۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۷
کد خبر: 83301662
T T
۰ نفر
برنامه های فناورانه و نوآورانه جوانان حمایت می شود

زنجان- ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: توجه به حوزه فناوری و حمایت از برنامه های نوآورانه و عالمانه در راستای حل مسائل امری ضروری است كه در استان به این موضوع توجه جدی می شود.

به گزارش ایرنا، خدابخش مرادی نافچی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه اولین رویداد كار آفرینی سلامت با اشاره به رویكردهای استان در حوزه توسعه ای افزود: امروزه توسعه همه جانبه و پایدار یكی از محورهای اساسی در نظام اسلامی و دولت قرار دارد كه این مهم نیز در استان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: مبانی اساسی توسعه در استان، كشور و منطقه بر مبنای دانش، خلاقیت و نوآوری بوده و تمامی تلاش، تدابیر و نوآوری ها توسط جوانان در حوزه های مختلف با هدف اعتلا و پویایی كشور است.
این مسئول ادامه داد: مدیریت عالی استان نیز سه محور اساسی را مورد توجه قرار داده كه اولین موضوع به مساله شناسی باز می گردد كه زنجان به اقتضای موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی با مسائلی مواجه است.
وی اضافه كرد: مساله نمی تواند یك بعدی و در یك زمینه باشد بلكه با حوزه های مختلفی در ارتباط است و در این میان اگر مساله شناسی به درستی انجام نگیرد، جهت گیری مدیریت به سمت روزمرگی پیش می رود.
مرادی افزود: مساله شناسی و حل آن به عنوان یك راهبرد اساسی در دستور كار استان قرار گرفته است و دومین آن اولویت بندی مسائل و سوم، تدوین برنامه های عملیاتی به ویژه حمایت از برنامه های نوآورانه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ادامه داد: در نظام مدیریتی به ویژه مدیریت عالی استان اختیاراتی داده شده تا افرادی از جوانان را به عنوان مشاورین خود انتخاب كند.
وی اظهار داشت: در سیاست جدید فراخوانی در سطح استان اعلام شد تا همه جوانان 14 تا 29 ساله در هفت حوزه ایده و برنامه های خود را اعلام كنند كه تا كنون 500 نفر ثبت نام كرده اند.
مرادی خاطرنشان كرد: مقرر شد طی هفته جاری همه افراد ثبت نام شده در حوزه های مختلف حضور یافته و هفت نفر از خیل عظیم جوانان انتخاب شوند كه با این كار زمینه تصمیم گیری های صحیح برای این قشر و حتی انتقال ایده ها و عملیاتی كردن آنها در مقیاس ملی فراهم می شود.

** رونق تولید در گرو توجه به اقتصاد دانش بنیان
رئیس پارك علم و فناوری استان زنجان نیز گفت: در بودجه امسال به دلیل محدویت ها، بسیاری از حوزه ها با كاهش منابع مواجه شده اند اما بودجه پارك های فناوری بین 45 تا 150 درصد افزایش یافته است.
دكتر داود مرادخانی افزود: این موضوع نشان می دهد كه مسئولان كشور به این باور رسیده اند كه در حوزه علم و فناوری های نوین باید بیش از گذشته سرمایه گذاری انجام شود.
وی اظهار داشت: ایران در مسائل علمی رتبه های برتر را كسب كرده است، كه این مهم زمینه لازم برای دستیابی به موفقیت در حوزه های دیگر به ویژه اقتصادی را مهیا كرده است.
این مسئول ادامه داد: هم اكنون كشورمان در شرایط تحریم ظالمانه قرار دارد و رهبری در این میان با فرامین هوشمندانه خود رویكرد رونق تولید را مورد توجه قرار داد كه راه حل این مساله توجه به اقتصاد دانش بنیان است.
وی اضافه كرد: اقتصاد سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای كشور نیست و به این مهم باید توجه داشت كه ایران در حوزه اقتصادی با 430 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی در رتبه 30 قرار دارد.
این مسئول ادامه داد: تولید ناخالص كشور آمریكا 20 هزار میلیارد دلار و اتحادیه اروپا نیز 18 هزار میلیارد دلار اعلام شده است.
رئیس پارك علم و فناوری استان زنجان ادامه داد: موفقیت كشورهای دیگر به دلیل شكل گیری استارتاپ ها بوده و در این میان دانشگاه های كشورمان باید رویكرد خود را تغییر داده و به سمت دانشگاه های كارآفرین حركت كنند.
وی اظهار داشت: امسال در تمامی دانشگاه ها دفتر علم و فناوری با مشاركت دانشجویان راه اندازی می شود، تا این بخش بیش از گذشته توسعه یابد.
به گفته این مسئول رویداد كارآفرینی سلامت برای اولین بار در منطقه شمالغرب كشور برگزار شد و 215 نفر از جوانان علاقه مند با 53 ایده كار خود را آغاز كردند.
مرادخانی افزود: به این كار آفرینان برتر 54 ساعت آموزش داده شد و در این میان پارك علم و فناوری زنجان و دانشگاه علوم پزشكی از ایده ها دانشجویان حمایت می كنند.
9646/6085