۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 83297153
T T
۰ نفر

كوچ سرمایه مازندرانی ها به بورس

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 83297153
كوچ سرمایه مازندرانی ها به بورس

ساری - ایرنا - تازه ترین گزارش بورس منطقه ای مازندران نشان می دهد مردم این استان سال گذشته بیشتر از سه برابر سال 96 در بازار سرمایه داد و ستد انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آمار بیش از همه نشانگر تغییر نگرش صاحبان نقدینگی در استان است كه تا پیش از این سرمایه خود را بیشتر به صورت سپرده بانكی نگهداری می كردند.
پیش از این در پاییز سال گذشته بانك مركزی گزارشی منتشر كرده بود كه نشان می داد در مجموع مردم هفت استان شامل تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان‌شرقی، مازندران و البرز در مجموع بیش از ۸۱ درصد سپرده‌های بانكی كشور را دارند و مجموع سهم ۲۳ استان دیگر از كل سپرده‌های بانكی كشور حدود ۱۹درصد است.
این گزارش نشان می داد كه به طور میانگین هر مازندرانی 90 میلیون ریال سپرده بانكی و سهم استان از تولید ناخالص داخلی (بدون نفت) تنها 3.89 درصد است كه نشان از غیر مولد بودن سرمایه استان داشت.
گزارش بورس منطقه ای مازندران اما نشان می دهد كه در یك سال اخیر با توجه به نوسانات ارزی و كاهش ارزش ریال و همچنین افزایشی شدن شاخص بورس، مازندرانی ها نقدینگیشان را از بخش غیر مولد و سپرده های بانكی به سمت بازار بورس كه خود به نوعی ارتباط مستقیم با تولید دارد كوچ داده اند.
بر اساس این گزارش فعالان بازار سرمایه در مازندران طی سال 1397 در بورس منطقه ای استان حدود 6 میلیارد و پنج میلیون سهم به ارزش بیش از 18 هزار و 364 میلیارد ریال معامله كردند.
این در حالی است كه طبق آمار سال 1396 تعداد یك میلیارد و 964 سهم به ارزش بیش از هشت هزار و 200 میلیارد ریال در بورس منطقه ای مازندران داد و ستد شده بود.
** امنیت سرمایه، اصلی ترین عامل استقبال از بورس
مدیر بورس منطقه ای مازندران نوسانات ارزش پول ملی و سرمایه در سال 97 و احساس نا امنی در دارندگان نقدینگی خرد و كلان را مهم ترین عامل روی آوری به سمت بازار سرمایه دانست و گفت: وجود امنیت و ضمانت سرمایه ای در بورس هم كشش این بازار را برای صاحبان سرمایه مضاعف كرد.
سید علی جعفری با بیان اینكه در یك سال گذشته افزایش قیمت ارز منجر به خروج بسیاری از سرمایه ها از بخش غیر مولد به خصوص سپرده ها و حركت آن به بخش مولد شد، افزود : ثبات نسبی ، فقدان جو متشنج بازار آزاد، انتخاب متنوع در سرمایه گذاری و امنیت در بورس عمده دلایلی است كه منجر به افزایش حضور صاحبان سرمایه استان بورس منطقه ای مازندران شده است.
به گفته او ، افزایش تعداد شركت های كارگزاری از تعداد 24 كارگزاری به 31 واحد و گسترش سطح خدمات بورس منطقه ای مازندران از دیگر عواملی است كه كوچ نقدینگی به این بازار را تسریع كرد.
مدیر بورس منطقه ای مازندران گفت كه در حال حاضر شبكه سرویس دهی به سهامداران از شرق تا غرب مازندران با طول جغرافیایی بیش از 330 كیلومتر گسترانده شده و در شهرستان های بهشهر، ساری، قائمشهر بابل، بابلسر، آمل، نوشهر و چالوس و تنكابن كارگزاری های بورس در حال ارائه خدمات به مشتریان هستند.
جعفری همچنین ارائه خدمات برخط (آنلاین) را نیز از عوامل تسهیل كننده حضور فعلان بازار سرمایه عنوان كرد و افزود : بر اساس این سامانه، صاحبان نقدینگی و فعالان بورس دیگر نیاز به حضور فیزیكی در كارگزاری برای خرید و فروش سهام دارند و در هر مكانی و از طریق اینترنت می توانند معاملات خود را انجام دهند.
وی گفت: علاوه بر این ورود اوراق اسناد خزانه ادارات و پیمانكاران دولتی و غیر دولتی به بورس منطقه ای مازندران نیز در رشد ارزش سهام معامله شده بورس استان تاثیر گذار بوده است.
** آموزش ، نخستین گام در ورود به بازار سرمایه
مدیر بورس منطقه ای مازندران آموزش را مهم ترین گام و ابزار موفقیت در بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: بورس منطقه ای مازندران در راستای تحقق اهداف سازمانی تعیین شده جهت فرهنگسازی بهبود كیفیت سرمایه گذاری سهامداران، برگزاری دوره های آموزشی عمومی را برای علاقه مندان، كاركنان سازمان های دولتی، دانشگاهها و موسسات خصوصی در اولویت كاری خود قرار داده است.
وی افزود : در این راستا، در سال 97 قریب به 17 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در قالب كلاس های آموزشی ترمیك و آموزشی عمومی برگزار شد كه نسبت به سال 96 رشد 20 درصدی را داشت.
جعفری همچنین اعلام كرد كه در سال 97 تعداد بیش از 6 هزار كد سهامداری جدید صادر شد كه برای اولین بار از طریق تالار بورس ساری با ورود به جرگه سهامداران اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار كرده اند.
7335/1654
۰ نفر