۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۳۹
کد خبر: 83298445
T T
۰ نفر
210 مدرسه در نقاط سیل زده نیازمند تخریب و نوسازی است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس گفت: یك هزار و 400 مدرسه در سیل اخیر دچار آسیب دیدگی شد كه از این تعداد 210 مدرسه باید تخریب و نوسازی شود و سایر مدارس هم نیازمند بازسازی و تعمیرات هستند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایرنا، «مهراله رخشانی مهر » شامگاه سه شنبه در مراسم گرامیداشت مقام معلم افزود: برخی مدارس دچار آسیب دیدگی‌ جزئی شده بودند كه با تعمیرات قابل استفاده شدند، اما برخی از مدارس كه پیش از این در فهرست مدارس تخریبی قرار داشتند و به دلیل كمبود فضای آموزشی استفاده می شدند اكنون در فهرست مدارس تخریبی واقع شدند.
وی دراین مراسم كه به همت سازمان بسیج فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، یادآور شد : 460 میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی مدارس نیاز داریم كه در این مسیر از ظرفیت خیرین مدرسه ساز هم استفاده می‌شود.
به گفته رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس در همایش ملی خیرین مدرسه ساز خیرین برای ساخت مدرسه در استان های لرستان، گلستان و ایلام 210 میلیارد تومان تعهد كرده اند كه به محض وصول این تعهدات، كار نوسازی و بازسازی آغاز می شود و در این مسیر چنانچه نیاز باشد از منابع دولتی برای ساخت مدرسه بهره می‌گیریم.
رخشانی مهر در خصوص زمان تحویل مدارس نیز اظهار داشت: مدارس كوچك و روستایی تا مهر آینده آماده بهره برداری هستند، اما برای مدارس بزرگ 10 تا 12 كلاسه نیازمند زمان بیشتری هستیم و پیش بینی می‌شود تا مهر 99 به بهره برداری برسند.
وی از آغاز كلنگ زنی ساخت مدارس به طور نمادین هفته آینده در استان گلستان خبر داد و افزود: سه مجتمع آموزشی موزشی در این استان احداث می شود.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس گفت: بعد ازسیل گلستان و بازدید از این منطقه ارزیابی‌های لازم برای كمك به دانش‌آموزان انجام شد و سه هزار میز و نیمكت وهمچنین پنج میلیارد تومان اعتبار به مدارس اختصاص یافت و برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رفت كه 17 فروردین ماه كلاس‌های درس آماده حضور دانش آموزان بود اما بنا بر نظر شورای تامین استان بازگشایی مدارس یك هفته به تعویق افتاد.
رخشانی مهر با بیان اینكه در استان‌های لرستان و خوزستان اقدامات این چنینی انجام شده یا در دست اقدام است، عنوان كرد: هر زمان كه شرایط لازم و تعهدات خیرین برای ساخت مدارس فراهم شود ساخت مدارس آغاز می شود.
وی به تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با خسارت ناشی از سیل اشاره كرد و افزود: در كشور‌های دیگر دنیا هم مانند ایران حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله به وقوع می‌پیوندد همانگونه كه همزمان با وقوع سیل اخیر در كشورمان، در آمریكا هم شاهد وقوع این حادثه بودیم و حتی مدیریت بحران در آمریكا به گونه‌ای بود كه بعد از اظهارات پمپئو مبنی بر كمك به سیل زدگان ایرانی، وی مورد هجمه قرار گرفت.
وی با بیان اینكه آنچه ایران را نسبت به دیگر كشور‌های دیگر جهان متمایز می‌كند موضوع مدیریت بحران است، تاكید كرد : همچنین پیش از بروز حادثه باید پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از وقوع خسارات بیشتر صورت گیرد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: در دنیا ساختمان‌ها از نظر اهمیت در مدیریت بحران به چهار دسته دارای اهمیت بسیار زیاد، زیاد، بااهمیت و متوسط تقسیم بندی می‌شوند.
رخشانی مهر اضافه كرد: ساختمان‌ها و اماكنی كه بعد از وقوع سیل و زلزله باید پابرجا بمانند در گروه ساختمان‌های بااهمیت بسیار بالا قرار می‌گیرند و بیمارستان‌ها و مراكز درمانی مصداقی از این گروه هستند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور یادآور شد: مدارس در دسته اماكن اهمیت بالا قرار می‌گیرند و باید ساختمان آن به گونه‌ای باشد كه در زمان وقوع حادثه آوار نشود.
به گفته رخشانی مهر در حادثه سیل اخیر، مدارس در این گروه قرار داشتند و پایگاه‌های مدیریت بحران به گونه‌ای عمل كردند كه خانواده‌ها بعد از سیل، مدارس را به عنوان مامن خود برگزیدند.
وی با بیان اینكه هیچ كدام از مدارس در طول سیل آوار نشدند، گفت: اما حجم گل و لای به حدی بالا بود كه باعث آسیب به سازه و تجهیزات شد حتی پمپ‌های سیستم‌های گرمایش مدارس از گل و لای پر شدند كه همین مسئله باعث از كار افتادگی موتور‌های سیستم‌های گرمایشی شد.
« امیرعلی نعمت الهی » قائم مقام وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تاكید بر مدیریت جهادی در گام دوم انقلاب اظهار داشت : با این رویكرد اجرای سند تحول بنیادین تسهیل و تسریع خواهد شد.
وی حركت علمی و حساب شده براساس داده‌ها را از مصادیق دیگر مدیریت جهادی دانست و گفت: عمل به تكلیف از خصیصه‌های دیگر مدیریت جهادی است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد : در مدیریت جهادی روزمرگی جایی ندارد و ابتكار و پویایی باید جای روزمرگی را بگیرد زیرا مدیریت و مشاركت جهادی باعث ایجاد امید در جامعه می‌شود و تدبیری برای آینده است.
نعمت الهی از مصادیق مدیریت جهادی را مدیریت در جریان سیل برشمرد و اظهار داشت: با مشاركت و هم‌افزایی می‌توانیم كار را جلو ببریم به ویژه امروز كه كشور شرایط خاصی دارد.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان نیز در سخنانی اظهار داشت : كار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دعوت و اعزام خیرین به مناطق آسیب دیده و جذب كمك آنها برای بازسازی مناطق سیل زده پس از انقلاب بی سابقه بود.
« حسن مرادی » افزود: نیازهای آسیب دیدگان در سیل های اخیر باید سازمان دهی شود تا كار امدادرسانی به خانواده های سیل زده به نحو احسن صورت گیرد.
وی در این گردهمایی كه فرهنگیان بسیجی جهادگر و خانواده اولین شهید فرهنگی مدافع حرم نیز حضور داشتند، تصریح كرد: فرهنگیان بسیجی با تلاش مضاعف در امر بازسازی و رفع مشكلات مناطق سیل زده با اتحاد و همدلی فعالیت كنند.
**1883**1601**