۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83297832
T T
۰ نفر
اظهارات شجاعانه ظریف در خصوص توطئه های جنگ طلبانه گروه 'ب'

تهران - ایرنا- محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان در مصاحبه با شبكه خبری فاكس نیوز با استفاده از اصطلاح «تیم ب» به گروهی از سیاستمداران امریكایی و سران منطقه خاورمیانه اشاره و توطئه های جنگ طلبانه این گروه علیه ایران را تشریح كرد كه این موضوع مورد توجه رسانه های داخلی قرار گفت.

به گزارش گروه نشریات خبری، رئیس دستگاه دیپلماسی كشورمان در این مصاحبه تاكید كرد كه گروه 'ب' متشكل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا، بن سلمان ولیعهد عربستان و بن زائد ولیعهد امارات همواره برای ایجاد تنش و درگیری نظامی در منطقه تلاش می‌كنند.
بررسی روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی امروز، 10 اردیبهشت ماه نشان می دهد كه رسانه های نزدیك به طیف اصلاح طلب نسبت به این بخش از سخنان ظریف عنوان داشتند: ظریف بدون رویارویی از نزدیك با ترامپ و با مخاطب قرار دادن او و مخاطبانش، روی نكات مهمی دست گذاشت كه مبانی هویتی سیاست خارجی ایران ستیزانه دولتش را كه ناشی از طراحی‌های تیم افراطی بی‌تیم (بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان، بن‌زاید و بولتون) است بر آفتاب افكند.
مهم ترین عبارت های كانونی به كار گرفته شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: نقشه شوم تیم ب؛ آب در خوابگه مورچگان؛ ایران و آمریكا نزدیك به نقطه جوش؛ ظریف در سفر خود به نیویورك تمایل تهران به دیپلماسی را نمایش داد؛ باند 'ب' به دنبال تحمیل كردن جنگ بر ایران است؛ باید به درایت، توانایی و هوشمندی ظریف آفرین گفت؛ ظریف با استدلال و منطق به غوغاسالاری كاخ سفید نشین‌ها پاسخ داد.
رسانه های اصولگرا هم در این باره نوشتند: برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی، بیان چنین سخنانی را ناشی از موضع و سیاست جدیدی از سوی دستگاه دیپلماسی كشور برای ایجاد اختلاف و شكاف میان ترامپ و جریان جنگ طلب آمریكایی می‌دانند و برآنند طرح چنین مباحثی به ویژه ارائه پیشنهاد‌هایی از سوی ظریف نشانه‌هایی از ابراز تمایل ایران برای باز شدن باب گفت وگو و مذاكره با دونالد ترامپ تعبیر كنند.

رسانه های اصلاح طلب
-------------------------------
**سخنان ظریف در خصوص توطئه های جنگ طلبانه گروه ب
روزنامه اعتماد در مطلبی با تیتر «نقشه شوم تیم ب» نوشت: سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان به ایالات متحده آمریكا، پیام واضحی برای دولت این كشور داشت: هرچند هیچ یك از طرفین خواستار آغاز یك درگیری نظامی جدید در منطقه نیستند گروهی از توطئه‌گران در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد شرایطی هستند كه هزینه‌هایی غیرقابل جبران به منطقه خاورمیانه وارد شود. درون ایران این اطمینان وجود دارد كه امكان وقوع یك درگیری نظامی علیه ایران بسیار ناچیز است، اما توطئه‌گران خارجی كه رویای شوم جنگ در سر می‌پرورانند نه از هزینه‌ها و امكانات منطقی آن آگاهند و نه عواقب سوء چنین محاسبه‌ای را ارزیابی كرده‌اند.

روزنامه شرق می نویسد: وزیر خارجه ایران گفته شخص ترامپ به‌دنبال جنگ با ایران نیست؛ اما برخی می‌خواهند او را به رویارویی با ایران بكشانند. اشاره او به افرادی است كه ظریف آنها را گروه B معرفی می‌كند. منظور او از گروه B «جان بولتون، محمد بن‌سلمان، بن‌ زاید و بنیامین نتانیاهو» است. ظریف در تور رسانه‌ای‌اش به نیویورك كه از دیدگاه سخنگوی وزارت خارجه «آب در خوابگه مورچگان» ریخته، با این استراتژی سخن گفته كه ترامپ طبق قول انتخاباتی‌اش دنبال كشاندن ایالات متحده به جنگ دیگری نیست؛ اما عده‌ای از اطرافیانش می‌خواهند او را به این سمت بكشانند. او پیش‌تر هم این گروه را معرفی كرده و خطاب قرار داده بود؛ اما این هفته در نیویورك به‌ویژه در گفت‌وگو با شبكه فاكس‌نیوز تمركزش را آنها قرار داده ‌بود.

روزنامه ابتكار با تیتر «ایران و آمریكا؛ نزدیك به نقطه جوش» نوشت: اظهارات ظریف به تعبیری تلاش‌های دولت ایران در اجرای دیپلماسی عمومی و تلاش برای حفظ دیپلماسی در برون‏رفت از وضعیت بحران در روابط دو كشور محسوب می‌شود. به باور نه‏تنها مقام‌های ایرانی، بلكه بسیاری از ناظران، هم اكنون میان هیئت حاكمه ایالات متحده درباره چگونگی رفتار با ایران تفاوت دیدگاه وجود دارد. رئیس‏ جمهوری، وزارت دفاع و سازمان‏های اطلاعاتی و دموكرات‌های آمریكا با نگاه به واقعیت‏های جاری در منطقه، جامعه جهانی و اوضاع داخلی این كشور، مخالف تشدید بحران تا نقطه جوش جنگ با ایران هستند. حتی در صورت بالاگرفتن منازعه، درگیری محدود را توصیه می‌كنند. اما گروه «B» خواستار درگیری در سطح گسترده هستند...اكنون به‌نظر می‌ رسد لابی گروه «B» در رویكرد ترامپ نفوذ بیشتری یافته و این ترامپ است كه در زمین آنان بازی می‌ كند. در این صورت، مقاومت تنها چاره در برابر آن چیزی است كه تمامیت ارضی و كیان نظام سیاسی ایران را تهدید می‌كند. سیاست دولت ترامپ، تسلیم كردن ایران در برابر خواست‌های یكجانبه‌ای است كه بیش از هرچیز مطالبات متحدان منطقه‌ای او را تامین كند...ظریف در سفر خود به نیویورك، تمایل تهران به دیپلماسی را نمایش داد.

** هوشمندی ظریف در گفت و گو با فاكس نیوز
در بخشی از یادداشت سرمقاله روزنامه آرمان آمده است: دكتر ظریف صراحتا اعلام كرد باند «بی» ‌كه شامل جان بولتون، بن‌زاید، بن‌سلمان و بنیامین نتانیاهو می‌شود، دنبال تحمیل كردن جنگ بر ایران است. وزیر امورخارجه كشورمان در تلاش است تا با استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی و از طریق رسانه‌ای دنیا را متوجه كند كه ایران نه تنها جنگ‌طلب نیست، بلكه تهران به هیچ عنوان چنین سناریویی را دنبال نمی‌كند. حال اگر دكتر ظریف از رسانه‌ای همچون فاكس نیوز این استفاده را كند چه اشكالی دارد؟ بنابراین هر كدام از رسانه‌ها حتی فاكس نیوز اگر بتوانند صدای مواضع ایران را به گوش دنیا برسانند نه تنها نباید دكتر ظریف را نكوهش كرد بلكه باید به درایت، توانایی و هوشمندی ایشان آفرین گفت. آنچه كه دستگاه دیپلماسی كشور باید انجام دهد همان است كه وزیر امورخارجه كشورمان با توانمندی‌هایش انجام می‌دهد. دكتر ظریف در مواضعش نشان داد این ایالات متحده آمریكا و متحدان استراتژیكش هستند كه با خروج از برجام و ترك كردن میز مذاكرات بر دشمنی و جنگ می‌كوبند. البته ممكن است در داخل كشور برداشت‌های متفاوتی نسبت به حركات تاكتیكی دكتر ظریف شود اما آنچه حائز اهمیت است حركت ایشان در چارچوب منافع و امنیت ملی كشور است.

روزنامه آرمان عنوان داشت: ظریف بدون رویارویی از نزدیك با ترامپ و با مخاطب قرار دادن او و مخاطبانش، روی نكات مهمی دست گذاشت كه مبانی هویتی سیاست خارجی ایران ستیزانه دولتش را كه ناشی از طراحی‌های تیم افراطی ب (بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان، بن‌زاید و بولتون) است را بر آفتاب افكند. ظرافت ظریف در تبیین تناقضات مبانی هویتی سیاست خارجی ترامپ، تاثیرپذیری او از افراطیون داخلی و خارجی آمریكا و مخاطراتی كه این تاثیر پذیری برای وجاهت ایالات متحده دارد، هشداری به نخبگان آمریكا بود. به عبارتی ظریف فرصت گفت‌وگو با فاكس نیوز را به جلسه استیضاح ترامپ در نزدیكترین رسانه جمهوریخواهان تبدیل كرد، آنهم به گونه‌ای هوشمندانه كه همزمان قانون‌گریزی‌های ایالات متحده در عرصه سیاست خارجی را هدف قرار داده و برای مخاطب بیان نماید و هم غرور ملی آمریكایی‌ها را برای تاثیرپذیری رهبران این كشور از گروه افراطی بی‌، نمایان سازد. از طرفی ظریف با ظرافت و تكنیك‌های هوشمندانه و دیپلماتیكش كه ناشی از فهم همزمان روان‌شناسی ترامپ، نیاز وی به هژمونی بر پوپولیسم آمریكایی و شناخت آنچه در سیاست داخلی آمریكا و رقابت بین جناح‌های آمریكا می‌گذرد، میدان بازی ایران را به عرصه سیاست داخلی آمریكا كشاند و ترامپ را از استمرار پیروی از نسخه تیم ایران ستیز «بی» ‌برحذر داشت.

به گزارش تارنمای انتخاب، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر گفت رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و نومحافظه‌كاران به دنبال كشاندن آمریكا به جنگ‌های دائمی هستند. وی با اشاره به مصاحبه‌هایش با «فاكس نیوز» و «سی‌بی‌اس» در توییتر نوشت: طرح‌های شرارت‌ بار «تیم ب» برای جنگی همیشگی با ایران را تشریح می‌كنم و اینكه چرا ترامپ باید در جریان تفاوتی كه میان اهداف او و آن‌ها (تیم ب) در غرب آسیا وجود دارد، قرار داشته باشد. ظریف پیش از این گفته بود گروهی متشكل از بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید تلاش می‌كنند در منطقه درگیری نظامی ایجاد كنند.

به گزارش روزنامه مردم سالاری، ظریف در این نشست به تشریح اقدامات جنگ طلبانه ‹تیم ب› كه متشكل از بی بی (نتانیاهو)، بولتون، بن سلمان و بن زاید است، پرداخت و در تمام گفت وگوهای خبری دیگر هم ابعاد مختلف آن را تشریح كرد. او به اعتراف‌های نتانیاهو در تشویق ترامپ برای خروج از برجام و اقدام علیه سپاه پاسداران اشاره كرد و درباره بولتون هم دریافت 50 هزار دلار بابت سخنرانی در جمع منافقین را یادآور شد و نتیجه گرفت آنها می‌خواهند آمریكا در مسیر درگیری جدیدی قرار دهند كه خود ترامپ هم به آن تمایلی ندارد. شاید تاكنون سابقه نداشته است كه كسی غوغاسالاری كاخ سفید نشین‌ها را تنها با استدلال و منطق كه ناشی از قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است، پاسخ داده باشد و حتی در نزدیك ترین رسانه یعنی فاكس نیوز كه هم طیف‌های آنها بر آن حاكمند، دست به چنین افشاگری بزند.

**واكنش امارات و ایالت متحده امریكا به سخنان ظریف
به گزارش خبرگزاری ایسنا، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واكنش به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان در رابطه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی در صفحه توئیتر خود مدعی شد: توهین وزیر خارجه ایران به نمادهای امارات و عربستان از طریق رسانه‌های آمریكا را نمی‌پذیریم.

به گزارش سایت بهار نیوز، جان بولتون در یك مصاحبه زنده تلویزیونی با شبكه فاكس‌نیوز آمریكا گفت: «كاملا مسخره است. آن مصاحبه یك تبلیغات به تمام معنی بود.» اشاره او به مصاحبه اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با شبكه فاكس‌نیوز است كه در جریان آن مدعی شده بود جان بولتون و مقام‌های برخی دیگر از كشورها قصد دارند آمریكا را به سمت درگیری نظامی با ایران سوق دهند. ظریف به ویژه با متهم ساختن اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی كه به گفته او می‌خواهند آمریكا را به جنگ علیه ایران بكشانند. مشاور امنیت ملی كاخ سفید این ادعای وزیر خارجه ایران را «كاملا مضحك» خواند و گفت: «این حرف‌ها تبلیغات از پیش نوشته شده ایرانی‌ها با هدف دروغ‌پراكنی است. آن مصاحبه یك تبلیغات به تمام معنی بود. سیاست فشار حداكثری به ایران برای تغییر رفتار آن بسیار قبل از پیوستن من به دولت پرزیدنت ترامپ پایه‌گذاری شده بود. آن چه مقام‌های ایرانی را نگران كرده این است كه این سیاست به خوبی جواب می دهد.»

رسانه های اصولگرا
------------------------
** اظهارت ظریف در خصوص گروه ب
به گزارش روزنامه وطن امروز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حساب توئیتر خود نوشت: بولتون و «تیم بی» مردم ایران را آماج تروریسم اقتصادی قرار داده‌اند. ظریف در این توئیت افزود: جان بولتون و تیم بی‌ می‌گویند مردم ایران شایسته‌ وضعیتی بهتر هستند ولی در عین حال اعتراف كرده‌‌اند كه به دنبال توهم خود برای تغییر نظام، مردم ایران را آماج تروریسم اقتصادی و حتی جنگ قرار داده‌اند. آیا دونالد ترامپ اجازه خواهد داد آنها رویای خود برای یك جنگ بی‌پایان دیگر را محقق كنند؟

تارنمای جوان آنلاین عنوان داشت: برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی، بیان چنین سخنانی را ناشی از موضع و سیاست جدیدی از سوی دستگاه دیپلماسی كشور برای ایجاد اختلاف و شكاف میان ترامپ و جریان جنگ طلب آمریكایی می‌دانند و برآنند طرح چنین مباحثی به ویژه ارائه پیشنهاد‌هایی از سوی ظریف نشانه‌هایی از ابراز تمایل ایران برای باز شدن باب گفت وگو و مذاكره با دونالد ترامپ تعبیر كنند.

**واكنش ایران به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریكا
به گزارش سایت مشرق نیوز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واكنش به اظهارات توهین آمیز همتای آمریكایی در صفحه توئیترش نوشت: «خانم می‌دانید! آنچه كه ظریف در آمریكا انجام داد را ما در فارسی به آن می‌گوئیم «ریختن آب در لانه مورچه گان.».. «مورگان اورتاگوس» سخنگوی تازه وارد وزارت خارجه آمریكا در توئیتی به وزیر خارجه ایران توهین كرد. ساعتی پس از پخش مصاحبه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با شبكه «فاكس نیوز»، «مورگان اورتگاس» سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریكا در واكنش به این مصاحبه، در توئیتر نوشت: «عجیب نیست كه ظریف كه خود را 'استاد حقوق بشر' می‌خواند و سخنگوی رژیم خشن ایران است، به ایالات متحده می‌آید تا از آزادی‌هایی كه از مردم ایران دریغ می‌شود، بهره ببرد.»وی گفت: «عجیب این است كه هنوز هم بعضی افراد به این ریاكار توجه می‌كنند.»
پژوهشم**9351**1181