به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روزنامه تلگراف، ناتواني اين هنرمند در سال هاي آخر عمرش، سنديت دارد، اما دليل اين مساله طي سده ها، موضوع بحث مورخان تاريخي بوده است. يك فرضيه مطرح اين است كه داوينچي به دليل ابتلا به سكته، تا حدي از كار افتاده شد.
موافقان اين فرضيه به گياهخوار بودن لئوناردو اشاره و اينگونه استدلال مي كنند رژيم غني از مواد لبني، احتمال ابتلا به سكته را در او قوت بخشيد.
با وجود اين، دو پزشك ايتاليايي مدعي اند اين راز را با بررسي تصوير نقاشي شده از لئوناردو به دست هنرمندي به نام «جيووان آمبروجيو فيگينو» كشف كرده اند. لئوناردوي كهنسال در اين نقاشي با دست راست با زاويه 90 درجه به بدن و پوشيده لابلاي لباس، به تصوير كشيده شده است. شست و دو انگشت اولش راست، اما انگشت انگشتري و انگشت كوچك وي جمع شده است.
دكتر «ديويد لازري» جراح پلاستيك و دكتر «كارلو روسي» عصب شناس چنين استدلال كردند اگر لئوناردو سكته كرده بود، به احتمال خيلي زياد مشتش به هم فشرده و بسته مي شد.
اين دو همچنين گفتند هيچ مدركي موجود نيست دال بر اينكه اين هنرمند از ناحيه صورت يا عصب دچار آسيب شده باشد، وضعيتي كه پس از سكته، معمول است.
در عوض، پزشكان نامبرده يادآور شدند موقعيت دست داوينچي نشان مي دهد وي به نوعي آسيب عصبي مبتلا شده كه افراد سالمند بر اثر زمين خوردن حين غش يا سرگيجه، متحمل آن مي شوند.
به گفته دكتر لازري، اين مساله، چرايي ناتمام ماندن برخي نقاشي هاي داوينچي از جمله مونا ليزا را در پنج سال پاياني حيات حرفه اي اش به عنوان يك نقاش، توضيح مي دهد.
لئوناردو فردي غيرعادي بود؛ زيرا هرچند نقاشي هاي منتسب به وي، چپ دست بودن وي را ثابت مي كند، در سطحي گسترده چنين تصور مي شود وي از دست راست براي نقاشي كشيدن استفاده مي كرده است.
بر اساس مطالعه جديد، اين مساله مشخص مي كند چرا اين هنرمند همچنان فعال بود، اگرچه نمي توانست در سال هاي آخر حرفه اي اش، نقاشي كند.
گمان مي رود لئوناردو خلق تابلوي مونا ليزا را در سال 1503 يا 1504 در فلورانس آغاز، اما سال ها روي آن تعلل و در نهايت اين تابلو را نيمه كاره رها كرد.
لئوناردو قبل از مصدوم شدن در سال 1505، به برخورداري از قدرت بالاي بدني معروف بود.
در بخشي از كتابي به قلم «جورجو وازاري» نقاش اهل ايتاليا آمده است: لئوناردو به حدي قوي بود كه مي توانست هر ضربه اي را تحمل كند و با دست راست، حلقه يك در آهني يا يك نعل اسب را خم كند.
فراهنگ**9109**9157
تهران- ايرنا- يك فرضيه جديد حاكي از آن است كه «لئوناردو داوينچي» هنرمند نقاش دوره رنسانس، تابلوي مونا ليزا را ناتمام گذاشت؛ زيرا دست وي بر اثر حادثهاي هنگام بيهوشي يا زمين خوردن بهشدت آسيب ديد.