۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83302735
T T
۰ نفر
دبير كل متروپليس: اين نهاد به ارتقاي هويت كلانشهرها كمك مي كند

شيراز-ايرنا- دبير كل انجمن كلانشهرهاي مهم جهان (متروپليس) گفت: اين نهاد بين المللي به ارتقاي هويت كلانشهرهاي جهان بر محور ظرفيت ها، ارزش ها و عناصر محلي كمك مي كند.

به گزارش ايرنا اكتاوي دلا وارگا، شنبه در ديدار با شهردار شيراز افزود: در چارچوب اين نهاد بين المللي ضروري است كه مديران شهري نيز اولويت ها و خواسته هايشان را متناسب و منطبق با جامعه شهري خود مشخص كنند.
وي، ادامه داد: هدف از تشكيل اين شبكه بين المللي كه هم اينك 138عضو دارد، ارتقاي كيفيت زندگي در شهرهاست.
دلا وارگا بيان داشت: انجمن كلانشهرهاي مهم جهان بر مبناي حكمراني و مديريت بر اساس مشاركت و خرد جمعي شكل گرفته و زمينه مناسبي براي هم افزايي و تبادل تجربيات شهرها با يكديگر فراهم كرده است.
وي اضافه كرد: در اين شبكه بين المللي، شيراز نيز مي تواند از دستاوردهاي ساير كلانشهرها استفاده كند و تجربيات و دستاوردهاي خود را ارايه دهد.
دبيركل متروپليس، تشكيل كارگروه هاي تخصصي با حضور شهرهاي مناطق مختلف جغرافيايي جهان حول محور يك موضوع مشخص را از ديگر اهداف انجمن كلانشهرهاي مهم جهان برشمرد.
وي گفت: بر اين اساس، شهرهاي مختلف دنيا بر محور يك موضوع مشخص به بحث و تبادل تجربه مي پردازند و سپس دستور العمل ها، نتايج و توصيه هاي حاصل شده در مورد موضوع هاي مختلف همچون، سيستم حمل و نقل يكپارچه و كاهش گازهاي گلخانه اي را در اختيار ساير اعضا قرار مي دهند.

** لزوم استفاده كلانشهرهاي جهان از تجربيات يكديگر در حوزه هوشمندسازي ترافيك
شهردار شيراز هم در اين ديدار اظهار داشت: كلانشهرهاي جهان كه عضو انجمن متروپليس هستند از تجربيات ساير شهرهاي عضو اين مجمع در حوزه حمل و نقل و ترافيك و به ويژه هوشمندسازي ترافيك استفاده كنند.
حيدر اسكندرپور افزود: شيراز مي تواند در زمينه مسايل فرهنگي و اعزام هيات هاي فرهنگي با ساير كشورهاي عضو متروپليس تعامل داشته باشد و تجربيات خود را در اختيار آنها قرار دهد.
شهردار شيراز با تاكيد بر اينكه در متروپليس بايد زمينه تبادل تجربيات كلانشهرهاي مهم جهان فراهم شود، گفت: ضروري است شهرها در اين شبكه با يكديگر هم افزايي داشته باشند تا متروپليس بتواند به عنوان يك شبكه متشكل از كلانشهرهاي جهان در سطح بين المللي با ظرفيت بيشتري نقش آفريني كند.
اسكندرپور همچنين به دبيركل متروپليس پيشنهاد داد كه زمينه اي فراهم شود تا شهرداران عضو انجمن كلانشهرهاي مهم جهان، تجربه موفق خود را در حوزه هاي مختلف مديريت شهري به يكديگر ارايه دهند.
انجمن كلانشهرهاي مهم جهان (متروپليس) يك موسسه غيردولتي بين المللي است كه با اهداف غيرانتفاعي و بدون وابستگي سياسي فعاليت مي كند و حوزه فعاليتش مديريت شهر كلان است.
اين انجمن درسال 1984 به ابتكار شهردار پاريس و با حضور 14 شهر مهم از سراسر جهان راه اندازي شد و در سال 1985 در شهر مونترال كانادا به صورت رسمي آغاز به كار كرد.
اين تشكل هم اينك 138 عضو فعال دارد و از كشور ايران، شهردار تهران، اصفهان، مشهد، شيراز، تبريز، اهواز و كرج عضو اين انجمن هستند.
تسهيل انتقال و تبادل دانش و تجربه بين اعضا، نوآوري در مديريت شهري و كمك به شهرها براي حضور در عرصه بين المللي از جمله اهداف انجمن كلانشهرهاي مهم جهان (متروپليس) بيان شده است.
9873 /6118 /2027
۰ نفر