۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 83296022
T T
۰ نفر

سیگار و قلیان، ذخیره تخمدان زنان را كاهش می دهند

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 83296022
سیگار و قلیان، ذخیره تخمدان زنان را كاهش می دهند

تهران- ایرنا- عضو تیم تخصصی مركز درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا با اشاره به عوارض ناشی از مصرف سیگار و قلیان در سلامت باروری زنان، گفت: مصرف این مواد دخانی ذخیره تخمدان زنان را كاهش می دهد.

دكتر سیمین ظفردوست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استعمال این مواد دخانی در بسیاری مواقع آسیب جدی و غیر قابل برگشت به تخمدان و ذخیره تخمدانی می زند.
وی با اشاره به اینكه درصد ناباروری در این افراد بیشتر از سایر زنان می باشد، اظهار داشت: در صورتیكه این افراد دیر ازدواج كنند یا بخواهند دیرتر بچه دار شوند، به احتمال فراوان ذخیره تخمدانی مناسب نخواهند داشت.
ظفردوست افزود: دخترانی كه از مادران سیگاری به دنیا می آیند، ذخایر تخمدانی كمتری دارند و احتمال مشكلات باروری آنان در آینده بیش از سایر دختران است.
جراح و متخصص زنان و زایمان، به شیوع مصرف قلیان و سیگار در بین زنان اشاره كرد و گفت: امروزه تعداد زیادی از دختران و زنان اقدام به مصرف سیگار و قلیان می كنند و به احتمال فراوان از عوارض آن بر روی سلامت باروری اطلاعی ندارند.

** چاقی كاهش احتمال بارداری را به همراه دارد
وی ادامه داد: چاقی نه تنها سبب كاهش احتمال بارداری در زنان می شود بلكه در پاسخ دهی آنان به درمان های نازایی هم نقش موثری دارد.
ظفردوست با اشاره به اینكه زنان چاق به درمان های نازایی پاسخ ضعیف تری می دهند، اظهار داشت: میزان سقط و عوارض بارداری هم در این افراد افزایش می یابد.
عضو تیم تخصصی مركز درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا افزود: مشاهده شده كاهش وزن حتی 5 تا 10 درصدی در بهبود باروری و پاسخ آنها به درمان نازایی، بسیار موثر است.
وی ادامه داد: چاقی مشكلی است كه در دوران كودكی و نوجوانی با تغذیه مناسب و ورزش می توان جلوی آن را گرفت. زنانی كه در سنین باروری چاق هستند ممكن است كاهش وزن برای آنان مشكل ساز شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: تغذیه درست، دریافت ویتامین های مناسب و پیشگیری از افزایش وزن، باید از دوران كودكی مورد توجه جدی قرار گیرد تا افراد دچار مشكلات نشوند.
ظفردوست بیان داشت: داشتن سبك زندگی درست، تغذیه مناسب و ورزش، از مهمترین اقدامات برای سلامتی و افزایش قدرت باروری است كه زنان باید به این موضوعات توجه جدی داشته باشند.

** كمبود ویتامین D در كاهش باروری نقش دارد
ظفردوست بیان داشت: امروزه بیشتر دختران و زنان، كمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین D دارند و این موضوع اثبات شده كه ویتامین D در كاهش باروری نقش بسیار مهمی دارد.
وی ادامه داد كه كمبود ید یكی دیگر از موضوعاتی است كه در جامعه مشاهده می شود و این موضوع هم بر سلامت باروری زنان تقش عمده ای دارد.
ظفردوست افزود: مواد نگهدارنده در برخی مواد غذایی مانند كنسروها یا مواد شیمیایی ظروف پلاستیكی به خصوص زمانی كه این ظروف در ماكروفر قرار می گیرند، اثرات مخرب بر روی بدن داشته و در كاهش باروری مردان و زنان می توانند نقش داشته باشند.
وی به كاهش سلامت باروری بر اثر ابتلا به برخی بیماری ها اشاره كرد و گفت: بیماری های قلبی - عروقی، ریوی، مغزی، خونی و اختلالات تیروئید، دیابت، افزایش قند خون و چربی خون بر باروی زنان نیز تاثیر می گذارد.
ظفردوست بر مراقبت و تشخیص بموقع بیماری ها تاكید كرد و گفت: برای این كار باید مراقبت ها و معاینات لازم در دوران كودكی به عمل آید كه یكی از راهكارهای اصولی، می تواند معاینات دوره ای در مدارس باشد.
وی با اشاره به اینكه مشكلات روحی و روانی نیز در باروری زنان تاثیر می گذارد، اظهار داشت: دختران باید شرایط روحی و روانی سالم و بدون استرس در خانه، مدرسه و جامعه داشته باشند تا دچار مشكلات باروری نشوند.
علمی ** 1201 **1485
۰ نفر