۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۳۱
کد خبر: 83295381
T T
۰ نفر

اعتراض به توهین وزیر بحرینی علیه شخصیت عراقی در بغداد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۳۱
کد خبر: 83295381
اعتراض به توهین وزیر بحرینی علیه شخصیت عراقی در بغداد

بغداد - ایرنا - صدها تن از طرفداران سید مقتدا صدر در اعتراض به اهانت وزیر خارجه رژیم آل خلیفه در بحرین به این شخصیت برجسته عراقی، در برابر ساختمان سفارت این كشور در بغداد تجمع كردند.

به گزارش ایرنا، در اعتراض به اهانت 'خالد بن احمد آل خلیفه' وزیر امور خارجه بحرین به مقتدا صدر و كاربرد توصیفاتی چون احمق، صدها نفر از طرفداران سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق عصر روز یكشنبه در مقابل ساختمان سفارت بحرین در بغداد تجمع كردند.
تجمع كنندگان با سردادن شعارهای در حمایت از مقتدا صدر و محكومیت اقدام وزیر بحرینی، همچنین به توصیه مقتدا صدر شاخه های گل به نشانه هدیه به مردم بحرین در دست داشتند.
شنبه شب گذشته نیز گروهی از طرفداران سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر از در برابر كنسولگری بحرین در نجف تجمع اعتراض آمیز برگزار كرده بودند.
متقدا صدر روز شنبه در پیام مفصلی در تحلیل اوضاع عراق و منطقه از جمله خواستار كناره گیری سران بحرین برای حل بحران سیاسی در این كشور شده بود.
وی همچنین پیشنهاداتی درخصوص جلوگیری از آنچه درگیری ایران و آمریكا از یكسو و ایران و عربستان از سوی دیگر و دور نگهداشتن عراق از تعبات آن نامیده بود، ارائه كرده بود.
در همین حال 'حسن الكعبی' نائب رئیس پارلمان عراق نیز در بیانیه ای با محكوم كردن توهین وزیر خارجه بحرین به صدر خواستار احضار سفیر این كشور به وزارت امور خارجه و اعتراض شدید به وی شده بود.
وی اظهارات خالد بن احمد را تجاوز آشكار و توهین عمدی به یكی از شخصیت های بزرگ عراق به جرم اعلام همبستگی با یكی از مطالبات ملت های جهان مبنی بر اعتراض به نظام دیكتاتوری و ظالم در بحرین دانست.
شنبه شب همچنین 'احمد الصیاف' سخنگوی وزارت امور خارجه از دستور 'محمدعلی الحكیم' وزیر امور خارجه این كشور مبنی بر احضار سفیر بحرین به وزارت امور خارجه خبر داد.
ساعتی بعد نیز وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اظهارات توهین آمیز وزیر امور خارجه بحرین را محكوم كرده و خواستار عذرخواهی رسمی منامه شد.
در این بیانیه آمده بود: عراق كشوری است كه دیدگاه های مختلف و آزادی بیان در آن وجود دارد و شخصیت ها و نیروهای سیاسی و همه شهروندان حق اظهارنظر دارند و از هیچ دولتی كه بغداد آن را برادر محسوب كرده و سفارتش را در بغداد میزبانی می كند، پذیرفته نیست كه موضع رسمی اش تحریك آمیز و مخدوش كننده حاكمیت ملی و استقلال عراق باشد و بغداد را متهم كند كه زیر سلطه كشور دیگری است.
اشاره بیانیه به توییت وزیر خارجه بحرین بود كه در آن ضمن توهین به مقتدا صدر، و بكار بردن توصیفاتی چون احمق، عراق را نیز زیر سلطه ایران دانسته و خواستار اعتراض صدر به این امر شده است.
همزمان با انتشار این اخبار نیز رسانه های منطقه از احضار كاردار عراق به وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض به بیانیه مقتدا صدر خبر دادند.
برخی ناظران اقدامات اخیر مقامات بحرین را به تحریك عربستان سعودی و همسو با اقدام تحریك آمیز ریاض در اعدام 37 معترض اغلب شیعه مذهب ارزیابی می كنند.
به باور آنها این اقدامات هم راستا با تلاش های تحریك آمیز سفارت و نیروهای نظامی آمریكا در عراق برای آشفته كردن اوضاع در عراق و بازگشت بی ثبات و ناامنی به آن برای زمینه سازی تحقق اهداف منطقه ای واشنگتن صورت می گیرد.
خاورم*10**380*