدی را برای توپخانه سپاه تربیت كرد.
سرلشكر صفوی ادامه می دهد: شفیع زاده نگاهش به جوانان، نگاه ملی و جامع بود و جوانان مستعد را از هر شهر و استانی كه بودند پیدا كرده و آموزش می‌ داد و تربیت می‌ كرد تا برای فرماندهی توپخانه از توان همه فرزندان این آب و خاك استفاده كند.
وی طرح‌ ریزی آتش‌های قدرتمند توپخانه در عملیات‌های مختلف را از دیگر اقدامات ویژه شهید شفیع زاده در دوران دفاع مقدس برمی شمارد و اضافه می كند: این طراحی ها به ویژه در عملیات‌های فاو و كربلای 5 بیشتر به چشم می خورد كه طی آن نقش آتش توپخانه در پیروزی رزمندگان سپاه و بسیج بسیار مهم بود و این آتش پشتیبانی و قدرتمند همچون قهر الهی بر سر دشمن می ‌بارید.
فرمانده نیروی زمینی سپاه در دوران دفاع مقدس می گوید: حسن آقا تا آخر جنگ و تا لحظه شهادت كه فرماندهی توپخانه سپاه را بر عهده داشت، سوار یك وانت می ‌شد و هیچ ‌گاه ماشین درست‌ حسابی دستش نبود در حالیكه اختیار كامل در این زمینه داشت.
سرلشكر صفوی با تاكید بر اینكه باید این انسان‌های مخلص الگویی برای همه در ادامه راه انقلاب اسلامی باشند، اظهار می كند: معرفی و انتقال این دلاوران سپاه اسلام به نسل های جدید و جوان و البته آینده می تواند تداوم راه با اقتدار نظام را بیمه كند.
معاون حسن شفیع زاده در توپخانه سپاه و فرمانده پیشین این رسته در دوران دفاع مقدس نیز به ایمان و اعتقاد راسخ این شهید والامقام به اسلام و انقلاب اشاره كرده و می گوید: او در جبهه، روزش را با خواندن زیارت عاشورا آغاز می كرد و با قرائت قرآن به پایان می رساند، او به حفظ بیت المال اعتقاد عحیبی داشت و حتی یك بار ندیدم با خودروی سپاه به مرخصی برود.
سردار یعقوب زهدی اضافه می كند: او با وجود اینكه فرمانده توپخانه سپاه بود، اما همیشه گمنام زیست و گمنام شهید شد تا در آسمان ها بیشتر مشهور شود.
وی به خاطره ای از فرماندهش اشاره و تشریح می كند: در عملیات كربلای 5 به حسن آقا گفتم در روزهای اول جنگ فقط سه گلوله خمپاره 120 سهمیه داشتیم اما هم اكنون 700 قبضه توپ تحت امر شماست و روزانه 600 موشك كاتیوشا شلیك می كنیم، او در جواب گفت: خدا آن روزها را قرار داد تا لیاقت و صلاحیت ما را امتحان كند تا ما میزان استقامت و اخلاص خودمان را نشان دهیم و امروز گوشه ای از قدرتش را به وسیله ما به ظهور رسانده است.
سردار زهدی اضافه می كند: در همین عملیات عراقی ها اطراف ما را گرفته بودند و از هر طرف امكان آتش داشتند كه ما مجبور بودیم هم آتش آنها را خنثی كنیم و هم به رزمندگان در خط مقدم پشتیبانی برسانیم، به همین خاطر بسیاری از فرماندهان امید چندانی به موفقیت توپخانه نداشتند، اما تنها كسی كه به آتش توپخانه امید داشت حسن شفیع زاده بود كه با اراده و توكل به خدا یكه تاز این عرصه بود و بدون كوچكترین تردیدی با برنامه حساب شده توپخانه را مدیریت و فرماندهی كرد.
معاون هماهنگ كننده نیروی زمینی سپاه و فرمانده پیشین لشكر عاشورا نیز درباره شهید شفیع زاده می گوید: او مثل رودخانه ای پیوسته از دریا می آمد، حسن آقا روح بلند و متواضعی داشت كه دلاوری ها و خلاقیتش در دوران دفاع مقدس هرگز از یادها نمی رود.
سردار علی اكبر پورجمشیدیان می افزاید: اگر بخواهیم شفیع زاده را بشناسیم باید آیت الله شهید مدنی، امام جمعه تبریز را بشناسیم، چون وسعت وجودی شفیع زاده نشان گرفته از وجود آن عالم مجاهد و معلم اخلاق بود.
وی، صداقت، شجاعت، دلاوری، غیرت، ابتكار و خلاقیت را از خصوصیات بارز شهید شفیع زاده می داند و ادامه می دهد: اقداماتی كه او برای راه اندازی رسته توپخانه سپاه در آن شرایط سخت و پیچیده سال های نخستین جنگ و بدون كوچكترین امكانات انجام داد، امروز به درخت تناوری تبدیل شده است كه دستاوردهای بس عظیم و بی مانند آن دشمنان را در بهت و حیرت فرو برده است.
سردار پورجمشیدیان به نقش كلیدی شفیع زاده در عملیات فتح المبین اشاره و اضافه می كند: او در این عملیات می دانست چه كار می كند و ثمره باغ میوه ای را كه در این عملیات كاشته بود، در فاو چید؛ به نظرم رسالت شفیع زاده در آنجا به پایان رسیده بود، اما خداوند می خواست چند صباحی در این دنیای فانی بماند تا حاصل زحماتش را ببیند و چنین نیز شد.
وی ادامه می دهد: شهید شفیع زاده جهنمی در فاو برای ارتش رژیم بعث عراق ایجاد كرد كه حال و روز آن را از چهره اسرایعراقی به وضوح می توانستیم مشاهده كنیم.
یكی از پیشكسوتان دفاع مقدس و همرزم شفیع زاده نیز خاطره ای از این شهید بزرگوار نقل می كند: برای سركشی به مركز هماهنگی پشتیبانی آتش آمده بود، موقع وضو گرفتن بازوی باندپیچی اش را دیدیم، پرسیدم برادر شفیع زاده چی شده؟ لبخدی زد و پاسخ داد: زنبور نیش زده است؛ بعد متوجه شدم موقع بازدید از دیده بان ها گلوله به بازویش خورده است.
سردار حسن استوارآذر می گوید: هر چه اصرار كردیم استراحت كند قبول نكرد، وقتی به چهره اش نگاه كردم، اثری از خستگی و ناراحتی احساس نمی شد.
وی با بیان اینكه شهید شفیع زاده نیازمندی های عملیات را در صحنه و منطقه جنگی در بعد پشتیبانی آتش با آموزش ها تطبیق می داد، اظهار می كند: او علاوه بر ایجاد واحد توپخانه سپاه، با ایجاد دانشكده توپخانه كه آن زمان آموزشگاه توپخانه نامگذاری شده بود، هر آنچه را كه در جبهه نیاز بود، به پشت جبهه آورده و به آموزشگاه منتقل كرد.
سردار استوارآذر، ارتباط عاطفی با نیروهای تحت امر را یكی از ویژگی های شخصیتی شهید شفیع زاده بیان و اضافه می كند: به همین خاطر بسیاری از دوستانش دلیل اصلی موفقیت این شهید را در همین خصوصیت قلمداد می كنند.
مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز از شهید شفیع‌ زاده به عنوان فرمانده دلاور توپخانه یاد می كند كه در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی در تقویت خط مقدم جبهه ایفا ‌كرد.
سردار عزت الله جعفری با بیان اینكه شفیع ‌زاده در كنار شهید تهرانی ‌مقدم در بنیانگذاری یگان موشكی سپاه ایفای نقش كرد، می گوید: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران به قدرت موشكی منطقه تبدیل شده، در سایه‌ تلاش بزرگمردانی است كه سال‌ها قبل اولین گام را در این عرصه با اقتدار برداشتند.
وی شهید شفیع ‌زاده را الگوی مبارزه با تحریم و باور قلبی به شعار ما می‌ توانیم معرفی می كند و می گوید: در زمان جنگ ما از ابتدایی ترین امكانات مثل سیم‌ خاردار در مضیقه شدید بودیم، اما به بركت وجود جوانان خوش فكر و خلاق همچون شفیع ‌زاده، توپخانه ‌ها را سامان دادیم تا در برابر رژیم بعث ایستادگی كرده و به موفقیت های بسیار مهمی دست یابیم.
سردار جعفری ادامه می دهد: شهید شفیع ‌زاده در عملیات‌های متعدد دوران دفاع مقدس شركت داشت و جزو فرماندهان مجرب محسوب می ‌شد كه نقشه ها و طراحی های او در طول جنگ گره گشای بسیاری از مشكلات نظامی و دفاعی بود.
وی یادآوری می كند: هیچ گاه مجاهدت‌های آن شیرمرد تبریزی فراموش نمی‌ شود و ما باید تمام تلاش خود را جهت شناساندن ابعاد شخصیتی و اقدامات بی مانند شهید شفیع ‌زاده به كار ببندیم.
سردار جعفری تاكید می كند: هم اكنون ایران اسلامی و جوانان این مرز و بوم به الگوهایی همچون شفیع زاده ها نیاز مبرم دارند، زیرا در شرایط كنونی كه هجمه های سنگین فرهنگی در پی استحاله كردن نسل جوان مملكت است، تبیین و شناسایی چنین الگوهایی می تواند بخش اعظمی از این هجمه ها را خنثی كند.
وی اضافه می كند: شخصیت هایی چون شفیع زاده، باكری ها، یاغچیان ها، تجلائی، ها مشهدی عبادی ها و فرماندهان و رزمندگان بی ادعا و جان بر كف در طول دوران دفاع مقدس بسیار بوده اند كه هر یك می توانند الگویی مناسب و تاثیرگذار برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی باشند.
به گزارش ایرنا، سردار شهید سرلشكر حسن شفیع زاده، اولین فرزند خانواده از مادری به نام فاطمه به تاریخ 28 مرداد 1336 در خانواده ای مذهبی در محله تاریخی «لیل آوا» در تبریز به دنیا آمد و در سال 1342 وارد دبستان شفق شد؛ او به سال 1348 هنگامی كه 12 سال بیشتر نداشت پدر خود را از دست داد.
شهید شفیع زاده در سال تحصیلی 49 - 1348 وارد دبیرستان امیرخیزی تبریز شد و با وجود مصائب ناشی از فقدان پدر توانست گواهینامه دیپلم را در خرداد 1354 در رشته طبیعی اخذ كند.
او در 16 بهمن 1355 به خدمت سربازی رفت و دوره آموزش نظامی را در پادگان عجبشیر گذراند و پس از آن به تبریز انتقال یافت؛ در گروهان محل خدمت او افراد با سواد كم بودند و به همین دلیل به سمت كمك منشی گروهان انتخاب شد و از این فرصت استفاده و كلاس خداشناسی برپا كرد.
با آغاز حركت مردمی بر ضد رژیم پهلوی، شهید شفیع زاده به پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) پرداخت، گهگاه از راهی مخفی از پادگان خارج می شد و بعد از تغییر لباس به جمع تظاهر كنندگان می پیوست.
با اوج گیری درگیری های پیش از انقلاب با علمایی چون شهید آیت الله مدنی و شهید آیت الله دستغیب در تماس بود و به منظور خنثی كردن تبلیغات حكومت نظامی از آنها دستور می گرفت.
در 16 بهمن 1357 خدمت سربازی شفیع زاده به پایان رسید و در 21 بهمن همان سال با باز شدن درب پادگان ها، اقدام به جمع آوری اسلحه و گروه مسلحی جهت دستگیری ضدانقلاب و ساواكی ها سازماندهی كرد.
شهید شفیع زاده در مسجد آیت الله انگجی تبریز كلاس های آموزش نظامی ترتیب داد و به همراه چند تن از دوستانش، «سپاه توحیدی» را پایه ریزی كرد كه بعدها سپاه توحیدی در تشكیلات سپاه پاسداران تبریز ادغام شد و او به عنوان مسئول عملیات سپاه تبریز در سركوبی اشرار آذربایجان و حزب خلق مسلمان نقش فعال داشت.
شهید شفیع زاده مدتی بعد عازم ارومیه شد و در كنار شهید مهدی باكری به سركوب ضد انقلاب منطقه و پاكسازی مناطق مرزی چون سرو، سلطانی، حسنلو، شپیران و ترگور پرداخت و در پاكسازی منطقه سرو مسئولیت محور عملیات را بر عهده داشت.
با شروع جنگ تحمیلی، شفیع زاده راهی جبهه های نبرد شد، در آن زمان خرمشهر سقوط كرده و آبادان در محاصره دشمن بود كه مهدی باكری و حسن شفیع زاده با یك قبضه خمپاره 120 میلی متری مأمور شدند تا به آبادان بروند.
آنها با زحمات بسیار از طریق ماهشهر به جبهه آبادان رسیدند، در 31 خرداد 1360 دكتر مصطفی چمران نماینده امام و فرمانده ستاد جنگ های نامنظم به شهادت رسید و مسئولان به این نتیجه رسیدند كه ستاد جنگ های نامنظم تحت نظر بسیج و با فرماندهی حسن شفیع زاده به فعالیت های خود ادامه دهد.
در همین زمان وی سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد كرد و بعد از عملیات فتح المبین در فروردین 1361 غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد كه با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروزی زمینی ارتش قرار شد كه توپخانه لشكر 77 آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد و شفیع زاده تعدادی از نیروها را به آموزش آورد.
عروج عاشقانه و شهادت عارفانه این عاشق دلسوخته راس ساعت یك بامداد روز هشتم اردیبشهت ماه 1366 در جریان عملیات كربلای 10 اتفاق افتاد و با اصابت گلوله خمپاره به خودرویش، به خیل عظیم شهدای دوران افتخارآمیز هشت سال دفاع مقدس پیوست.
مقام معظم رهبری در یازده اسفند ماه سال 1369 درجه سرلشكری به حسن شفیع زاده اعطا كردند تا به عنوان نشان افتخار و شایستگی آن سردار باقی بماند.
صمد قاسمپور، از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مدیحه سرای تبریزی، قطعه ای در مدح سردار شهید شفیع زاده سروده است كه ابعاد شخصیتی این شهید والامقام را به خوبی توصیف می كند:
'عاشقی از تیره ابن شبیب
عارفی وارسته از نسل حبیب

در میادین نبرد این راد مرد
جز خدا فردی نمی داند چه كرد

سینه قو جارها، نیزار هور
قصه ها دارد از این مرد غیور

در نبرد فاو طوفان كرده بود
دشمنان را نیز حیران كرده بود
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی
3038/518