۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴
کد خبر: 83301338
T T
۰ نفر

پوتین دستور اجرای قانون اینترنت مستقل را صادر كرد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴
کد خبر: 83301338
پوتین دستور اجرای قانون اینترنت مستقل را صادر كرد

مسكو - ایرنا- رئیس جمهوری روسیه قانونی را كه مجلس این كشور برای ایجاد اینترنت مستقل تصویب كرده بود امضا كرد تا از امروز دولت روسیه مكلف به اجرای این قانون شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا، قانون جدید شبكه اینترنتی در روسیه با عنوان «اینترنت پایدار» به دنبال ایجاد زیرساخت های مستقل برای فعالیت مستمر بخش روسی شبكه اینترنت و دفاع از آن هدف گیری شده است.
مطابق با این قانون، درصورت بروز تهدید برای شبكه اینترنت در روسیه، سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی (روس كوم نادزور) می تواند از اینترنت مستقل بر اساس مقررات تعیین شده ازسوی دولت استفاده كند.
دولت روسیه موظف شده است انواع تهدیدها را برای آغاز استفاده از شبكه اینترنتی مستقل در روسیه تعیین كند.
وزارت ارتباطات و سازمان امنیت فدرال روسیه شرایط برای فعالیت مراكز پشتیبانی شبكه اینترنتی در این كشور را تعیین خواهد كرد.
یادآور می شود كه دومای روسیه 27 فروردین ماه قانون ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را پس از سر و صداهای فراوان تصویب كرد و 307 نماینده به آن رای مثبت داده و 68 نفر نیز رای منفی دادند.
«آندره كلیشاس» رئیس كمیسیون امور قانون اساسی شورای فدراسیون، لودمیلا بوكووا معاون وی و آندره لوگووی نماینده دومای روسیه مولفین قانون ایجاد اینترنت مستقل بودند.
گفتنی است شبكه اینترنتی در روسیه سالانه 15 درصد گسترش می یابد كه بیش از پنج برابر رشد تولید ناخالص ملی این كشور است.
در پیش نویس طرح پیشنهادی برای تصویب اینترنت ملی در روسیه آمده بود: با توجه به ماهیت خصمانه آمریكا و استراتژی امنیت سایبری این كشور كه در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، این طرح باید به اجرا گذاشته شود.
در ادامه گفته شده بود: واشنگتن در سال 2018 بدون هیچگونه مدركی مسكو را به انجام حملات هكری متهم كرد و وعده داد كه این كشور را در راستای طرح های خود برای حفظ برتری و سلطه بر جهان مجازات كند.
لئونید لوین رئیس كمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات دومای روسیه نیز پس از تصویب نهایی این طرح در مجلس خاطرنشان كرد كه این طرح به معنی منزوی كردن روس ها در فضای مجازی نیست.
ویتالی وخوف استاد دانشگاه فنی بائومان مسكو هم با حمایت از این قانون اظهار داشت كه ما باید در گام اول مانع خروج اطلاعات شهروندان روس از كشورمان شویم و در گام بعدی شرایط كار با اینترنت در فضای امن و مطمئن را فراهم كنیم تا توسط آمریكا غافلگیر نشویم.
اما مخالفان ایجاد اینترنت مستقل در روسیه حرف دیگری دارند و معتقدند كه حساسیت مقامات روسیه بی جهت است و این طرح فقط هزینه روی دست دولت می گذارد كه در نهایت از جیب مردم جبران خواهد شد.
مخالفان همچنین نگران كند شدن اینترنت و افزایش هزینه خدمات اینترنتی بر مردم هستند.
طبق پیش بینی ها اینترنت مستقل در روسیه از آبان ماه امسال جنبه اجرایی خواهد یافت.
اروپام*391* 1346**