به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد، سید مجتبی حسینی پور در نخستین جلسه كارگروه آمایش سرزمین آمار، محیط زیست و توسعه پایدار سال 98 استان ،اظهار كرد: از اینكه درصدد هستیم، در افق های بالاتر به كجا برسیم ، سهم و نقش استان در بخش ریلی كشور كجاست، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افرود: در حال حاضر ارتباط منسجم و تعریف شده ای بین حمل و نقل ریلی و سایر بخش های اقتصادی استان وجود ندارد و این نقیصه جدی می تواند در آینده حادتر شود.
رئیس سازمان مدیریت یزد اظهار كرد: دستور كار نخستین جلسه كارگروه آمایش به بحث زیربنایی و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی اختصاص داشت، با تغییر نگاه به این موضوع و لحاظ كردن توسعه پایدار به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
حسینی پور افزود: مبحث راه و حمل ونقل ریلی یكی از پیشران های مهم توسعه بویژه توسعه اقتصادی و حتی توسعه اجتماعی است، وظیفه همه اعضا و به خصوص مجموعه كارشناسی دستگاه های اجرایی است كه در این موضوع منفعل نباشند و پیگیری لازم را به عمل آورند.
وی با بیان اینكه نگاه راه آهن به حمل و نقل ریلی در یزد به دلایل اقتصادی عموما به سمت معدن است، تصریح كرد: به همین دلیل موضوع مسافرتی و تجاری كمتر مورد توجه قرار گرفت باید این نگاه تغییر كند.
رئیس سازمان مدیریت یزد با بیان اینكه چشم انداز صنعت حمل و نقل ریلی ایران در حال تغییر است، خاطرنشان كرد: كشورهای آسیای مركزی می خواهند به آبهای آزاد دسترسی پیدا كنند كه از این جهت راه آهن شمال – جنوب اهمیت بیشتری خواهد یافت.
حسینی پور یادآور شد: مسیر راه آهن یزد - شاهرود در توسعه این هدف است كه با هماهنگی و درخواست چهار استان دیگر جلسات مشتركی برای اتصال این مسیر به راه آهن یزد - بافق در حال پیگیری است.
وی با تأكید بر اینكه در موضوع سرمایه گذاری تا وقتی راه آهن و راه مناسب و درستی نباشد ، توسعه پایدار تحقق پیدا نمی كند، ادامه داد: موضوع مهم دیگر عدم حضور شركت حمل و نقل ریلی در استان است و با اینكه برای سرمایه گذاری تشویق های خوبی صورت گرفت، هنوز استقبال شایسته ای از این موضوع به عمل نیامد.
به گفته وی تكمیل و بهره برداری از راه آهن یزد- اقلید به جهت تاثیر گسترده اقتصادی و اجتماعی و نقش پر رنگ آن در رفع عدم تعادل ها و توسعه پایدار استان مورد پیگیری استان است.
همچنین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینكه یكی از ویژگی های تاریخی یزد واقع شدن آن در ناحیه مركزی ایران است، تاكید كرد: یزد از سال های گذشته در مسیر جاده ادویه قرار داشت و یكی از رازهای دوام و ماندگاری آن ، ارتباطات و ایجاد مركزیت های حمل و نقل بود.
محمد حمید فخرالدین افزود: یزد در حال حاضر دارای مركزیت جغرافیایی است و به لحاظ شبكه ریلی مركزیت مناسبی در كشور دارد، وجود پنج راه ریلی در بافق مركز دسترسی را برای استان و كشور ایجاد كرده است.
وی همچنین تصریح كرد: یزد یك مركزیت عملكردی نیز دارد كه این موضوع را می توان از روی داده های حساب های ملی و منطقه ای و جداول ارزش افزوده اقتصادی مشاهده كرد.
به گفته معاون سازمان مدیریت یزد از سال 1390 تا 1394 و بر اساس آخرین اطلاعات موجود از حساب های منطقه ای كشور سهم ارزش افزوده ریلی استان از 16 درصد در سال 1390 به 10.1 درصد در سال 1394 كاهش یافت.
فخرالدین با بیان اینكه ،این روند نزولی سهم راه آهن یزد در توسعه استان را نشان می دهد در حالیكه سهم حمل و نقل جاده ای در این مدت تقریبا 2 برابر شد، خاطرنشان كرد: اگر می خواهیم، یزد روند توسعه خود را داشته باشد بایستی جایگاه مركزی خود را حفظ كند و از ظرفیت های طبیعی، انسانی و فرصت های توسعه ای آن استفاده كند.
همچنین معاون فنی و زیربنایی اداره كل راه آهن یزد گفت: سهم این مجموعه از خطوط ریلی كشور حدود هشت درصد بود این عدد شامل 875 كیلومتر خط اصلی، 142 كیلومتر خط فرعی – مانوری و 65 كیلومتر خط صنعتی تجاری است.
علیرضا سامعی با اشاره به وضعیت طرح های ریلی مرتبط با استان تصریح كرد: طرح دو خطه كردن راه آهن بافق - زرین شهر اصفهان به طول 497 كیلومتر با حدود 75 درصد پیشرفت كار در دست ساخت است .
وی یادآور شد: طرح ساخت راه آهن رخش یزد - اقلید به طول 274 كیلومتر سال 1391 شروع و طبق برنامه بایستی سال 1394 به بهره برداری كامل می رسید كه به دلایلی در حال حاضر 55 درصد از طرح اجرا شد.
به گفته وی در حال حاضر هشت طرح خطوط ریلی مرتبط با استان یزد در دست مطالعه است.
1968/ 2047
یزد - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد تاكید كرد: اقدامات و برنامه های فعلی راه آهن استان كوتاه مدت است و طرح ها حداكثر تا چند سال بعد به بهره برداری می رسید، لازم است جایگاه این صنعت در آینده توسعه منطقه تبیین و مشخص شود.