فاطمه مهاجراني روز يكشنبه در اجلاس مديران مدارس استعدادهاي درخشان كشور در مشهد گفت: بايد توانمندي دانش آموزان سمپاد مهارتي و نظري در هر دو بخش از نظر عملي و نظري تقويت شود.
وي اضافه كرد: در اين مسير بايد ارتباط مديران مدارس سمپاد مهارتي با كارآفرينان، دانشگاههاي مختلف، واحدهاي صنعتي و شهركهاي صنعتي به اوج خود برسد چون چنان كه گفته شد چشم انداز ترسيم شده براي راه اندازي مدارس سمپاد مهارتي اين است كه دانش آموزان اين مدارس بتوانند مساله هاي كشور را حل كنند.
او با بيان اين كه راه اندازي مدارس تيزهوشان يا سمپاد مهارتي به عنوان يك گام مهم براي ما ارزشمند است افزود: با توجه به نياز بازار كار كشور به نيروهاي فني و داراي مهارت فني، طرح سمپاد مهارتي در مدارس استعدادهاي درخشان در حال اجراست.
رئيس مركز استعدادهاي درخشان بهمن ماه گذشته از آغاز به كار مدارس استعدادهاي درخشان مهارتي در استانهاي البرز، زنجان، قزوين، سمنان و شهرستانهاي استان تهران از سال تحصيلي آينده خبر داده بود و گفته بود در هر كدام از اين استانها يك تا دو مدرسه تيزهوشان، رشتهاي مهارتي را به دانشآموزان ارائه مي دهند كه اين رشته ها بنابر اقتضائات هر استان در نظر گرفته شده است.
به گفته مهاجراني براي تعيين رشتههاي مهارتي در مدارس سمپاد با دفتر كار و دانش وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فني و حرفهاي بررسيهاي لازم صورت گرفته است تا رشته هايي مناسب هر منطقه براي دانشآموزان در نظر گرفته شود و دانشآموزان مدارس سمپاد در استانهاي ذكر شده براي سال تحصيلي آينده امكان انتخاب رشته سمپاد مهارتي را دارند اما ساز و كار ورود دانش آموزاني كه از سال آينده به اين مدارس وارد مي شوند در دست بررسي است.
رئيس مركز استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود در اجلاس ياد شده گفت: بايد تعبير نخبه را با در نظر گرفتن شرايط و ويژگيهاي اين واژه براي دانش آموزان به كار برد زيرا نخبه شدن يك فرد در طول يك فرايند احراز مي شود و نمي توان به هر فردي نخبه گفت كه در اين صورت دچار خطا خواهيم شد.
مهاجراني با اشاره به اين كه مدارس استعدادهاي درخشان در ارتقاء علمي كشور سهم بالايي دارند افزود: محورهاي بيانيه گام دوم انقلاب به گونه اي است كه گويي مجري گام دوم بايد مدارس استعدادهاي درخشان و سمپاد باشند.
وي ادامه داد: هدف از فعاليت مدرسه، تربيت انسان است و ما بايد در مدارس انسان تربيت كنيم پس مهارت در تست زني تنها كافي نيست بلكه بايد مهارتهاي زندگي و انساني را بسيار جدي بگيريم.
اجلاس مديران مدارس استعدادهاي درخشان كشور در مشهد روز هشتم ارديبهشت ماه به مدت يك روز برگزار شد.
سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان يا (سمپاد) يكي از معاونتهاي مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانشپژوهان جوان است كه پيش از اين سازماني جداگانه بود.
اين معاونت نهادي است كه بر امور تحصيلي دانشآموزان مستعد و با بهره هوشي بالا نظارت ميكند و آن را به اختصار سمپاد هم ميگويند اما در زبان عمومي و بين دانش آموزان به مؤسسه تيزهوشان معروف است.
1922/7496
رئيس مركز استعدادهاي درخشان:
دانش آموز تيزهوش مهارتي بايد حل كننده مساله هاي كشور باشد
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبر:
83295104
مشهد- ايرنا- رئيس مركز استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش گفت: سمپاد مهارتي يا همان دانش آموز تيز هوش مهارتي در مدارس استعدادهاي درخشان بايد بتواند مساله هاي كشور را حل كند.