۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83294775
T T
۰ نفر

يزد، ميزبان جشنواره كشوري دانشجو معلمان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83294775
يزد، ميزبان جشنواره كشوري دانشجو معلمان

يزد - ايرنا - مدير امور پرديس‌هاي دانشگاه فرهنگيان يزد گفت: اين دانشگاه در روزهاي دهم و يازدهم ارديبهشت ماه ميزبان بيست و نهمين جشنواره فرهنگي و اجتماعي دانشجو معلمان سراسر كشور است.

منصور دهقان منشادي روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: اين جشنواره در بخش هاي ادبي، پژوهشي و نرم افزار در 11 رشته با شعار افتخار به گذشته ، اميد به آينده، ويژه دانشجو معلمان سراسر كشور برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: رشته هاي بخش ادبي شامل قصه گويي، نمايشنامه نويسي، سخنوري، شعر، داستان نويسي و فيلمنامه نويسي، بخش پژوهشي و نرم افزار هم در رشته هاي مقاله نويسي، تلخيص كتاب، توليد نرم افزار، توليد اپليكيشن و كانال شبكه مجازي قرآني است.
دهقان منشادي با بيان اينكه مرحله نخست جشنواره ياد شده به صورت استاني در پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان سراسر كشور برگزار شد افزود: در بخش هاي ياد شده مجموعا 297 اثر به دبيرخانه اين جشنواره در اين استان شامل 60 اثر در بخش پژوهش ، 177 اثر در بخش ادبي و 60 اثر هم در حوزه نرم افزار ارسال شد.
مدير امور پرديس‌هاي دانشگاه فرهنگيان يزد ادامه داد: از آثار واصل شده 108 اثر بعنوان اثر برگزيده توسط هيات دواران انتخاب شد كه اين آثار مجددا مورد بازبيني قرار مي گيرند كه در نهايت از هر رشته پنج دانشجو خواهر و پنج دانشجوي برادر بعنوان رتبه هاي برگزيده اول تا پنجم جشنواره معرفي و مورد تجليل قرار مي گيرند.
دهقان منشادي زمينه سازي براي تعالي و اعتلاي علمي، هنري و فرهنگي با تاكيد بر ساحت هاي 6گانه تعليم و تربيت را هدف برگزاري جشنواره مذكور بيان كرد و گفت: مراسم اختتاميه اين جشنواره با حضور مهمانان كشوري و استاني، 11 ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
تعداد دانشجو معلمان در حال تحصيل دانشگاه فرهنگيان استان يزد 2 هزار و 100 نفر اعلام شده كه در 2 پرديس و يك مركز وابسته به اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند.
تاريخچه تأسيس مراكز تربيت‌معلم به سال 1317 در يزد برمي گردد كه در اين مدت افراد بسياري دانش‌آموخته شدند و به جامعه تعليم و تربيت خدمات زيادي ارائه كردند.
تربيت‌معلم در دهه 80 مغفول ماند كه خلأ نبود نيروهاي ماهر و معلم متخصص در جامعه مشهود بود، اما دوباره دانشگاه فرهنگيان در استان ها ازجمله يزد از سال 91 راه اندازي شد.
دانشگاه فرهنگيان از سال 1297 هجري شمسي در ايران با عنوان « دارالمعلمان» تاسيس شد و در طول يك قرن تغيير نام داد، اما سياست اصلي آن كه تربيت‌معلم است تغيير نكرده است.
در حال حاضر حدود 100 هزار دانشجو در 68 واحد دانشگاهي استان يزد تحصيل مي‌كنند.
استان يزد بر پايه سرشماري آبان ماه سال 1395، يك‌ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد كه 85 درصد در 21 شهر و بقيه در روستاها و آبادي‌ها زندگي مي‌كنند.
2088/ 6197