۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۲۵
کد خبر: 83301276
T T
۰ نفر
زائران ایرانی حج تمتع نگران روابط سیاسی ایران و عربستان نباشند

مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: زائران ایرانی حج تمتع نگرانی بابت روابط سیاسی ایران و عربستان نداشته باشند زیرا طبق توافقات انجام شده مراسم حج از مسائل اقتصادی و سیاسی طرفین جدا شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسكر روز جمعه در همایش آموزشی زائران حج تمتع در مشهد افزود: با توجه به مذاكراتی كه از سوی ایران انجام گرفت، طرف عربستانی پذیرفت كه مساله حج را از روابط اقتصادی و سیاسی بین دو كشور جدا كند و طبق همین توافق حج تمتع در دو سال گذشته كیفیت بسیار بهتری نسبت به سال های قبل داشت.
وی اظهار داشت: قبل از سال 1394 و حادثه منا و مسجدالحرام كه منجر به شهادت زائران ایرانی و برخی كشور های دیكر شد، در مكه و مدینه به ایرانی ها توهین می شد اما طی دو سال گذشته هیچ اهانتی به زائران و حجاج ایرانی در عربستان انجام نشد.
وی گفت: به سبب تصمیمات ناپخته و فضاسازی های برخی در كشور كه حتی به تریبون های نماز جمعه نیز كشیده شد، 90 هزار زائر ایرانی حج تمتع در سال 1395 از زیارت خانه خدا محروم شدند اما با رایزنی های انجام گرفته دوباره اعزام حجاج ایرانی در سالهای 96 و 97 با كیفیت بهتر از سالهای قبل از سر گرفته شد.
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: برخلاف سالهای گذشته فرودگاه های عربستان توسعه یافته است و زائران ایرانی امسال در حالی به عربستان اعزام می شوند كه امكانات رفاهی آن كشور بسیار بهتر از سالهای گذشته است.
وی اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی، پنج سال است كه ركود شدید بر اقتصاد عربستان حاكم است و اجرای طرحهای عمرانی بویژه در مدینه متوقف شده و شرایط خوبی از نظر امكانات اقامتی در این شهر مهیا نیست.
وی با تاكید بر مراسم حج به عنوان نماد وحدت امت اسلامی گفت: در این مراسم جای اختلاف بین شیعه و سنی و اختلافاتی از این دست نیست، شرایط جهان اسلام مطلوب نیست لذا نباید با برخی تعصبات و رفتارهای غیر منطقی وضعیت را از این بدتر كرد.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسكر افزود: با توجه به اینكه عربستان قادر به تامین امنیت برخی اماكن نیست لذا برخی مراسم زائران ایرانی در داخل هتل ها برگزار می شود اما هیچیك از مراسم بر زمین نمی ماند.
وی اظهار داشت: دیدارها با مسئولان و نمایندگان كشورهای خارجی در عربستان مانند سالهای گذشته برقرار است، همانطور كه پیشتر مسئولان نظام با مسئولان 32 كشور خارجی در عربستان دیدارهایی داشتند، امسال نیز این دیدارها انجام خواهد شد.
وی گفت: قبل از قطع روابط اقتصادی ایران و عربستان 60 تا 70 قلم كالا در ایام حج از ایران به عربستان ارسال می شد اما در حج امسال ارسال كالا به حداقل رسیده است.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسكر افزود: هزار و 400 عنوان كتاب برای توجیه زائران ایرانی و آمادگی روحی، جسمی و علمی آنان در برگزاری مراسم حج در سایت سازمان حج و زیارت بارگذاری شده است.
7489 / 6053