۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰
کد خبر: 83294540
T T
۰ نفر

آغاز توزيع تخم نوغان در مراكز توسعه نوغانداري گيلان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰
کد خبر: 83294540
آغاز توزيع تخم نوغان در مراكز توسعه نوغانداري گيلان

رشت - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان از آغاز توزيع تخم نوغان در مراكز توسعه نوغانداري استان در لنگرود، شلمان، لاهيجان، آستانه اشرفيه، رشت، كسماء و طاهرگوراب صومعه سرا، فومن و شفت خبر داد.

علي درجاني روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: علاوه بر مراكز توسعه نوغانداري؛ در هشت پايگاه مراكز جهاد كشاورزي شهرستان هاي تالش، آستارا، ماسال، رودسر، بندرانزلي، املش، سياهكل و رودبار نيز اين توزيع انجام مي شود.
وي قيمت هر جعبه تخم نوغان را 75هزار ريال ذكر كرد و ادامه داد: نوغانداران گيلاني براي تهيه تخم نوغان مورد نيازشان همه روزه از ساعت هشت تا 18 به مراكز توسعه نوعانداري و ساعت هشت تا 14و 30 دقيقه به مراكز جهاد كشاورزي استان مراجعه كنند.
به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان؛ قرار است امسال 40 هزار جعبه تخم نوغان بين نوغانداران كشور توزيع شود و از آغاز فروردين ماه تاكنون؛ 17 هزار جعبه تخم نوغان در كشور بين اين نوغانداران توزيع شده است.
درجاني خاطرنشان كرد: شوراي عالي اقتصاد امسال قيمت خريد تضميني هر كيلوگرم پيله تر ابريشم را با 21درصد افزايش، 21 هزار و 906 تومان تعيين كرد.
18 هزار خانوار 22 استان كشور، به پرورش كرم ابريشم مشغول هستند؛ اين خانوارها سالانه حدود 900 تن پيله تر ابريشم توليد مي كنند.
41 درصد پيله تر ابريشم ايران در گيلان توليد مي شود.
پرورش پيله ابريشم متناسب با شرايط آب هوايي هر استان از اوايل فروردين تا اواخر خرداد انجام مي شود.
نوغانداري از صنايع سنتي و قديمي در منطقه آسيا و البته ايران است كه وضعيت آن در بيش از دو دهه گذشته با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بوده به طوري كه اوج شكوفايي توليد پيله و ابريشم در كشور به سال 1379 بازمي گردد و بعد از آن صنعت نوغانداري درگير خواب غفلت شد.
در كنار صنعت نوغانداري، ابريشم بافي به عنوان هنر صنعتي منحصر بفرد و بازارپسند مطرح است و با توليد نخ هاي ابريشمين زمينه ساز توليد دستبافته هاي سنتي و هنري در قالب فرش ها و تابلوفرش هاي دستباف ابريشمي مي شود كه در حقيقت همان ارزش افزوده و سودآورترين بخش در مرحله توليد ابريشم است.
سهم ايران از سبد توليد ابريشم دنيا كمتر از يك درصد است و از اين حيث رتبه هشتم دنيا را دارد؛ البته اين ميزان توليد ابريشم ايران برابر با توليد پيله ابريشم در 12 كشور دنياست اما بي مهري هاي گذشته به اين صنعت بود كه نفس هاي نوغانداري را به شماره انداخت ولي رونق و احياي دوباره نوغانداري در پنج سال اخير با همت عالي و تدبير ويژه دولت ميسر شد، اقدامي كه در دوره هاي گذشته بي سابقه بود.
45 روز كافي است تا تخم هاي كوچك و سياه رنگ نوغان ثمربخش و به پيله هاي ارزشمند ابريشم بدل شود و به عنوان فعاليت اقتصادي جانبي در كنار كشاورزي و باغداري در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.
اگرچه 22 استان كشور در زمينه صنعت نوغانداري فعاليت دارند اما در اين ميان گيلان قطب توليد پيله تر ابريشم و خراسان رضوي علاوه بر برخورداري از رتبه دوم توليد پيله تر با توليد 85 درصد نخ ابريشم كشور، پايتخت ابريشم كشي ايران به شمار مي آيد.
سال گذشته نوغانداران كشور بيش از 900 تن پيله تر ابريشم توليد كردند كه از اين ميزان، افزون بر 400 تن آن سهم تلاش پيله وران استان گيلان بوده است. قابليت پرورش كرم ابريشم در مناطق مختلف كشور و مكان هاي كوچك، سهولت كار، سرمايه گذاري اندك و درآمدزا بودن اين فعاليت جانبي در بازه زماني 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده هاي آن مثل نخ و فرش از مهمترين مزاياي پرورش كرم ابريشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 كيلوگرم پيله تر ابريشم توليد مي شود. از هر سه كيلوگرم پيله تر ابريشم، پس از فرآوري يك كيلوگرم نخ ابريشم به دست مي آيد.
پرورش كرم ابريشم از اوايل فروردين ماه هر سال آغاز مي شود و پس از طي يك دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به توليد پيله تر مي شوند.
مركز توسعه نوغانداري كشور در رشت مستقر است.
7296/2007/