۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۸
کد خبر: 83302126
T T
۰ نفر

كیف كوك كلزا كاران مازندران همزمان با آغاز برداشت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۸
کد خبر: 83302126
كیف كوك كلزا كاران مازندران همزمان با آغاز برداشت

ساری - ایرنا - محصول دانه روغنی كلزا به عنوان مهم ترین كشت پائیزه مازندران ، امسال در حالی به مرحله برداشت رسیده است كه پیش بینی افزایش برداشت در سطح با افزایش حدود 20 درصدی قیمت خرید تضمینی لب كشاورزان را خندان كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، چرخ ماشین برداشت كلزا این روزها از مناطق شرقی مازندران به راه افتاده است و تا اواسط خرداد به حركت خود ادامه می دهد.
بر اساس اعلام مسئولان جهاد كشاورزی مازندران ، نرخ خرید تضمینی كلزا برای سال جاری كه توسط شورای اقتصاد تعیین شد با افزایش 550 تومانی در هر كیلوگرم نسبت به سال گذشته به سه هزار و 439 تومان رسیده است.
طبق برنامه ریزی شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 كشور مستقر در مازندران ، خرید تضمینی كلزا امسال در 18مركز در مناطق مختلف استان انجام می شود و علاوه بر این در صورت نیاز گروههای خرید سیار هم فعال خواهند شد.
مدیر زراعت جهاد كشاورزی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه در سال زراعی جاری حدود 25 هزار هكتار از زمین های استان زیر كشت دانه روغنی كلزا رفته بود كه اكنون برداشت محصول در اراضی منطقه شرق استان در شهرستان های نكا ، بهشهر و گلوگاه آغاز شده است.
حسن عنایتی با اشاره به اعلام بموقع خرید تضمینی كلزا از سوی شورای اقتصاد ، این تصمیم را در انگیزه دادن به كشاورزان كلزا كار قابل توجه توصیف كرد و افزود : به دلیل بارندگی های مناسب ، وضعیت كیفی و مقدار تولید كلزا امسال نیز رضایتبخش و بیشتر از سال پیش است.
وی اظهار داشت : با توجه به وضعیت رو به رشد سطح زیر كشت و توجه دولت نسبت به اعلام بموقع خرید و حمایت های مختلف ، به نظر می رسد به سمت رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده وزارت جهاد كشاورزی برای دستیابی به میزان تولید این محصول هستیم .
وزارت جهاد كشاورزی پیش از این برنامه ریزی كرده بود كه در یك بازه 10 ساله با افزایش میزان تولید دانه های روغنی ، حدود 70 درصد روغن مصرفی و 50 درصد كنجاله مورد نیاز در داخل كشور تامین شود.
عنایتی توضیح داد : اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، پرداخت بموقع مطالبات كشاورزان، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های كشاورزی بویژه بذر و علف كش و همچنین توجه به كشت مكانیزه از جمله بسته های حمایتی بوده است كه در سه سال اخیر به كلزاكاران ارائه شده است و تاكنون نیز موثر بوده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی مازندران با استناد به این آمار كه سال گذشته كشاورزان استان 31 هزار و 600 تن كلزا به ارزش 86 میلیارد تومان تحویل مراكز خرید دادند، پیش بینی كرد كه امسال این رقم به بالای 40 هزار تن برسد.
كشت گیاه روغنی كلزا از دهه 70 به عنوان یك كشت جایگزین و مكمل در مازندران آغاز شد و در كمتر از یك دهه تا اواسط دهه 80 به 40 هزار هكتار رسید.
كلزا به عنوان محور كشت محصولات پائیزه در مازندران مورد توجه قرار گرفت و عمدتا در مناطق میان بند و ارتفاعات جایگاه ویژه ای پیدا كرد .
اگر چه كشت كلزا در اراضی شالیزاری مازندران كه تنها 6 ماه از سال زیر كشت قرار دارند ، یكی از دلایل استقبال كشاورزان به آن در دهه 70 بود ، ولی در دو سال گذشته با توجه به كمبود آب برای كشت برنج بویژه در شرق مازندران ، كشت كلزا به عنوان یك محصول مناسب جایگزین به كشاورزان معرفی شد.
مازندران 230 هزار هكتار اراضی شالیزاری دارد كه با انجام طرح تسطیح و یكپارچه سازی و توجه به برداشت زودتر ،دانه روغنی كلزا می تواند به عنوان كشت دوم این اراضی مورد توجه قرار گیرد.
در چهار سال گذشته با درایت و توجه دولت تدبیر و امید به مقوله بازرگانی محصولات كشاورزی از جمله دانه های روغنی ، سطح زیر كشت كلزا در مازندران كه به كمتر از چهار هزار هكتار یعنی یك دهم دهه 70 كاهش یافته بود ، رو به افزایش گذاشت .
بر اساس آمارهای رسمی ، حدود 85 درصد دانه روغنی كلزا برای صنایع روغن كشی كشور وارداتی است و برنامه جهاد كشاورزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دیگر دستگاههای حاكمتی بر كاهش وابستگی كشور به واردات این محصول بوده است .
كلزا از گیاهان روغنی است كه دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است.
6990/1654
۰ نفر