۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83295792
T T
۰ نفر
اصلاح نژاد گوسفندان بومي در ابركوه آغاز شد

يزد - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي شهرستان ابركوه مي گويد: براي نخستين بار طرح اصلاح نژاد گوسفندان بومي با استفاده از ظرفيت نژاد رومانف در بخش بهمن و با استفاده از روش لاپاراسكوپي آغاز شد.

مهدي غيب الهي روز دو شنبه به ايرنا افزود: در مرحله نخست طرح 100 راس گوسفند بومي با روش لاپاراسكوپي و با استفاده از اسپرم نژاد خارجي رومانف تلقيح مصنوعي شدند و 200 راس ديگر هم تا پايان سال تلقيح مصنوعي مي شوند.
وي اهداف طرح را آميخته گري و توليد تركيب ژنتيكي جديد و دستيابي به صفت مطلوب گوسفندان نژاد مغاني با رويكرد افزايش سرعت رشد، چند قلو زايي ، كاهش چربي لاشه و بهبود كيفيت و توان توليد مثل و افزايش بهره وري ذكر كرد.
غيب الهي اظهار داشت: هم اكنون تلاقي گيري از روش هاي اصلاح نژاد دام هاي بومي است و رومانف از نژادهاي دنياست كه خصوصيات مناسبي از جمله ضريب تبديل مطلوب، درصد دوقلو و چند قلوزايي بالا و با درصد كم چربي لاشه براي اجراي طرح هاي اصلاح نژاد دارد.
مدير جهاد كشاورزي ابركوه بيان كرد: حمايت از صنايع توليد دامي ، مراقبت از ذخاير ژنتيكي بومي با راندمان عالي و استفاده از ذخاير ژنتيكي ساير كشورها از طريق واردات و بومي‌ سازي آن كار عملي و علمي است .
به گفته غيب الهي با اجراي اين طرح، اصلاح نژاد گوسفند بومي، افزايش تعداد بره ، توليد گوشت قرمز و در نهايت ارتقاء بهره وري در صنعت دامداري از ديگر اهداف طرح است.
شهرستان ابركوه يكي مناطق عمده دامپروري يزد است، در اين زمينه 150 هزار و 500 راس دام توسط 2 هزار خانوار عشايري و بهره بردار روستايي و كشاورز پرورش داده مي شود.
7540/ 2047/