۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83297369
T T
۰ نفر
توجه به اخلاق در تدوین دانشگاه نسل سوم و چهارم ضروری است

تهران - ایرنا - معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی، گفت: در تدوین اخلاق دانشگاهی نسل سوم و چهارم به تولید محصول، تجاری سازی، پژوهش و كارآمدی توجه می شود، در حالی كه یكی از نقدها به این اهداف این است كه توجه به اخلاق اهمیت ندارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، محمدحسین عبداللهی امروز سه شنبه در همایش جامعه و تعلیم و تربیت در دانشگاه خوارزمی، گفت: گاهی اوقات افراد در عین اینكه به اخلاق می پردازند و قصد تبیین را اخلاق دارند، خودشان بد اخلاقی می كنند.
عبداللهی افزود: تقارن هفته معلم با دهه سرآمدی آموزش با موضوع اخلاق جای بحث و بررسی دارد. كتاب معروفی كه رئیس سابق دانشگاه هاروارد تدوین كرده است، دهه 60 قرن بیستم را با دهه كنونی مقایسه كرده و به این نكته توجه داشته و دارد.
معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی، گفت: اگر بخواهیم به اخلاق در دانشگاه توجه كنیم، باید آن را مورد بحث و بررسی قرار داد. در محافل عمومی و خصوصی، مدام در این مورد صحبت می شود. در مجالس رسمی، به عنوان یكی از موضوعات زیبنده مجلس از اخلاق صحبت می شود.
وی گفت: اخلاق در دانشگاه جای خاص خود را دارد و بحث تعهد سازمانی و آموزش به معنای كلان، همچنین نگاه معلمی تحت تاثیر اخلاق است.
عبدالهی افزود: همچنین خروجی های جدی تحت عنوان پژوهش در حوزه اخلاق و اخلاق حرفه ای می گنجد.
معاون دانشگاه خوارزمی گفت: نكته ای كه به شدت مورد انتقاد قرار دارد، نهادینه كردن اخلاق در رفتار افراد یا در ساختار شناختی است. امروزه شناخت و پردازش عقلی نسبت به بحث اخلاق در آحاد جامعه ایجاد شده است و همه از این موضوع صحبت می كنند.
وی خاطرنشان كرد: اخلاق به عنوان یك بحث نظری و یك موضوع جدی مطرح است، اما در قالب یك موضوع ضروری در رفتارمان وجود ندارد.
وی گفت: بخش مهمی از آموزش های ما را یادگیری ذهنی تشكیل می دهد، این آموزش ذهنی خیلی ماندگارتر از آموزش های صریح است و امروزه بحث های جدی در این زمینه وجود دارد.
عبداللهی گفت: همایش امروز، جای تقدیر دارد و امیدوارم بررسی علمی مفهوم اخلاق و چارچوب ها همچنین وضعیت موجود آن به معنای عام و خاص در دانشگاه ارزیابی شود.
9492**1584