«علي بختيار» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: وضعيت قطعهسازان نسبت به پارسال كه توليد خودرو بهشدت كاهش يافته بود، بهتر شده و اكنون اين صنايع مشغول تأمين خطوط توليد خودروسازان هستند.
وي، افزايش نرخ ارز و تورم را در كنار رشد شديد هزينههاي توليد، بزرگترين مشكل كنوني صنعت خودرو و قطعهسازي در كشور برشمرد و تأكيد كرد: موانعي از اين دست موجب تأخير در پرداخت مطالبات قطعهسازان شده بود كه دولت و مجلس در حال پيگيري حل و فصل اين مشكل هستند.
به گفته بختيار، مجلس شوراي اسلامي با همكاري وزارت صنعت، در حال برنامهريزي براي انسجام و ساماندهي خودروسازي كشور است كه با اجراي اين برنامه، روند توليد خودرو و قطعات مورد نياز بسيار بهتر از گذشته خواهد بود.
وي به بازديد خود از خطوط توليد گروه سايپا در روزهاي گذشته اشاره كرد و گفت: باتوجه به مديريت اصولي و توليد محور گروه سايپا و افزايش تيراژ توليد در اين شركت به روزي 2 هزار دستگاه، ميزان ثبت سفارش از قطعهسازان كشور رو به افزايش است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: باتوجه به تحريمها و دشواريهاي موجود در زمينه تأمين قطعات پيشرفته خودرويي از خارج از كشور، قطعهسازان آمادگي و ظرفيت لازم براي ساخت قطعات پيشرفته خودرويي دارند كه در اين زمينه گروه سايپا، سازمان صنايع دفاع و تعدادي از شركتهاي دانشبنيان داخلي براي مشاركت در اين طرح اعلام آمادگي كردهاند.
به گزارش ايرنا، پيشتر «رضا رحماني» وزير صنعت، معدن و تجارت در همايش قطعه سازان اعلام كرد: در آغاز تصدي در وزارت صنعت، ايران خودرو و سايپا در معرض آسيبهاي جدي بودند؛ به طوري كه توليد روزانه سايپا 400 دستگاه و ايران خودرو به حدود 800 دستگاه رسيده و خودروهاي زيادي كف كارخانه ها مانده بود كه نقص قطعه داشت اما در پايان اسفندماه گذشته و با بسته هاي طراحي شده، مجموع توليد اين 2 خودروساز به بيش از چهار هزار دستگاه رسيد.
همچنين «مازيار بيگلو» دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو، ضمن يادآوري اقدام هاي صورت گرفته در سال 97 كه موجب افزايش شمارگان توليد قطعه و خودرو شد، خاطرنشان كرد: پارسال دولت با تصويب 11هزار ميليارد تومان تسهيلات به قطعه سازي شتاب داد.
«رضا رضايي» يك عضو انجمن صنايع همگن نيرومحركه و قطعهسازان درخصوص اظهار نظر معاون امور صنايع وزارت صنعت كه از برنامه ريزي براي توليد بيش از 1.2 ميليون دستگاه خودرو در سال 98 خبر داده بود، گفت: در صورت فراهم شدن شرايط، دستيابي به اين مهم شدني است، زيرا برخي از اين خودروها حدود سه دهه است كه در ايران توليد مي شود و پيچيدگي فناوري و تكنولوژيكي ندراد.
اقتصام*3065**9189
تهران- ايرنا- نماينده مردم گلپايگان در مجلس شوراي اسلامي گفت: افزايش تيراژ (شمارگان توليد) خودروهاي توليدي در خودروسازان، بهبود وضعيت كلي صنعت قطعهسازي را به دنبال داشته است.